سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶
کد خبر: 197072

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر: بیمه شدگان با پرداخت پانزده سال حق بیمه می توانند پس از 65 سالگی از مزایای مستمری بازنشستگی بهره مند شوند.

پوشش بیمه ای 1/5 میلیون خانوار روستایی و عشایر

سلامت نیوز:مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر: بیمه شدگان با پرداخت پانزده سال حق بیمه می توانند پس از 65 سالگی از مزایای مستمری بازنشستگی بهره مند شوند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ؛ محمدرضا رستمی با اشاره به اینکه کشاورزان ، روستاییان و عشایر برای عضویت در این صندوق براساس قانون هیچ گونه الزامی ندارند تعداد خانوارهایی را که هنوز تحت پوشش قرار نگرفته اند 4 میلیون و 500 هزار خانوار پوشش بیمه ای 1 میلیون و 500 هزار خانوار روستایی و عشایربرشمرد و افزود: علت اصلی اینکه روستاییان و کشاورزان به این نوع بیمه نمی پیوندند، اختیاری بودن آن است .


رستمی با بیان اینکه آئین نامه های اجرایی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان ، روستاییان و عشایر با هدف اجباری شدن ان برای خانوارهای مشمول ، تنظیم و به دولت ارسال شده است ادامه داد : در این طرح که باید در نهایت به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد همچنین تلاش شده است گستره مستمری ها و خدمات برای بیمه شدگان افزایش یابد .


وی با اشاره به اینکه خدمات این صندوق شامل مستمری بازنشستگی، بازماندگان فوتی و از کار افتادگی است گفت : این صندوق ، خدمات بیمه بیکاری و درمان ندارد اما تلاش می کنیم خدمات صندوق را افزایش دهیم.
رستمی سکونت در مناطق روستایی را از مهمترین شرایط پیوستن به بیمه اجتماعی روستاییان و کشاورزان دانست و افزود: حق بیمه ای را که این افراد باید سالانه بپردازند 150 تا 400 هزار تومان است .


وی مجموع دارایی ها و ذخایر این صندوق را 6500 میلیارد تومان دانست و گفت: این میزان نسبت به سال گذشته 26 درصد رشد داشته است.
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در ادامه به قانون بازنشستگی پیش از موعد اشاره کرد و افزود: اگر این قانون در شورای نگهبان تصویب و به دولت برای اجرا ابلاغ شود، سن روستاییان و عشایر برای استفاده از خدمات این صندوق نباید بالای 50 سال باشد.
وی مجموع بار مالی مورد نیاز این طرح را 5 هزار میلیارد تومان برای 100 هزار نفر دانست و گفت : قرار است این میزان اعتبار از محل یارانه ها و اصل 44 قانون اساسی تامین شود .


رستمی به پیگیری های مکرر مردم طی روزهای اخیر اشاره کرد و از انان خواست تا فرایند تصویب این طرح و تنظیم آیین نامه های آن طی شود .
وی گفت: اگر این قانون به تصویب برسد، افراد با 10 سال حق بیمه و70 سال سن می توانند از مزایای مستمری بازنشستگی برخوردار شوند که این وضع در سال های بعد به ترتیب به 12 سال حق بیمه و 68 سال سن و.... تغییر می کند.
رستمی همچنین به طرح بیمه اجتماعی فراگیر که مشمول بازنشستگی ، از کار افتادگی و فوت می شود اشاره کرد و افزود:براساس این طرح همه ایرانیان باید تحت پوشش یکی از بیمه های پایه قرارگیرند.


وی تعداد افرادی را که تحت پوشش هیچ یک از بیمه های پایه قرار ندارند بین 7 تا 10 میلیون نفر برشمرد و گفت : هرچند وظیفه اجرای این طرح برعهده صندوق بیمه اجتماعی روستاییان است اما در برنامه ای جداگانه از این صندوق عملیاتی خواهد شد.
رستمی تاکید کرد : درصورت تامین اعتبار و اجرایی شدن بیمه اجتماعی فراگیر حق بیمه ای که مردم می پردازند و میزان مستمری که دریافت می کنند بسیار کمتر از سطوح تامین اجتماعی خواهد بود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha