سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 197043

محققان پیش از این اعلام کرده بودند که ویروس زیکا روی نوزادان و باروری زنان تاثیر می‌گذارد اما شواهد اخیر حاکی از آن است که این ویروس قدرت باروری مردان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

توانایی ویروس زیکا در نابارور کردن مردان

سلامت نیوز: محققان پیش از این اعلام کرده بودند که ویروس زیکا روی نوزادان و باروری زنان تاثیر می‌گذارد اما شواهد اخیر حاکی از آن است که این ویروس قدرت باروری مردان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت آنلاین، ویروس زیکا معمولا زنان باردار و جنین‌های در حال رشد را مبتلا می‌کند؛ حالا و بعد از گذشت ماه‌ها از شیوع این ویروس، محققان دریافته‌اند که این ویروس روی قدرت باروری مردان نیز اثر می‌گذارد.

به گزارش تایم، تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که ویروس زیکا از طریق جنسی از مردان مبتلا به دیگر افراد قابل انتقال است. شواهد حاکی از آن است که ویروس زیکا تا ماه‌ها داخل مایعات تناسلی و اسپرم باقی می‌ماند.

دانشمندان با بررسی اندام تناسلی موش نر دریافتند که این ویروس به اندام‌های تولیدکننده اسپرم و سلول‌های بنیادی ذخیره اسپرم در مردان آسیب وارد می‌کند. آنها دریافتند که تاثیر زیکا روی موش‌های نر ۲ برابر است. این تأثیرات، سلول‌های اسپرم، سلول‌های سرتولی موجود در بیضه و نیز لوله‌های اسپرم‌ساز را شامل می‌شود که سلول‌های اسپرم همزمان با دریافت هورمون‌های مناسب برای بالغ شدن، از آن عبور می‌کنند.

ویروس زیکا همچنین روی سلول‌های بنیادی اسپرم که نقش سلول‌های ‌پدربزرگ را ایفا می‌کنند و تولیدکننده تمام اسپرم‌ها هستند، اثر می‌گذارد. این ویروس با تولید اسپرم کم‌تر و نیز تداخل در رشد اسپرم‌های آزاد شده، مانع فرآیند اسپرم‌سازی می‌شود.

محققان متوجه شدند که در موش‌ها، آسیب وارده توسط ویروس زیکا تعداد اسپرم‌ها، میزان هورمون‌ها و در نهایت قدرت باروری را کاهش می‌دهد. در واقع، زمانی که موش نر مبتلا به ویروس زیکا جفت‌گیری می‌کرد، نسبت به موش‌های نر سالم احتمال باروری کم‌تری داشت.

محققان هنوز درباره تأثیر مشابه این آزمایش حیوانی روی موارد انسانی به قطعیت نرسیده‌اند و هنوز مطالعات در این زمینه ادامه دارد اما نتایج به دست آمده نگرانی از این مسئله را افزایش داده است. اگر این نتایج در مردان به اثبات برسد، روش‌های درمانی مردان مبتلا به زیکا از اهمیت بالاتری برخوردار می‌شود و باید علاوه بر جلوگیری از انتقال جنسی زیکا، از آسیب به اندام‌های تناسلی نیز جلوگیری کرد. تحقیق درباره این موارد در مردان تاکنون تنها در زمینه جلوگیری از گسترش و انتقال ویروس به سایر افراد بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha