معاون اجتماعی بهزیستی شهر تهران جزئیات فرزندخواندگی را تشریح کرد و گفت: زوجین داوطلب فرزندخواندگی باید پس از احراز صلاحیت‌های موجود از سوی سازمان بهزیستی در نوبت انتظار قرار گرفته و پس از انتخاب و دریافت فرزند مورد نظر خود حداقل یک سوم اموال و دارایی‌شان را در مراجع قضایی و دفترخانه‌ها به نام فرزند ثبت کنند.

سلامت نیوز: معاون اجتماعی بهزیستی شهر تهران جزئیات فرزندخواندگی را تشریح کرد و گفت: زوجین داوطلب فرزندخواندگی باید پس از احراز صلاحیت‌های موجود از سوی سازمان بهزیستی در نوبت انتظار قرار گرفته و پس از انتخاب و دریافت فرزند مورد نظر خود حداقل یک سوم اموال و دارایی‌شان را در مراجع قضایی و دفترخانه‌ها به نام فرزند ثبت کنند.

به گزارش سلامت نیوز، مریم حسینی، معاون اجتماعی بهزیستی شهر تهران در گفت‌وگو با آنا در مورد جزئیات فرزندخواندگی اظهار کرد: در شش ماه نخست امسال برای 357 متقاضی فرزندخواندگی در شهر تهران پرونده تشکیل شد اما چون از سال‌های پیش هم تعدادی از متقاضیان فرزند خواندگی موفق به سرپرستی نشده بودند هم اکنون 800 نفر پشت نوبتی فرزندخواندگی داریم.

وی افزود: در شش ماه اول امسال حدود 88 نفر در شهر تهران موفق به پذیرش فرزندخوانده شدند همچنین 45 نفر متقاضی مجرد در شهر تهران داریم که تاکنون به 5 نفر آنها فرزند دادیم.

معاون اجتماعی بهزیستی شهر تهران شرایط فرزندخواندگی را اعلام کرد و گفت: متقاضیان فرزندخواندگی در شهر تهران باید در محدوده شهر تهران سکونت داشته باشد که البته منطقه شمیرانات و مناطق 16 و 20 نیز جز منطقه شهرری شامل محدوده تهران نمی‌شود.

حسینی ادامه داد: باید 5 سال از تاریخ ازدواج زوجین نابارور گذشته باشد، گواهی ناباروری از سوی پزشک متخصص ارائه شود، سن یکی از زوجین حداقل 30 سال تمام باشد و بالاتر از 50 سال نباشد. البته اگر سن زن و مرد متقاضی فرزند بالای 50 سال باشد در صورت تایید صلاحیت مالی و جسمی آنان برای فرزندخواندگی براساس نظر مشاور فرزند بی سرپرست متناسب با سن آنها را پیشنهاد می‌شود بنابراین به این خانواده فرزند شیرخوار تعلق نمی‌گیرد و اولویت با زوجین جوان است.

معاون اجتماعی بهزیستی شهر تهران افزود: تحصیلات زوجین به عنوان ملاک سرپرستی نیست اما به عنوان امتیاز برای افراد در نظر گرفته می‌شود. کسی که از تحصیلات بالاتری برخوردار است امتیاز بالاتری برای دریافت فرزند کسب می‌کند و جزو اولویت‌های سازمان برای فرزندخواندگی قرار می‌گیرد البته گاهی خانواده‌هایی با میزان تحصیلات پایین‌تر از سطح سلامت خانوادگی بالایی برخوردارند و سطح سواد ملاک نیست.

حسینی ادامه داد: داشتن ملک شخصی یا زمین به نام زوج یا زوجه در تهران یا شهرستان نیز یکی از شرایط فرزندخواندگی است زیرا براساس قانون فرزندخوانده از سرپرست خود ارث نمی‌برد بنابراین باید زوج در زمان حیات خود اموالی را به نام فرزند ثبت کنند. البته این از شروط سازمان بهزیستی نیست و خواسته دادگاه است بنابراین در صورتی که زوجین متقاضی فرزند ملک نداشته باشند دادگاه شرایط دیگری را برای آنان در نظر می‌گیرد.

این مقام مسئول در بهزیستی شهر تهران افزود:‌ بیمه تامین اجتماعی به استثنای کارمندان دولت برای زوج الزامی است و همچنین ثبات شغلی زوج، داشتن سلامت جسم و روان مهم است.

وی یادآور شد: دختران مجرد متقاضی فرزندخواندگی نیز باید علاوه بر دارا بودن استقلال شخصی و خانوادگی، شغل و درآمد ثابتی داشته باشند تا بتوانند هزینه‌های یک زندگی را تامین کنند به عنوان مثال حداقل حقوق قانون کار را داشته باشد و اگر اجاره‌نشین است بتواند اجاره منزلش را پرداخت کند، البته موضوع داشتن ملک زمانی از اولویت خارج می‌شود که فرد همه شرایط لازم برای فرزندخواندگی را داشته باشد.

حسینی در مورد سفرهای خارج از کشور فرزندخوانده نیز گفت: پس از پذیرش سرپرستی فرزند از سوی دختر مجرد و یا زوجین یک دوره شش ماهه نگهداری موقت داریم که در طول این مدت از سوی سازمان بهزیستی مورد نظارت و بررسی قرار می گیرد بنابراین اگر بخواهند در طول این شش ماه موقت فرزند را از کشور خارج کنند باید با دستور مستقیم دادستانی صورت گیرد ولی بعد از شش ماه اختیار کامل بچه را به خانواده واگذار می‌شود و می توانند به هر نقطه از جهان سفر کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha