دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۳
کد خبر: 19672

محققان آمریکایی دریافتند: جفت کردن یک عامل كنتراست مرسوم "تصویربرداری تشدید مغناطیسی" (MRI) با نانوالماس می‌تواند به‌طور رویایی شدت سیگنال و در نتیجه كنتراست تصویربرداری را افزایش دهد.

توماس میاده، سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه نورث وسترن می گوید: این نتیجه یک جهش و نه یک قدم کوچک و یک نتیجه بزرگ حتی برای حساسیت است. این عامل كنتراست جدید یک عامل تصویربرداری بر روی استروئیدها است. این كمپلكس بسیار حساس‌تر از هر چیز دیگری است که قبلاً دیده‌ام.

دین هو، همکار میاده در دانشگاه نورث‌وسترن، پیش از این نشان داده بود که نانوالماس‌ها دارای خاصیت زیست‌سازگاری فوق‌العاده‌ای هستند و می‌توانند در تحویل دارو استفاده شوند. این کار جدید می‌تواند برای استفاده بالینی نانوالماس‌ها جهت دارورسانی و ردیابی از راه دور فعالیت و مكان این داروها در بدن، راه را هموار کند.

تا آنجایی که این پژوهشگران می‌دانند، مطالعات مذکور اولین گزارش چاپ شده از تصویربرداری نانوالماس با فن‌آوری MRI است.

توانایی تصویربرداری در محیط طبیعی (زنده) با نانوالماس‌ها می‌تواند در آن دسته از مطالعات زیست‌شناختی که نیاز ضروری به تصویربرداری طولانی‌مدت از سرنوشت سلول دارند؛ مانند ردیابی سلول‌های گردشی تومور، سلول‌های جزیره‌ای بتا یا سلول‌های بنیادی، مفید واقع شود.

عامل‌های كنتراست به‌ منظور تغییر استراحت‌پذیری (relaxivity)- شاخصی که نشان‌دهنده چگونگی قدرت سیگنال MRI است - و نیز بهبود دقت تصویربردای در MIR استفاده می‌شوند. گادولینیوم (Gd) ماده‌ای است که به‌طور گسترده به‌عنوان عامل كنتراست MRI استفاده می‌شود، ولی کارآیی كنتراست آن را می‌توان بهبود داد.

میاده، هو و همکاران‌شان توانستند کمپلکسی از نانوالماس- Gd بسازند که در یک سری از تست‌ها، افزایش قابل ملاحظه‌ای در استراحت‌پذیری و در نتیجه افزایش خوبی در كنتراست ایجاد کرده است. این کمپلکس نانوالماس- Gd استراحت‌پذیری را بیش از 10 برابر، در مقایسه با بیشترین مقادیر گزارش شده از هر اتم Gd، افزایش داده است. این امر نشان‌دهنده یک پیشرفت مهم در کارآیی عامل‌های كنتراست MRI است.

این محققان با نمونه‌های متنوعی از نانوالماس، شامل نانوالماس‌های تزئین‌شده با غلظت‌های مختلفی از Gd و نانوالماس‌های تزئین‌نشده، تصویربردای کردند. قوی‌ترین سیگنال تولید شده مربوط به کمپلکس نانوالماس-Gd با بالاترین غلظت Gd بود.

نتایج این بررسی با عنوان "تركیبات نانوالماس-(Gd(III برای افزایش كنتراست MRI" در مجله‌ی Nano Letters به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha