استعمال هرنوع ماده دخانی بیماری‌زا،اعتیاد آور است، منتها شانس ابتلا به سرطان با تنباکوهای معطر بنا به دلیل ذکر شده چند برابرمی شود.

ابتلا به سرطان با تنباکوی معطرحتمی است

سلامت نیوز: استعمال هرنوع ماده دخانی بیماری‌زا،اعتیاد آور است، منتها شانس ابتلا به سرطان با تنباکوهای معطر بنا به دلیل ذکر شده چند برابرمی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه نسل فردا، داستان ممنوعیت عرضه قلیان در محافل عمومی، داستان تازه ای نیست، مسلما خطرات ناشی از استعمال آن هم برکسی پوشیده نیست، اینکه چرا با همه توصیه‌ها و ممانعت های قانونی همچنان این ماده دخانی جزو عمده ترین سرگرمی های اقشار مختلف قراردارد نیز درجای خود قابل بحث و بررسی و البته آسیب‌شناسی است. با این حال هشدارپیرامون مضرات انواع دخانیات وظیفه ای است که ارگان های ذی ربط بیشتر به آن توجه دارند. درهمین رابطه با حشمت ا... مرادپور، کارشناس ارشد بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دکتر سید رضا اسحاقی، متخصص پزشکی اجتماعی پیرامون تنباکوهای معطرگفت و گو کردیم.

اگرچه عموم مردم به عوارض دخانیات واقفند؛ با این حال استعمال انواع آن، روبه افزایش است دراین میان آنچه که به نظرمی رسد، نیاز به اطلاع‌رسانی بیشتری دارد، تفکرکم خطربودن تنباکوهای معطر است.آیا واقعا این ذهنیت صحیح است؟
مرادپور:  متاسفانه این یک دید عوام فریبانه است که از سمت تولیدکنندگان  ترویج می‌شود. به جرات می‌توان گفت سرطان زا بودن تنباکوهای معطر، قطعی است؛ زیرا به دلیل شرایط نامناسب نگهداری، آلوده به انواع قارچ ها بوده و سودجویان برای مخفی کردن ظاهر نامناسب و بوی نامطبوع آنها، اسانس‌های معطر را با آب مخلوط و درترکیب آنها به کار می‌برند؛ از این رو تنباکوهای معطر ضرر و تبعات بیشتری نسبت به انواع دیگر تنباکوها دارند و به طور قطع حاوی مواد سرطان زای زیادی هستند.


یعنی خطر ابتلا به سرطان با مصرف تنباکوهای غیر اسانسی کمتر است؟
مرادپور: خیر، چنین برداشتی اشتباه است.قطعا استعمال هرنوع ماده دخانی بیماری‌زا،اعتیاد آور است، منتها شانس ابتلا به سرطان با تنباکوهای معطر بنا به دلیل ذکر شده چند برابرمی شود.


پس چرا با این همه عوارض و خطرات، حداقل از توزیع این نوع تنباکوها جلوگیری نمی‌شود؟به نظرمی‌رسد تولید تنباکوی معطر، تبلیغی زیر پوستی برای جذب گرایش به این مواد است آیا واقعا نمی توان مانع این فعالیت شد؟
مرادپور: متاسفانه به همان علتی که سیگار با وجود تمامی مضراتی که دارد در کشور توزیع می شود تنباکوهای معطر هم با وجود سرطان‌زا بودن به روش‌های مختلف در کشور توزیع می شوند.


به نظرشما چرا قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، آنگونه که باید اجرا نمی شود؟
مرادپور: متاسفانه اعمال نفوذ باندهای ثروت و قدرت، منافع اقتصادی و همچنین وجود قوانین موازی، باعث بی توجهی نسبت به اجرای این قانون شده است؛ البته تجربه نشان داده اگر از واردات تنباکو و توتون به کشور جلوگیری شود، قاچاق آن افزایش می یابد.


استدلال اکثرمصرف کنندگان دخانیات خصوصا قلیان این است که تفریحی نداریم،دریک نگاه تخصصی آیا واقعا چنین دلیلی برای مصرف دخانیات قابل قبول است؟
اسحاقی: ببینید دراینکه عدم تفریحات سالم و افزایش معضل بیکاری در کشور باعث افزایش افسردگی ،انزوا طلبی و نهایتا گرایش جوانان به سمت سرگرمی های پرخطری چون قلیان ومواد دخانی می شود، شکی نیست؛ البته شاید موضوع دورهم نشینی های محفلی بیشتر باعث این تفکر می شود وگرنه سرخوشی ناشی از مصرف دخانیات به لحاظ علمی، بسیار لحظه‌ای است که آن هم پس از مصرف مداوم دیگر تاثیر اولیه را ندارد.بنابراین دولت باید توجه ویژه ای به تفریحات سالم و رفع معضل بیکاری داشته باشد.


آیا به صرف اینکه قلیان درجمع خانواده استعمال می شود، می‌توان از عدم ابتلا به آسیب های اجتماعی خاطرجمع بود؟
اسحاقی: البته درمقایسه با محافل دوستانه،جمع خانواده به نوعی آسیب اجتماعی کمتری را به همراه دارد، اما این به آن معنی نیست که استعمال دخانیات از چایخانه ها به منازل کشیده شود؛ زیرا چیزی از زیان و خطرات ناشی از آن کاسته نمی‌شود. ما باید به دنبال زیرساخت سازی مناسب برای تفریح سالم اقشار مختلف جامعه باشیم و این موضوع فقط با توجه و اقدام عملی  همه متولیان محقق شدنی است.


بنابراین با همکاری مسئولان دولتی می توان استعمال دخانیات را در کشوربه حداقل رساند خصوصا مصرف تاسف بار آن درسنین بسیار پایین؟
اسحاقی: بله، دقیقا اگرتمامی مسئولان با همکاری هم در راستای جلوگیری از گسترش کارخانجات تولید سیگار در کشور گام بردارند ودرکنارآن فرهنگسازی کامل و مبسوطی راجع به خطرات جدی جسمی ،روحی و اجتماعی آن انجام شود، قطعا تنفر از استعمال دخانیات به خودی خود ایجاد می شود و به مرور شاهد کاهش مصرف دخانیات خواهیم بود.


البته به نظرمی رسد وضعیت نظارت ها نیزآنچنان قوی نیست.
اسحاقی: بله خب متاسفانه ضعف نظارت ها و عدم بازدارندگی قوانین را نمی‌توان در افزایش قاچاق مواد دخانی نادیده گرفت.درحقیقت قوانین در رابطه با قاچاق مواد دخانی به طور کلی بازدارنده نیستند؛ چراکه اگرواقعا چنین بود، با افزایش قاچاق مواد دخانی در کشور روبه رو نبودیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha