رییس انجمن آسم و آلرژی ایران نسبت به آلودگی‌ هوای تهران و نقش آن در بروز و تشدید علایم آسم هشدار داد و گفت: طبق بررسی‌های انجام شده 4/35 درصد كودكان تهرانی دارای علایم آسم هستند كه این اعداد بسیار هشداردهنده و حاكی از آن است كه در رابطه با مدیریت شهری تهران باید اهتمام بیشتری صورت گیرد؛ چرا كه بیشتر از 70 درصد آلاینده‌های شهری از دود اگزوز ماشین‌ها و كارخانجات ناشی می‌شوند.

هشداررییس انجمن آسم و آلرژی نسبت به آلودگی‌ هوای تهران
به گزارش سلامت نیوز ، دكتر مصطفی معین در آستانه روز جهانی آسم با شعار «شما هم می‌توانید آسم خود را كنترل كنید» در نشستی با خبرنگاران، آسم را یك بیماری مزمن تنفسی عنوان كرد و گفت: شیوع این بیماری طی 40 سال گذشته در سطح جهان رو به افزایش بوده است.

به گفته وی، طی سال‌های اخیر شیوع آسم در كشورهای توسعه یافته كنترل و ثابت شده و در كشورهای درحال توسعه از جمله ایران، هنوز روند شیوع آن ادامه دارد.

دكتر معین با استناد به تحقیقات مركز تحقیقات آسم و آلرژی در سال گذشته، گفت: بر اساس این تحقیق شیوع علایم آسم در كودكان كشور 14/13 درصد بوده، این در حالی است كه تحقیقات پیش از آن شیوع علایم آسم در كودكان را 10 درصد نشان می‌دادند.

دود سیگار مضرترین آلاینده در محیط‌های سربسته است

دكتر معین از دود سیگار به عنوان مضرترین آلاینده‌ها در محیط‌های سربسته نام برد و گفت: در حال حاضر حدود 300 میلیون نفر در دنیا به بیماری آسم مبتلا هستند كه پیش بینی شده تا سال 2020 تعداد مبتلایان به این بیماری به 400 میلیون نفر در دنیا برسد. اما در سطح كشور آمار قطعی در مورد تعداد مبتلایان به آسم وجود ندارد و تنها در سطح كودكان مطالعاتی صورت گرفته است.

حدود 90 درصد آسم در كودكان، نوعی آلرژی تنفسی است

وی حدود 80 تا 90 درصد آسم در كودكان را نوعی آلرژی تنفسی عنوان كرد و گفت: حدود 50 درصد آسم در بزرگسالان نیز نوعی آلرژی تنفسی است. آلرژی‌های مختلف می‌توانند همزمان با یكدیگر در یك فرد وجود داشته باشد كه درمان در این موارد باید بسیار دقیق باشد. از طرف دیگر آسم یك بیماری ارثی است كه عوامل محیطی می‌توانند در بروز آن بسیار موثر باشند.

دكتر معین، عوامل آلرژی‌زا مانند گرده‌های گیاهان، حیوانات اهلی، قارچ‌ها، مایت‌ها، حشرات، انواع سوسك‌ها، برخی مواد غذایی و ... را از عوامل آلرژی‌زا در محیط طبیعی عنوان كرد و گفت: محیط‌های مرطوب و غیربهداشتی آلرژی‌ها هم بیشتر است.

وی از آلاینده‌های شیمیایی و دود به عنوان عوامل اجتماعی تشدید كننده آسم نام برد و افزود: گرده‌های گل‌ها و گیاهان در تهران تحت تاثیر آلودگی‌های شیمیایی می‌توانند آلرژی زایی بیشتری پیدا كنند. استرس نیز از عوامل تشدید كننده آلرژی است. تغییر سبك زندگی طبیعی به سبك زندگی مدرن شهری نیز افزایش آلرژی‌ها و آسم و بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلب و عروق و سرطان‌ها را سبب می‌شود. سرماخوردگی نیز در تشدید بیماری و حملات آسم بسیار موثر است.

استفاده از ماسك در مقابل آلاینده‌های شیمیایی هوای تهران موثر نیست

رییس انجمن آسم و آلرژی استفاده از ماسك را برای آلاینده‌های شیمیایی در هوای تهران موثر ندانست و گفت: اما استفاده از ماسك در فضای گردوغبار و گرده‌ها موثر است.

آموزش حرف اول در كنترل بیماری آسم است

دكتر معین، آموزش بیمار و خانواده وی نسبت به ماهیت بیماری، پرهیز از عوامل خطر محیطی در آسم، آموزش مصرف صحیح دارو در مبتلایان به آسم، همكاری بیمار و خانواده وی با پزشك را چهار اصل مهم در بیماری آسم عنوان كرد و گفت: آسم علیرغم شیوع زیاد، یك بیماری مزمن ریه است كه قابل كنترل و پیشگیری است و می‌توان طوری درمان كرد كه بیمار از زندگی طبیعی برخوردار باشد.

 ادعای اعتیاد و گشادی قلب با استفاده از داروهای استنشاقی آسم مبنای علمی ندارد

وی با تاكید بر نقش آموزش در كنترل بیماری آسم، ادامه داد: مباحثی نظیر كوتاهی قد، اعتیاد و گشادی قلب در اثر استفاده از داروهای استنشاقی آسم، هیچ مبنای علمی ندارد و داروهای ضد التهابی آسم باید به صورت مداوم تحت نظر پزشك استفاده شود.

دكتر معین با اشاره به تدوین و انتشار راهنمای ملی آسم در سال گذشته افزود: به این ترتیب استانداردهای تشخیصی، درمانی و كنترلی آسم برای جامعه پزشكی مشخص شده است. پزشكان عمومی در این زمینه نقش مهمی دارند.

وی با اشاره به مطالعات انجام شده از سه سال گذشته در جهت تدوین اولین برنامه ملی كنترل آسم در كشور، گفت: هدف از این برنامه آن است كه با ادغام مسائل آسم در شبكه بهداشت و درمان كشور تلاش شود تا با همكاری سایر دستگاه‌ها به صورتی هدفمند در جهت كنترل آسم اقدام شود.

دكتر معین در ادامه درمان‌های به كار گرفته شده در كشور برای آسم را درمان‌هایی استاندارد عنوان كرد و گفت: اما در این زمینه همكاری بیماران بسیار مهم است؛ چرا كه در اغلب موارد بیمار پس از مدتی از درمان خسته می‌شود. بنابراین باید ارتباط تنگاتنگی میان بیمار، خانواده وی و پزشك وجود داشته باشد تا انگیزه كافی برای درمان در بیمار ایجاد شود. از طرف دیگر استفاده نادرست از داروها به دلیل فقدان آموزش‌ها نیز مطرح هستند. داروهای آسم نیز داروهایی گران قیمت هستند و برخی از داروهای جدید مقداری كمیابند و تحت پوشش بیمه نیستند. داروهایی هم كه از پوشش بیمه‌ای برخوردارند آنقدر گرانند كه باز هم بیمار در پرداخت سهم خود ناتوان است.

همایش روز جهانی آسم 13 ماه جاری برگزار می‌شود

80 درصد موارد آسم قبل از پنج سالگی آغاز می‌شود

 تنگی نفس در شب می‌تواند از علایم آسم باشد

در ادامه دكتر فضل الهی، دبیر همایش روز جهانی آسم با اشاره به برگزاری این همایش در 13 اردیبهشت ماه و در تالار امام مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) گفت: این همایش با مشاركت انجمن آسم و آلرژی، مركز تحقیقات آسم و آلرژی دانشگاه تهران و كمیته كشوری آسم و آلرژی برگزار می‌شود.

به گفته فضل الهی، افراد می‌توانند در روزهای 12 و 14 اردیبهشت ماه و از ساعت 9 تا 12 با استفاده از شماره تلفن 66933357 سوالات مربوط به آسم خود را با انجمن آسم و آلرژی مطرح كنند.


وی با اشاره به اهمیت آسم در كودكان گفت: 80 درصد موارد آسم قبل از پنج سالگی آغاز می‌شود كه در صورت درمان مناسب، آینده بهتری برای كودك رقم خواهد خورد.

دكتر فضل الهی، آسم و آلرژی را یك بیماری مزمن عود كننده دانست كه یك بار بروز علایم در فرد نشانه بیماری نیست و گفت: علایمی مانند سرفه و خس خس سینه در كودكان بیشتر از 4 هفته و در بزرگسالان بیشتر از هشت هفته باید جدی گرفته شوند؛ زیرا می‌توانند علامت آسم باشند. تنگی نفس بویژه در شب از علایم مهم آسم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha