راه اندازی اتاق های امن تزریق، موضوعی است که بیش از یک سال است، چالش برانگیز شده و موافقان و مخالفان بسیاری را به همراه داشته است.عده ای می گویند ایده اتاق های امن، الگوبرداری از یک روش غربی است که همیشه هم موفقیت آمیز نبوده و در مواردی اعتیاد را ترویج داده و قبح شکنی کرده، اما عده دیگری معتقدند اتاق های تزریق، موجب کاهش خطرات ناشی از انتقال بیماری از طریق تزریق غیربهداشتی، جلوگیری از مرگ و میر براثر مصرف بیش از حد مواد و اتصال مصرف کنندگان مواد مخدر در معرض خطر بالا با خدمات درمان اعتیاد و دیگر خدمات اجتماعی خواهد شد.

اما و اگر های اتاق امن تزریق

سلامت نیوز: راه اندازی اتاق های امن تزریق، موضوعی است که بیش از یک سال است، چالش برانگیز شده و موافقان و مخالفان بسیاری را به همراه داشته است.عده ای می گویند ایده اتاق های امن، الگوبرداری از یک روش غربی است که همیشه هم موفقیت آمیز نبوده و در مواردی اعتیاد را ترویج داده و قبح شکنی کرده، اما عده دیگری معتقدند اتاق های تزریق، موجب کاهش خطرات ناشی از انتقال بیماری از طریق تزریق غیربهداشتی، جلوگیری از مرگ و میر براثر مصرف بیش از حد مواد و اتصال مصرف کنندگان مواد مخدر در معرض خطر بالا با خدمات درمان اعتیاد و دیگر خدمات اجتماعی خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه نسل فردا در ادامه می نویسد: انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی از تصمیم این سازمان جهت راه‌اندازی " اتاق‌های امن تزریق" در پاتوق‌ها و مراکز معضل‌خیز کشور خبر داده و نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم این تصمیم سازمان بهزیستی را برای دور ساختن معتادان از رفتارهای پرخطر، مثبت ارزیابی کردند.

اتاق تزریق در حقیقت همان اتاق‌های مصرف مدیریت شده (Drug consumtion room )یا همان( DCR )  هستند. در این اتاق‌ها امکاناتی وجود دارد که مصرف مواد، تحت نظارت کارشناسان آموزش دیده انجام می‌شود.
این اتاق‌ها با این هدف راه اندازی می‌شوند که کسی که می‌خواهد مواد مصرف کند، بیش از حد، مصرف نداشته باشد و به اصطلاح «اور دوز» نکند یا اینکه مواد آلوده نباشد.به همین دلیل به گفته موافقان این برنامه، افزایش جمعیت معتادان در جامعه مسئولان را بر آن داشت تا راهکارهای کاهش آسیب را درپیش گیرند. راه‌اندازی اتاق امن تزریق هم به عنوان یکی از راه‌های کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد از سوی رئیس سازمان بهزیستی کشور مطرح شده، اما چنین ایده‌ای از نظر برخی نمایندگان در اولویت قرار ندارد.


تاکید بر اجرای پایلوت طرح
همایون هاشمی در گفت‌ وگو با خانه‌ملت در خصوص ایجاد اتاق امن تزریق در پاتوق‌ها و مراکز معضل‌خیز کشور توسط سازمان بهزیستی کشور، گفت: برخی از کشورها مانند هلند برای معتادانی که وابستگی بسیار به موادمخدر و مشکلات روان‌تنی دارند، به صورت محدود، کنترل شده و هوشمند موادمخدر در اختیار معتادان قرار می‌دهند.
نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در بحث کلان اعتیاد، کاهش آسیب مطرح است، تصریح کرد: ارائه موادمخدر یا ایجاد شرایطی که معتادان بتوانند موادمخدر را به صورت کنترل شده مصرف کنند، از روش‌های علمی است که با به‌کارگیری آن می‌توان معتاد را یک قدم از رفتارهای پرخطر قبلی دور کرد.
وی با یادآوری اینکه روش علمی مذکور، نسبتا تایید شده ، گفت: برای اجرای این روش در کشور باید دقت‌های لازم درنظر گرفته شود؛ چراکه هنوز نتایج اجرای آن به صورت دقیق در ایران سنجیده و آزمایش نشده است، برای این منظور هم می‌توان به صورت طرح آزمایشی در چند شهر اجرا کنند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه اقدام سازمان بهزیستی برای ایجاد اتاق امن تزریق مناسب است، افزود: در صورتی که نتایج پایلوت اجرای روش علمی مذکور مثبت و اثربخش باشد ،می‌توانیم آن را به تمامی مناطق و شهرها تسری دهیم.


انتقاد از عملکرد تک بعدی مراکز
عباس پوربافرانی در خصوص ایجاد اتاق امن تزریق در پاتوق‌ها و مراکز معضل‌خیز کشور توسط سازمان بهزیستی کشور، گفت: جامعه به شدت با معضل اعتیاد روبه‌رو است و متاسفانه در هیچ مقطعی این مسئله به شکل ریشه‌ای حل نشده؛ در واقع اقدامات به صورت کوتاه‌مدت انجام می‌گیرد، اما عدم پیگیری و رها شدن آن، سبب عدم بهبود وضعیت و اثرگذاری اقدامات می‌شود.


نماینده مردم نائین در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ساماندهی وضعیت معتادان، مدیریت مصرف مواد با هدف رهایی آنها از موادمخدر و درمان اعتیاد باید به شکل پیوسته انجام گیرد، تصریح کرد: اقدامات در این زمینه باید کارشناسانه، تخصصی و علمی صورت گیرد تا معتادان در مقطع زمانی خاص درمان، مراقبت و به جامعه بازگردند و پس از اطمینان کامل تحت حمایت قرار گیرند. برای این منظور روش‌های مختلفی هم پیشنهاد می‌شود، اما متاسفانه تنها در این روش‌ها به یک بعد توجه می‌شود.


وی افزود: درصورتی که نگاه درمانی به ایجاد اتاق امن تزریق وجود داشته باشد و موادمخدر دارویی-درمانی را به واسطه ایجاد این اماکن در اختیار معتادان قرار داد، می‌توان شاهد تاثیرات مثبت بود، اما اگر شیوه معمول بهبود وضعیت معتادان که امروزه هم دنبال می‌شود، به کار گرفته شود، ایجاد اتاق امن تزریق پسندیده نیست؛ همانگونه که متاسفانه مراکز MMT تنها به توزیع مواد مخدر می‌پردازند.


پوربافرانی با بیان اینکه توزیع موادمخدر اقدام تخصصی نیست، بلکه کاری عبث و بی‌فایده است، گفت: برای بهبود وضعیت معتادان باید کار خاص و موثری را در پیش گرفت، در حقیقت تنها افراد معتاد درگیر مسائل اعتیاد در جامعه نیستند، بلکه خانواده و کل جامعه در مرحله بالاتر با معضل اعتیاد درگیر هستند.این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه برای بهبود وضعیت معتادان، باید نگاه کلان را در نظر گرفت، یادآور شد: برای ساماندهی نیز مجموعه‌ای از نهادها و سازمان ها باید ورود پیدا کنند؛ چراکه یک دستگاه به تنهایی نمی‌تواند سلامت روحی و روانی جامعه را بهبود بخشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha