حسین نحوی نژاد معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در نشست خبری که امروز (دوشنبه) برگزار شد، با اشاره به علائم بیماری اوتیسم اظهار داشت: اوتیسم بیماری نیست، بلکه یک سندروم و اختلال ناشناخته و دارای طیف گسترده ای است.

حضور 2 هزار و 100 کودک اوتیسمی در بهزیستی

سلامت نیوز:معاون توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: 2 هزار و 100کودک اوتیسمی در 60 مرکز سازمان بهزیستی در حال آموزش هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان حسین نحوی نژاد معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در نشست خبری که امروز (دوشنبه) برگزار شد، با اشاره به علائم بیماری اوتیسم اظهار داشت: اوتیسم بیماری نیست، بلکه یک سندروم و اختلال  ناشناخته و  دارای طیف گسترده ای است.

وی افزود: طیف بیماران اوتیسم بسیار متفاوت است و ممکن است که شخص بیمار در طول بیماری تغییر رفتاری داشته باشد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: اوتیسم یک اختلال در رشد عصبی در سیستم اعصاب مرکزی و مغز است که باعث ایجاد اختلال در نحوه تعاملات شخص و ارتباط  او با جامعه و منجر به یک نوع در خودماندگی و ایجاد حرکات تکراری می‌شود.

نحوی نژاد بیان داشت: اوتیسم منجر به ایجاد آسیب‌هایی در فرد می2شود و بر روی توانایی یادگیری و هیجانات وی اثر می‌گذارد.

وی ادامه داد: شیوع عارضه اوتیسم در کشور معادل نرم جهانی است و تقریبا یک درصد جامعه دچار اختلال اوتیسم هستند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی تصریح کرد:  سازمان بهزیستی وظیفه خود می‌داند که اصول کار را بر روی پیشگیری و توانبخشی قرار دهد و شناخت به موقع و توانبخشی در بیماری اوتیسم بسیار اهمیت دارد زیرا پیشگیری در این بیماری تاثیری ندارد.

نحوی نژاد با اشاره به تصویب طرح غربالگری پیش از ازدواج در کمیسیون تلفیق مجلس گفت: در رابطه با بیماری اوتیسم بحث پیشگیری تأثیری ندارد بلکه شناخت و مداخله به موقع مهم است به همین دلیل سازمان بهزیستی بحث غربالگری را از سال 88 آغاز کرده است .

وی افزود: زمانی که شخصی در تست غربالگری مشکوک به اوتیسم باشد به دلیل حساسیت جامعه و نگرانی ایجاد شده در خانواده‌ها سعی کردیم تست‌های غربالگری را با انجام مطالعات دقیق بومی سازی کنیم و امروز توانستیم به یک تست غربالگری استاندارد بومی دست پیدا کنیم.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی تصریح کرد: در حال حاضر 2 هزار و 100 کودک اوتیسمی در 60 مرکز سازمان بهزیستی در حال آموزش هستند و مربیان آن ها آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

نحوی نژاد گفت: تست غربالگری بومی شامل 10تست است و زمانی که کودکی مشکوک به اوتیسم باشد به مراکز بهزیستی و متخصص ارجاع داده می‌شوند که در این مراکز کاردرمان و گفتار درمان وجود دارد.

وی ادامه داد: در مراکز بهزیستی هر 25 کودک معلول در اختیار یک مربی است، این در حالی است که  هر کودک اوتیسمی نیازمند یک مربی است و همچنین تسهیل گرانی به مدت 37 هزار ساعت در زمینه کمک به خانواده‌ها آموزش دیده اند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: بیماران اوتیسمی بعد از ترخیص از مراکز به میزان آموزشی که دیده‌اند به 300 مرکز توانبخشی فنی حرفه‌ای ارجاع داده می‌شوند تا در کنار تحصیل، زمینه اشتغال آن‌ها فراهم شود.

نحوی نژاد بیان داشت: در تهران بر اساس دستور وزیر، طرح مراقبت خانگی در حال انجام است و افرادی که نمی‌توانند به مراکز مراجعه کنند ، مربی به منازل مراجعه می‌کنند همچنین شماره 1480، طرح صدای مشاور می‌تواند به خانواده‌ها مشاوره ارائه دهد.

وی تأکید کرد: طرح مراقبت موقت برای خانواده‌هایی که در طول سال مدتی نمی‌توانند از کودکان اوتیسمی مراقبت کنند، در دو استان خراسان رضوی و گیلان در حال اجرا است.

وی افزود: وزارت بهداشت هم باید برای حمایت از کودکان اوتیسمی وارد کار شود زیرا سازمان بهزیستی بودجه‌ای در این زمینه ندارد و همچنین سند ملی اوتیسم با ریاست جمهوری در دست امضا است.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: بیماران اوتیسم تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند و فقط فعالیت‌های فیزوتراپی را بیمه پوشش می‌دهد، در صورتی که بیماران اوتیسم نیاز به گفتار درمانی و کار درمانی دارند که هزینه بالایی دارد.

نحوی نژاد بیان داشت: سازمان فنی حرفه‌ای باید کار‌هایی را برای بیماران اوتیسمی بزرگسال انجام دهد تا زمینه اشتغال آن‌ها در آینده فراهم شود.

وی گفت: رشته‌های تخصصی برای بیماران اوتیسمی و اختلالات ذهنی در دانشگاه‌ها وجود ندارد و در نهایت بحث مسکن این بیماران مطرح است که سازمان بهزیستی مشکل تأمین مسکن خانواده‌های دارای دو کودک معلول را فراهم کرده اما باید برای خانواده‌های دارای یک کودک معلول و دارای بیمار روانی هم وارد کار شود.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی بیان داشت: روز 12آذز ماه همزمان با روز معلول طرح غربالگری اوتیسم آغاز می شود و پرسش نامه غربالگری بر روی سایت سازمان بهزیستی قرار می گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha