پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 19698

گروهی از محققان ژاپنی و محققان دانشگاه میشیگان رایانه مولکولی ساخته اند که عملکرد آن مغز انسان را شبیه سازی می کند.

این مدار کوچک که از مولکولهای ارگانیکی بر روی لایه ای از طلا ساخته شده است می تواند محاسبات همزمان را با سرعتی بسیار بالا انجام دهد که این توانایی شباهت زیادی به شلیکهای نرونی در مغز انسانها دارد.

در زمینه انجام چند فعالیت به صورت همزمان، سریعترین رایانه ها همچنان مایلها از انسانها فاصله دارند. نرونها تنها هزار بار در ثانیه شلیک می شوند که این میزان با وجود اینکه نسبت به حجم پتافلابی سریعترین فرایندهای دیجیتالی در جهان بسیار کند به شمار می رود، هنوز انسانها نسبت به رایانه ها بسیار هوشمندتر هستند.

به گفته دانشمندان انسانها می توانند ببینند، چهره دیگران را تشخیص دهند، صحبت کنند، راه بروند و به صورت همزمان به سخنان فردی نیز گوش دهند، فعالیتهایی که برای سریعترین رایانه ها بسیار پیچیده خواهد بود. این به آن دلیل است که رایانه ها اطلاعات را به شکل متوالی پردازش می کند، در حالی که مغز شبکه ای پیچیده است. ضربه های الکترونیکی در مغز از شبکه پیچیده نرونی پیروی می کند که از چندین فعالیت همزمان برخوردار است، توانایی که رایانه ها از آن محرومند.

به منظور ساختن رایانه های هوشمند تر محققان از مولکولهای ارگانیکی متشکل از نیتروژن، اکسیژن، کلورین، و کربن به نام DDQ استفاده کردند. این رایانه می تواند در میان چهار وضعیت 0، 1، 2 و 3 تغییر حالت دهد در حالی که این کدها در سیستم رایانه های دیجیتالی تنها 0 و 1 است. بخش جالب توجه این رایانه این است که در هنگام پردازش اطلاعات در حدود 300 مولکول با یکدیگر صحبت می کنند. به بیانی دیگر رفتاری مشابه رفتار نرونها از خود نشان داده و به صورت همزمان با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.

این پردازشگر ارگانیک هوشمند و خود ترمیم شونده بوده و می تواند چندین مسئله را بر روی یک شبکه حل کند. همچنین در صورتی که دچار نقص یا آلودگی شود به صورت خودکار خود را ترمیم می کند. درست مشابه مغز انسان که می تواند چندین مسئله را در آن واحد حل کرده و در صورتی که نرونی بمیرد، نرونی دیگر جای آن را خواهد گرفت. پردازشگر ارگانیک می تواند پاسخ سئوالاتی را بیابد که رایانه های کنونی قادر به پاسخ دادن به آنها نیستند.

بر اساس گزارش پاپ ساینس، الگوی این مدار به عملکرد مغز شباهت زیادی دارد و تصاویر میکروسکوپی از این مدار شباهت ترسناکی با تصاویر MRI مغز انسان دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha