پژوهشگران انگلیسی نشانگرهای زیستی جدیدی را یافتند که از توان بالایی برای تشخیص زودهنگام بیماری شایع ورم استخوانی برخوردارند.

گروهی از دانشمندان دپارتمان ژنتیک کالج کینگ لندن متدهای جدیدی را برای اندازه گیری نشانگرهای زیستی در خون یافته اند که پتانسیل بالایی برای تشخیص زودهنگام بیماری ورم استخوانی دارند.

این بیماری که به مفاصل به خصوص زانو و دست آسیب می رساند یکی از شایع ترین اشکال ورم مفاصل در کشورهای اروپایی به شمار می رود.

این آزمایش جدید که "متابولومیک" نام دارد به دانشمندان اجازه می دهد که از یک نمونه ساده خون 163 پارامتر بیوشیمیایی را به طور همزمان بررسی کنند.

این متد برپایه محصولات واسطه متابولیسم سلولهای انسان و روابط نسبی میان متابولیتهایی استوار شده است که شاخصی از واکنشهایی که در بدن انسان رخ می دهند را نشان می دهند.

این محققان بر روی گروهی متشکل از123 زن متاثر از بیماری ورم استخوانی زانو و 299 زن سالم موفق شدند تفاوتهای متابولیتی و روابط میان دو گروه را با یکدیگر مقایسه کنند.

نتایج این بررسیها نشان داد که از 26 هزار ارتباط میان متابولیتها 14 ارتباط ، بیماری ورم استخوانی را نشان می دهند.

در مرحله بعد، این دانشمندان بررسی کردند که این نشانه ها در یک نمونه خون مستقل از 76 زن با ورم زانو و 100 زن سالم تکرار شده اند.

براساس گزارش eMaxHealth، این نشانگرهای زیستی جدید متابولیکی می توانند تشخیص تخریب غضروف را به صورت زودهنگام نشان دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha