پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 19689

گروهی از پژوهشگران آمریکایی با کشف یک پیام رسان داخلی بدن دریافتند که درد فیزیکی همانند فلفل تند است.

محققان دانشگاه تکزاس دریافتند که در حضور یک جراحت دردناک، بدن انسان ماده ای تولید می کند که مشابه همان ماده ای است که حس تندی و سوزنده بودن مربوط به مصرف فلفل را ایجاد می کند.

این دانشمندان آمریکایی تائید کردند که بدن انسان در زمان بروز یک درد، ماده ای به نام "اولم" تولید می کند. این ماده با گروهی از گیرنده های ویژه ای عمل می کند که به دلیل وجود آنها درد درک می شود.

"اولم" شباهت بسیار زیادی به "کاپسایسین" دارد. کاپسایسین ماده عامل تندی و سوزنده بودن فلفل است.

این محققان با آزمایش بر روی موشها بررسیهای خود را تائید کردند. در این مطالعات در گروهی از موشها ژن تولید کننده این گیرنده های ویژه غیرفعال شد. همچنین مشاهده شد که این موشها نسبت به ماده "کاپسایسین" هیچ واکنشی نشان ندادند.

اکنون این دانشمندان در حال بررسی روشی کاربردی برای کشف داروهای جدیدی هستند که قادر به متوقف کردن این گیرنده ها در انسان باشند.

براساس گزارش اکسپرس، پژوهشگران آمریکایی در این خصوص اظهار داشتند: "نتایج این کشف در عرصه درد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر ما موفق شویم این مکانیزم را با یک گروه جدید از داروهای ضد درد که موجب وابستگی و اعتیاد نمی شوند متوقف کنیم می توانیم دردهای شدید در بیماران سرطانی تا رماتیسمی را کنترل کنیم."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha