فقدان تصفیه خانه فاضلاب در شهر جدید پردیس علاوه بر ایجاد بوی نامطبوع در این شهر معضلات دیگری نظیر امکان آلودگی آب سد ماملو و ایجاد خطرات زیست محیطی برای مناطق پایین دست بخش مرکزی را نیز به وجود آورده است.

بوی تعفنی شدید ناشی از فقدان سامانه های تصفیه کننده فاضلاب، معضل فصول گرم شهر جدید پردیس و مناطق اطراف آن بخصوص واحدهای مسکونی حاشیه جاده منتهی به مناطق شمالی کشور است.

این بوی نامطبوع با افزایش گرمای هوا شدت بیشتری به خود می گیرد و گاه تا حدی غیرقابل تحمل می شود که حتی مسافرین عبوری از این مسیر نیز رغبتی برای پایین آوردن شیشه اتومبیل نداشته و ترجیح می دهند گرمای داخل خودرو را تحمل کنند.

با نگاهی به وضعیت افراد در حال عبور، تصور آنکه خانوارهای واحدهای مسکونی نواحی حاشیه جاده این شهر جدید چه مشکلاتی را پیرامون این معضل تحمل می کنند نیز کار سهل و آسانی نمی تواند باشد.

تصفیه خانه آب یا لوله کشی فاضلاب، کدام مهمتر است

بانوی خانه دار ساکن شهر پردیس در خصوص بوی بد تابستانهای شهر محل سکونت خود به خبرنگار مهر گفت: در فصل سرما خانواده ام کمتر از این بوی نامطبوع دچار مشکل هستند اما در تابستان گاه تحمل این معضل به امری ناممکن مبدل می شود.

وی ادامه داد: از ابتدای اسکان ما در این شهر حدود 10 سال می گذرد اما در طی این سالها مسئولان کاری برای رفع بوی تعفن از شهر پردیس انجام نداده و هرساله این کاستی گربانگیر اهالی است.

یک جوان دانشجوی ساکن پردیس نیز با گلایه از فقدان شبکه فاضلاب شهری در این شهر گفت: در خبرها می شنویم که قرار است در شهر پردیس تصفیه خانه آب راه اندازی شود اما سئوال اینجاست که وجود کدامیک ضروری تر است تصفیه خانه آب یا لوله کشی فاضلاب؟!

وی بیان داشت: من از مسئولین برای توجه ویژه به شهر پردیس سپاسگزارم اما آب شرب این شهر سالهاست که با سامانه های کنونی فعالیت کرده و مشکل خاصی نیز به وجود نیامده است به همین جهت شاید بهتر بود اعتبار اختصاصی به پروژه تصفیه خانه آب به لوله کشی فاضلاب تعلق می گرفت زیرا در صورت عدم مهار فاضلاب خود ممکن است مشکلاتی اساسی برای آب این منطقه ایجاد کند.

فاضلاب پردیس پشت سد ماملو

یکی از معضلاتی که فقدان تصفیه خانه و شبکه فاضلاب این شهر 100 هزار نفری بدان دامن می زند مسیر انتهایی آن در مناطق خارج از شمال شرق استان تهران است که شاید این مورد زیانی بیش از مشکلات مناطق مذکور یاد شده در بخش نخست این گزارش داشته باشد.

"ماملو" را همگان می شناسند این سازه بتنی پنجمین سد استان تهران و دومین سد ایجاد شده در مسیر رودخانه جاجرود است که منشا آب انباشته شده در پس آن، کوههای "میگون" و سرانجام این ماده حیاتی ذخیره شده در پشت سد، نوشیده شدن توسط شهروندان بخشی از تهران و شهرستان ورامین است.

علاوه بر ساکنین مناطق شرقی و جنوبی پایتخت، آبادیهای پایین دست بخش مرکزی تهران که در مسیر رودخانه باغکمش و نزدیک به محل جریان فاضلاب قرار دارند نیز از این معضل زیست محیطی در امان نیستند.

حال دیگر معضل فوق تنها مربوط به شهر پردیس، مناطق اطراف و شمال شرق استان تهران نیست و شاید هر یک از شهروندان این شهرک اقماری جدید با شنیدن خطر امکان آلودگی آب نوشیدنی هموطنان ساکن در جنوب تهران مشکل بوی تعفن را به فراموشی بسپارند.

بخشدار بخش مرکزی تهران پیرامون فقدان تصفیه خانه فاضلاب در شهر پردیس به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر فاضلاب شهر جدید پردیس توسط لوله گذاریهایی پیش از احداث شهرک انجام می گیرد و نهایتا به دو منطقه "کرشت" و "باغکمش" انتقال می یابد.

محسن مصلحی شاد از اختصاص بودجه ای به سامانه فاضلاب پردیس خبر داد و افزود: در سال جاری مقرر شده تا بودجه ای توسط شرکت آبفای شرق استان تهران جذب و در جهت تکمیل طرح انتقال فاضلاب پردیس و بومهن مورد استفاده قرار گیرد.

این مسئول ادامه داد: در بومهن فاضلاب جمع آوری شده توسط سامانه های انتقال و از طریق لوله گذاری به منطقه "کرده معبر" و فاضلاب پردیس نیز قرار است با اتصالات پیش بینی شده نهایتا در "باغکمش" گردآوری شود که اماکن یاد شده در آینده محل احداث تصفیه خانه های فاضلاب این دو شهر خواهند بود.

وی با بیان اینکه هنوز بودجه ای برای تصفیه خانه فاضلاب اختصاص داده نشده، خاطرنشان کرد: در حال حاضر محل احداث تصفیه خانه فاضلاب دو شهر پردیس و بومهن جانمایی شده اما بودجه ای به آنها اختصاص نیافته به همین جهت برنامه زمانبندی خاصی نمی توان برای این طرح تعیین کرد.

مصلحی شاد در خصوص مزایای ایجاد این سامانه تصفیه گر فاضلاب اظهار داشت: در صورت ایجاد این سامانه علاوه بر رفع بوی تعفن از شهر پردیس، خطر آلودگی آب سد ماملو و مشکلات زیست محیطی مناطق پایین دست بخش مرکزی تهران نیز رفع خواهد شد.

به هر روی اگر قرار بود تنها آلودگی زیست محیطی برخی مناطق بخش مرکزی تهران و مزاحمتهای بوی نامطبوع برای اهالی شهرهای پردیس و بومهن مد نظر قرار گیرد شاید تاخیر در احداث تصفیه خانه فاضلاب در پردیس قابل توجیه بود اما نکته مهمتر از موارد یاد شده آب آشامیدنی تعداد کثیری از هموطنان در مناطق شرقی و جنوبی استان تهران است که امیدواریم مسئولان با توجهی بیشتر و ایجاد سامانه های تصفیه کننده فاضلاب در این شهر جدید بر معضل زیست محیطی شرق تهران فائق آیند.

بخش مرکزی تهران با مساحتی بالغ بر هزار و 378 کیلومتر مربع بر اساس مصوبه هیئت وزیران از 55 آبادی، روستا، نواحی کارگاهی و مناطق زراعی و دو شهر پردیس و بومهن تشکیل شده و محدوده جغرافیایی آن از روستای تلو در سرخه حصار آغاز و تا انتهای شهر بومهن ادامه می یابد.

این بخش 200 هزار نفری با شهرهایی همچون رودهن از شهرستان دماوند، لواسانات از شهرستان شمیرانات و ده مسگرآباد از شهرستان پاکدشت دارای مرز مشترک است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha