یك دكتر داروساز گفت: خطر ابتلا به آسم در کودکان زیر دو سال که مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک دارند، بالاتر از سایر کودکان است.

علیرضا حقیقت در گفت وگو باایسنا، با بیان اینکه مصرف خودسرانه دارو در کودکان، عوارض بسیار بالاتری ایجاد می‌کند، اظهار کرد: آنتی بیوتیک‌ها از جمله داروهایی هستند که به میزان بسیار شایعی به طور خودسرانه به مصرف می‌رسند.

وی تجویز و مصرف دارو را مستلزم آگاهی و شناخت کافی از بیماری و علایم مورد مشاهده دانست و تصریح کرد: فردی که دست به مصرف خودسرانه دارو می‌زند، ضمن این که از ماهیت دارو و نحوه درست مصرف کردن و عوارض آن اطلاع کافی ندارد، ممکن است بسیاری از نشانه‌های بیماری را مورد توجه قرار ندهد كه این امر موجب پنهان ماندن بیماری اصلی و عدم درمان آن خواهد شد.

این مقام مسؤل با بیان اینکه هر نوع آنتی بیوتیک با دوز و مصرف مشخص در درمان عفونت یا عفونت‌های خاصی مؤثر است، خاطرنشان کرد: مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها ضمن اتلاف هزینه‌های اقتصادی و تحمیل عوارض دارویی می‌تواند موجب ایحاد مقاومت میکروبها نسبت به آنتی بیوتیک‌ها شود.

حقیقت با بیان این كه به عنوان مثال، گلو درد ممکن است چندین علت داشته باشد، ادامه داد: گاه افراد در اثر یک گلو درد ساده اقدام به مصرف آنتی بیوتیک‌ها می‌کنند، در حالی که ممکن است بیماری آنها هیچ منشأ عفونی نداشته باشد و بدون نیاز به مصرف دارو برطرف شود. اما مصرف آنتی بیوتیک منجر به ایجاد مقاومت میکروبی و پیدایش میکروب‌های جدید و در نتیجه تحمیل هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی به فرد و جامعه می‌شود.

وی افزود: گاه ممکن است گلودرد در اثر عفونت ویروسی حادث شده باشد که دراین صورت مصرف آنتی بیوتیک‌ها هیچ تأثیری در درمان عفونت نخواهد داشت.

این دكتر داروساز با بیان اینکه اگر فردی با گلودرد عفونی مواجه باشد، حتی بدون انجام هیچ مداخله درمانی و مصرف دارو، طی یک هفته گلو درد وی برطرف خواهد شد، تصریح كرد: ممکن است عفونت‌های خاصی از جمله عفونت استرپتوکوکی موجب ایجاد گلو درد شده باشد، در این صورت عدم درمان عفونت و یا مصرف خودسرانه نادرست آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند موجب بروز عوارض کلیوی و قلبی از جمله رماتیسم قلبی در آینده شود، لذا مصرف خودسرانه دارو موجب عدم درمان منشاء اصلی بیماری و بروز عوارض در آینده خواهد شد.

حقیقت، مقابله با روند مصرف بی‌رویه و خودسرانه دارو را مستلزم عزمی راسخ در ابعاد مختلف دانست و ابراز کرد: فرهنگ سازی عمومی از طریق مسئولین و رسانه‌ها و برنامه ریزی در خصوص خودداری از ارائه داروهای خاص بدون ارائه نسخه در داروخانه‌ها می‌تواند در این راستا مؤثر واقع شود.

وی افزود: همچنین باید جنبه‌های حمایتی در سطح جامعه به گونه‌ای تأمین شود که فرد به دلیل فرار از هزینه‌های ویزیت و درمان اقدام به تهیه مستقیم دارو از داروخانه نكند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha