دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۹
کد خبر: 19668

گروهی از دانشمندان آمریکایی، انگلیسی و آلمانی دریافته اند که مغز انسان، سیستم عصبی کرمها و تراشه های رایانه ای از شباهتی خیره کننده نسبت به یکدیگر برخوردارند.

به گفته "دنیل باست" محقق بخش فیزیک دانشگاه کالیفرنیا، مغز معمولا با رایانه ها مقایسه می شود اما جدا از این حقیقت که هر یک از این ساختارها اطلاعات را با استفاده از الگویی پیچیده از اتصالات در فضایی فیزیکی پردازش می کنند تا کنون آشکار نشده بود آیا شباهت این دو ساختار چیزی بیش از استعاره است یا خیر.

دانشمندان از گذشته موفق به شناسایی اصول ساختاری نوینی شده بودند که می تواند زیر ساخت ساختارهای شبکه ای مغز انسان، عملکرد بالای مدارهای رایانه ای و سیستم عصبی کرمها به شمار رود. با استفاده از اطلاعاتی از قبیل اطلاعات MRI مغز انسانها، نقشه ای از سیستم عصبی کرمها و یک تراشه استاندارد رایانه ای محققان توانستند چگونگی تبدیل شدن هر یک از این سیستمها را به شبکه مورد بررسی قرار دهند.

نتایج نشان داد مغز انسان، سیستم عصبی کرمها و تراشه های رایانه ای از معماری مشابه معماری عروسکی روسها برخوردار بوده و الگوهای مشابهی در این ساختار در اندازه های مختلف تکرار می شوند. در عین حال این مطالعه توانست هویت پدیده ای که به نام "سنجش Rent" شناخته می شود را آشکار کند. قانونی که برای تشریح ارتباط و تعداد ارتباطات میان ارقام و عناصر در منطقه ای معین استفاده قرار می گیرد.

شاید اینگونه به نظر برسد مغز کرمها شباهت بسیار کمی به مغز انسان دارد و هیچ شباهتی به مدارهای رایانه ای ندارند. در حقیقت هر یک از این سیستمها از الگوی اتصالی برخوردارند که به سختی در فضایی فیزیکی قفل شده است، درست مشابه قفل شدن ریل های راه آهن به زمین.

تراشه رایانه ای فعالیت خود را به عنوان یک الگوی اتصالی انتزاعی آغاز می کند که از توانایی های عملیاتی تعیین شده ای برخوردار است. مرحله دوم در عملکرد تراشه ها نقشه برداری از الگوی این اتصالات و تبدیل آن به سطحی دو بعدی بر روی تراشه خواهد بود.

نقشه برداری قدمی کلیدی به شمار می رود که باید در راستای کاهش یافتن طول کابلها و در عین حال باقی ماندن اتصال انتزاعی و یا فعال بودن تراشه برداشته شود. به گفته "باست" مغز نیز به همین شکل از اتصالات ظریفی تشکیل شده است که به ارگانیزم امکان فعالیت می دهد.

بر اساس گزارش زی نیوز، محققان معتقدند با توجه به وجود محدودیتهای مشابه در مغزها و تراشه های رایانه ای، اینگونه به نظر می رسد تکامل و نوآوری در تکنولوژی راه حلی یکسان را برای بهبود الگوهای نقشه برداری در ساختارهای عصبی و رایانه ای به وجود آورده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha