در حالی که آمار چهار ماه اول امسال نشان می‌دهد ازدواج در ایران باز هم کاهش یافته و ثبت ۲۳۴ هزار و ۹۸۲ مورد ازدواج به معنای کاهش ۲/۲ درصدی آن است، مسئولان سایت همسان‌گزینی ادعا می‌کنند فعالیت آنها در زمینه همسریابی جواب داده و تا کنون ۹ هزار معرفی صورت گرفته است که به ازدواج ۱۱۰۰ نفر منجر شده است. در این میان معرف‌های سایت مجاز همسریابی، یا آن‌طور که مسئولان از آن نام می‌برند «همسان‌گزینی»، هم جالب توجه هستند.

دهه شصتی ها رکورددار سامانه همسان گزینی

سلامت نیوز: در حالی که آمار چهار ماه اول امسال نشان می‌دهد ازدواج در ایران باز هم کاهش یافته و ثبت ۲۳۴ هزار و ۹۸۲ مورد ازدواج به معنای کاهش ۲/۲ درصدی آن است، مسئولان سایت همسان‌گزینی ادعا می‌کنند فعالیت آنها در زمینه همسریابی جواب داده و تا کنون ۹ هزار معرفی صورت گرفته است که به ازدواج ۱۱۰۰ نفر منجر شده است. در این میان معرف‌های سایت مجاز همسریابی، یا آن‌طور که مسئولان از آن نام می‌برند «همسان‌گزینی»، هم جالب توجه هستند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان به گفته مدیر طرح ملی همسان‌گزینی تعداد معرفان در سامانه همسان‌گزینی بیشتر از ۲۵۰ نفر است، ولی ۲۵۰ نفر از آنها به عنوان معرف فعال شناخته شده‌اند که از این تعداد ۱۷ نفر در قوه قضائیه، ۳۷ نفر در دانشگاه‌ها، ۱۵ نفر در حوزه علمیه خواهران، ۱۲ نفر در صدا و سیما و ۱۶۹ نفر معرفان عمومی فعال هستند.

این روزها سونامی طلاق ایران را در بر گرفته است و یکی از جدی ترین معضلات اجتماعی به حساب می‌آید؛ چرا که طلاق سیر صعودی داشته و با گسستن پیوندهای زناشویی، فرزندان صدمه‌های روحی و روانی زیادی را می‌بینند که در بیشتر مواقع غیر قابل جبران است. در مقابل آمار ازدواج هم رو به افول بوده است و جوانان چندان اشتیاق به تشکیل خانواده به دلیل ترس از طلاق ندارند؛ به گونه ای که جامعه شناسان و روانشناسان نگران شده و این موضوع را به متولیان امر گوشزد کرده‌اند، چون یكی از شاخص‌های مهم برای ارزیابی میزان سلامت و بهداشت جسمی و روانی افراد یک جامعه سن ازدواج است که در جامعه ما مدتی است دستخوش بحران شده است. فروردین امسال معاون فرهنگی اجتماعی وزارت کشور اعلام کرد که نسبت طلاق و ازدواج به گونه‌ ای است که در قبال هر ۱۰۰ ازدواج ۲۲ طلاق ثبت می‌شود. بنا به گفته مرتضی میرباقری البته این آمار میانگین است.

ما در برخی استان‌ها به ازای هر ۱۰۰ ازدواج، ۳۷ طلاق داریم. در برخی شهرستان‌‌ها به ازای هر ۱۰۰ ازدواج، بیش از ۵۰ طلاق ثبت می‌‌شود و در برخی از شهرها به ازای هر ۱۰۰ ازدواج، ۶۰ مورد طلاق داریم. این در حالی است که در مقابل نیز ازدواج در میان جوانان رنگ باخته است. مرداد امسال علی اکبر محزون، مدیرکل اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور درباره آمار ازدواج بیان کرد: در این مدت ۲۳۴ هزار و ۹۸۰ مورد واقعه ازدواج ثبت شده است. این آمار در مدت مشابه در سال گذشته ۲۴۰ هزار و ۳۲۹ مورد بود. بنابراین آمار ازدواج ۲/۲ درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر، شرایط ازدواج نسبت به گذشته به حدی متفاوت شده که جوانان از شکل سنتی فاصله گرفته و به سمت سایت‌های همسریابی کشیده شده‌اند؛ چرا که با فراگیر شدن ابزار‌های جدید ارتباطی رفته رفته شکل همسریابی نیز عوض شده است. در این میان همسریاب‌های غیر مجاز هم دست به کار شده و جای واسطه‌های سنتی را پر کرده‌اند و در این عرصه نیز جولان می‌دهند، تا جایی که روز گذشته جلسه بررسی و ساماندهی سایت‌های همسریابی به همت دفتر برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده و با حضور نمایندگان پلیس فتا، اداره کل ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما و نیروی انتظامی در ساختمان شماره دو وزارت ورزش و جوانان برگزار شد. به گزارش ایلنا، ناصر صبحی قراملکی، مدیرکل دفتر برنامه‌ ریزی ازدواج و تعالی خانواده در این جلسه اعلام کرد که از فعالیت سایت‌‌هایی که مجوز وزارت ورزش و جوانان، وزارت یا وزارت کشور را ندارند ممانعت به عمل می‌‌آید. در پایان این جلسه پس از بررسی‌های صورت گرفته مصوب شد: موسساتی که از دستگاه‌های مختلف مجوز فعالیت کرده اند، اما تحت عنوان سایت مستقل فعالیت می‌کنند، غیرمجاز شمرده شوند. این در حالی است که سایت‌های همسریابی مجاز هم تحت نظارت وزارت ورزش و جوانان به میدان آمده اند و درصدند تا در چهارچوب‌های از پیش تعیین شده امر ازدواج را برای جوانان تسهیل کنند؛ چرا که معضل بالا رفتن سن ازدواج به حدی چشمگیر بوده است که این وزارتخانه عزم خود را جزم کرده که در این مسیر گام بردارد تا بلکه آمار ازدواج نیز سیر صعودی را به خود ببیند و جوانان هم که بخش غالب جمعیتی را تشکیل می‌دهند، به سلامت جسمی و روانی دست یابند.

عدم ازدواج قبلی در ۹۲درصدثبت‌نام‌کنندگان

«۶۵ درصد ثبت نام کنندگان در سامانه همسان‌گزینی متولدان دهه ۶۰، ۲۱ درصد متولدان دهه ۵۰ و ۱۰ درصد متولدان دهه ۷۰ هستند.» این اظهارنظر روز گذشته توسط مدیر طرح ملی «همسان‌گزینی» انجام شد. زهره حسینی با اشاره به اینکه آمار متاخران در ازدواج یعنی کسانی که از سن متعارف ازدواج دور شده‌‌اند، یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در کل کشور است، گفت: از این تعداد ۳۲۰ هزار نفر آقا و بقیه خانم هستند. بنابراین تعداد خانم‌ها حدود سه برابر آقایان است. به گفته او، سطح تحصیلاتی ۶۶ درصد ثبت نام کنندگان در سامانه همسان‌گزینی در حد کارشناسی و کارشناسی ارشد است. بعد از این دکتری و فوق دکتری و بعد سایر گروه‌های تحصیلی را شامل می‌شود. او با تاکید بر اینکه ۹۲ درصد ثبت نام کنندگان در سایت همسان‌گزینی سابقه ازدواج قبلی ندارند، اظهار کرد: هشت درصد این تعداد سابقه متارکه و طلاق دارند یا اینکه همسرشان فوت شده است. دوسوم ثبت نام کنندگان از تهران و مابقی از اصفهان و البرز هستند. ۲۵۰ معرف در این سامانه فعالیت می‌‌کنند و تاکنون ۹۰۰۰ معرفی صورت گرفته است که به ازدواج ۱۱۰۰ نفر منجر شده است. حسینی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات افراد این است که بر مبنای محل سکونت افراد، فرهنگ خانواده‌‌ها مورد قضاوت قرار می‌گیرد، افزود: مشکلات خانم‌ها و آقایان متفاوت است. در آقایان بیشتر بحث اختلاف سنی وجود دارد. آقایان مایل هستند تفاوت زیاد سنی بین خود و همسرشان باشد. این در مورد آقایانی که از سن ازدواج گذشته‌اند، بیشتر دیده می‌‌شود. این در حالی است که در خانم‌ها شغل طرف مقابل موضوع بسیار مهم محسوب می‌‌شود و خانواده‌ها توقع دارند که فرد شغلی با درآمد ثابت و شغل دولتی داشته باشد و به شغل‌‌های آزاد اطمینان ندارند. مسائل ظاهری بزرگ‌ترین مشکل فرهنگی است و قد و ظاهر و مشکلاتی در زمینه تفاوت‌های فرهنگی بین خانواده‌‌ها بیشتر از سایر موضوع‌ها جلب توجه می‌کند. او با بیان اینکه سعی کردیم در طرح ملی همسان‌گزینی بر بحث افزایش کیفیت ازدواج تمرکز کنیم، گفت: سعی داریم ابتدا کیفیت ازدواج‌ها را بالا ببریم، برای همین امر معرف‌ها و واسطه‌های سامانه تحت آموزش علمی قرار می‌‌گیرند و سعی داریم بعد از افزایش کیفیت ازدواج‌ها در نگاه بلند مدت به افزایش تعداد ازدواج‌های مثبت نیز برسیم که در این زمینه لازم است همه دستگاه‌ها کنار ما باشند. به گزارش ایسنا، حسینی با تاکید بر اینکه هر شش ماه یک بار ازدواج‌های صورت گرفته را رصد می‌کنیم، اظهار کرد: با زوج‌ها تعامل داریم و هر شش ماه یک‌بار با آنها تماس می‌گیریم و با استفاده از آزمون‌ها ازدواج آنها را رصد می‌کنیم تا اگر مشکلی وجود داشته باشد در همان مرحله ابتدایی با معرفی به مشاور درمانگر درصدد حل مشکل آنها برآییم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha