رئیس نظام ایمنی هسته ای با تاکید بر اینکه در حال حاضر پسماندهای هسته ای کشور در حد کم و متوسط است گفت: برای امحای این پسماندها دستورالعملهایی تدوین شده است که بر اساس آن پسماندهای هسته ای یا به مبدا باز می گردند و یا با رعایت ایمنی نگهداری می شوند.

ناصر راستخواه در پاسخ به مهر با تاکید بر اینکه مقررات پسماندهای پرتوزا از سوی نظام ایمنی هسته ای کشور تدوین شده است افزود: مراکزی که تولید کننده این نوع پسماندها هستند ملزم به رعایت این مقررات هستند.

وی به نحوه اجرای این دستورالعمل اشاره کرد و اظهار داشت: از زمانی که مرکزی کار طراحی انجام می دهد تا از مواد پرتوزا استفاده کند باید پیش بینی های لازم برای دفع پسماندهای پرتوزای خود را کرده باشد.

رئیس نظام ایمنی هسته ای کشور ادامه داد: مراکز تولید کننده پسماندهای پرتوزا از ابتدای فرایندهای خود باید پیش بینی کنند که یا پسماندهای هسته ای خود را به مبدا بازگردانند و یا به نحو ایمنی نگهداری کنند و یا این نوع پسماندها را به گونه ای دور ریز کنند که به محیط زیست آسیبی وارد نشود.

راستخواه با اشاره به پسماندهای تاسیسات هسته ای کشور خاطرنشان کرد: در مورد تاسیسات هسته ای نیز از زمانی که تاسیس می شوند پیش بینی های لازم برای پسماندهای پرتوزا صورت می گیرد. از این رو مرکز نظام ایمنی هسته ای کشور از ابتدای ساخت یعنی از مرحله انتخاب محل تا تجهیز ساختار و مرحله بهره برداری نظارت لازم را به عمل می آورد.

وی با تاکید بر اینکه پسماندهای هسته ای کشور در حد کم و متوسط است به مهر گفت: از آنجا که تولیدات هسته ای ما به آن صورت نیست که پسماند هسته ای داشته باشیم لذا پسماندها در حد کم و متوسط است ولی پیش بینی های لازم برای مدیریت آن صورت گرفته است.

راستخواه همچنین به پسماندهای مراکز پزشکی و رادیولوژی اشاره کرد و گفت: این مراکز از نظام ایمنی هسته ای گواهی اشتغال دریافت می کنند و بر طبق آن علاوه بر ارائه آموزش در طول کار نیز بر نحوه عملکرد آنها نظارت می شود.

رئیس نظام ایمنی هسته ای کشور همچنین در خصوص نحوه مدیریت محیط های پرتوزا به مهر گفت: در این زمینه استانداردهای خاص آن تعریف شده و اعلام شده است. این استانداردها بر اساس استاندارد بین المللی است.

راستخواه با بیان اینکه این استانداردها بر اساس نیاز کشور تدوین شده است افزود: الزامات بین المللی در زمینه استاندارد محیط های پرتوزا به صورت توصیه است ولی استانداردهایی که در این مرکز تدوین شده بر اساس نیازهای کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha