خیابان ها، کوچه ها و پل های هوایی اطراف میدان شوش و چهارراه مولوی؛ جایی که پیاده روی در آنها هم از بابت شمار زیاد معتادان و مواد فروشان و هم از وجود سرنگ های آلوده بسیار خطرناک است.

در کوچه پس کوچه های این منطقه باید مراقب سرنگ آلوده باشید

سلامت نیوز:خیابان ها ، کوچه ها و پل های هوایی اطراف میدان شوش و چهارراه مولوی؛ جایی که پیاده روی در آنها هم از بابت شمار زیاد معتادان و مواد فروشان و هم از وجود سرنگ های آلوده بسیار خطرناک است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، افرادی که بدون نگرانی و شاید هم در حاشیه ای امن در گوشه پارک ها، خیابان های اصلی و کوچه های تاریک این مناطق درحال مصرف و خرید و فروش انواع مواد مخدر مانند هروئین، کراک، شیشه و تریاک هستند این درحالیست که این منطقه محل عبور و مرور افراد مختلفی از دانش آموز و دانشجویان گرفته تا ساکنان شهرهای حاشیه تهران مثل شهرری و ورامین است.


این افراد انگار دیگر آب از سرشان گذشته است ، هر کدام حداقل پنج یا شش بار بازداشت و به کمپ های نگهداری و ترک اعتیاد فرستاده شده اند اما بخاطر نداشتن سرپناه، شغل و خدمات اولیه اجتماعی و رفاهی دوباره به خیابان ها و کوچه های دود زده و مملو از زباله ها و پسماندها باز می گردند.


معتادان خیابانی چون شغلی ندارند برای تهیه غذا و مواد مخدر به جمع آوری و فروش زباله های سطح شهر و دزدی و قاچاق مواد مخدر اقدام می کنند و اکثرا" به انواع بیماری های مسری و غیر مسری مبتلا هستند.


با یکی از این معتادان در میانه کوچه ای تاریک که زیراندازش کاغذها و کارتون های جمع آوری کرده برای فروش بود به صحبت نشستم.


اول ترسید که مامور باشم اما وقتی به او اطمینان دادم که خبرنگارم و قصد گپ و گفت دارم، خیالش راحت شد. می گوید 45 ساله است اما به جرات 15 سال پیرتر نشان می داد، سازنده اتاق ماشین های سنگین بوده و گواهینامه پایه یک هم دارد.10سالیست که هروئین می کشد و بارها دستگیرش کرده اند و ترک کرده اما دوباره شروع کرده است. می گوید برای خودش متاسف است، دو فرزند دارد که مدتهاست خبری از آنها ندارد.


از او می پرسم آیا هنوز هم نئشه می شود؟ سرش را پایین می اندازد و می گوید: خسته شدم از بس کشیدم و چرت زدم.


می پرسم خسته نشدی از این وضع؟ با بغض جواب می دهد حالم از خودم بهم می خورد اما دیگر انگیزه ای برای ادامه زندگی ندارم.  


در این میان مردم و کسبه مناطق شوش و چهارراه مولوی از وجود این مهمانان ناخوانده بشدت ناراحتند اما دلشان هم بخاطر حال و روز این افراد می سوزد.


برخی با عصبانیت می گویند که چرا مسئولان این معتادان را ساماندهی و جمع آوری نمی کنند وعده ای نیز معقتدند بهر حال اینها انسانند و حق زندگی دارند.


یک خانم مسن در حالی که اشک در چشمانش حدقه زده می گوید: مدت مدیدی است که خانه ام را به خاطر وجود این معتادان که دیگر به همسایگان دائمی ما تبدیل شده اند برای فروش گذاشته ام اما هیچ خریداری وجود ندارد. فرزندان و نوه هایم که مدتهاست از این محل رفته اند در مناطق دیگری از تهران زندگی می کنند نیز می گویند بخاطر وجود این معتادان به خانه ات نمی آییم.


یکی دیگر از ساکنان محله شوش که مغازه چینی فروشی هم دارد، می گوید: ما چه گناهی کرده ایم که باید هر روز شاهد مواد کشیدن ها، چرت زدن ها و خرابکاری های این معتادان باشیم.


او می افزاید: شب ها پیش از پایین آوردن کرکره مغازه ،من و دیگر کسبه جلوی مغازه هایمان را تمیز و مرتب می کنیم اما صبح که باز می گردیم انگار وارد مخروبه ای شده ایم.


شاید باورش برای برخی سخت باشد اما هنگام قدم زدن در کوچه پس کوچه های این منطقه باید مراقب باشی که سرنگ آلوده به پایت نرود.


با این حال مسئولان امر مبارزه با مواد مخدر و جمع آوری و ساماندهی معتادان معتقدند ظرفیت پذیرش این افراد در مقایسه با پارسال ده برابر شده است.


سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اعلام این مطلب می گوید: ظرفیت ما در حوزه ساماندهی معتادان خیابانی سال گذشته در این موقع حدود ششصد نفر بوده که امسال این ظرفیت به شش هزار نفر رسیده است.


پرویز افشار اما معتقد است وجود یک حلقه مفقودشده در عملکرد دستگاه های متولی امر پیشگیری، جمع آوری و ساماندهی معتادان خیابانی سبب شده است که نتیجه کار به سرانجام نرسد و دوباره شاهد حضور این افراد در کف خیابانها باشیم و آن حلقه مفقودشده کم توجهی به ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر است.


وی می افزاید: بر اساس ماده 15 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است ضمن تحت پوشش درمان و کاهش آسیب قرار دادن معتادان بی بضاعت، همه هزینه های ترک اعتیاد را مشمول بیمه های پایه و بستری قرار دهند.


سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور ادامه می دهد: معتادان خیابانی را سه ماه به مراکز درمانی و بازپروری می فرستیم پس از آن سم زدایی می شوند اما بعد که از این مراکز خارج می شوند دچار مشکلات بی خانمانی ، نبود شغل و بسیاری عوامل دیگر می شوند بنابراین این افراد در مدت کوتاهی دوباره به مواد و کف خیابان ها باز می گردند.


بهر حال در اینکه متولیان امر مبارزه با مواد مخدر ساماندهی معتادان خیابانی درحال ادای وظایفشان هستند، شکی نیست اما حضور معتادان در خیابان ها و مصرف بی محابای مواد مخدر در برخی نقاط پایتخت حکایت از نبود انسجام در عملکردشان دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha