گاهی سوالات مختلفی همچون، چه چیزهایی جان مادر و جنین را به‌خطر می‌اندازند؟ آیا مراجعه به مشاوره قبل از بارداری نیاز است؟ آیا داروی خاصی باید مصرف کنیم؟ آیا کم‌خونی یا فشارخون بالا در زایمان زودرس تاثیر دارد؟ تاثیر کم‌کاری تیروئید در زایمان زودرس چیست؟ مصرف غذاهای یددار چه اثری بر زایمان دارد؟ برای جلوگیری از زایمان زودرس چه راه‌کارهایی وجود دارد؟ در ذهن زنان قبل از بارداری پیش می‌آید که برای دریافت پاسخ‌های خود مطلب زیر را مطالعه کنید.

زیر و بم بارداری برای مبتلایان به تیروئید

سلامت نیوز: گاهی سوالات مختلفی همچون، چه چیزهایی جان مادر و جنین را به‌خطر می‌اندازند؟ آیا مراجعه به مشاوره قبل از بارداری نیاز است؟ آیا داروی خاصی باید مصرف کنیم؟ آیا کم‌خونی یا فشارخون بالا در زایمان زودرس تاثیر دارد؟ تاثیر کم‌کاری تیروئید در زایمان زودرس چیست؟ مصرف غذاهای یددار چه اثری بر زایمان دارد؟ برای جلوگیری از زایمان زودرس چه راه‌کارهایی وجود دارد؟ در ذهن زنان قبل از بارداری پیش می‌آید که برای دریافت پاسخ‌های خود مطلب زیر را مطالعه کنید.

تاثیر تیروئید در زایمان زودرس
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه نسل فردا، به‌هم‌خوردن تعادل هورمون تیروئید روی سلامتی هر فردی تاثیر دارد. غده تیروئید، هورمون بسیار مهمی ترشح می‌کند و بر سیستم بدن تاثیر دارد. ازآنجا که تشخیص بیماری‌های تیروئیدی و درمان به‌موقع آن بر سلامت زنان موثر است، کم‌کاری یا پرکاری تیروئید (به‌دلیل ترشح بیش‌ازحد هورمون‌ها) ممکن است باعث ایجاد عوارضی همچون اختلالات هورمونی، اختلال در تخمک‌گذاری، نازایی،  زایمان زودرس و سقط جنین در زنان شود. بااشاره به این‌که پرکاری تیروئید باعث لاغری، افزایش اشتها و حالت لرزش می‌شود، کم‌کاری تیروئید باعث افزایش وزن، حالت خواب‌آلودگی، پف‌آلودگی وکم‌تحرکی، افزایش ضخامت پوست و تغییراتی در موی افراد می‌شود.


افزایش ید، کم‌کاری تیروئید را جبران می‌کند
بهتر است زنان قبل از دوره بارداری آزمایش‌های تیروئیدی انجام دهند. معاینات غده تیروئیدی شامل کم‌کاری یا پرکاری تیروئید است تا هنگام نیاز، از سوی پزشک دارو تجویز شود. باتوجه به این‌که با افزودن ید به نمک تا حدودی کمبود ید در کشور کنترل شده است، درنتیجه با افزایش ید در نمک کم‌کاری تیروئید و گواتر  تاحدی کنترل می‌شود که البته میزان شیوع این بیماری‌ها به‌ویژه کم‌کاری تیروئید در زنان بالاست و بعد از بررسی‌ها و آزمایش‌های قبل از بارداری و تشخیص اختلالات و بیماری‌های تیروئیدی باید درمان مناسب صورت گیرد. کم‌کاری تیروئید در زنان ممکن است باعث عقب‌افتادگی جنین شود. جنین مادران مبتلا به کم‌کاری تیروئید، امکان دارد دچار بیماری کرتینیسم شوند که به‌طورمعمول نوزادانی با زبان بزرگ و از نظر رشدی و آی‌کیو پایین هستند.


نشانه‌های جنین زودرس
اگر نوزادی قبل از هفته 37 حاملگی متولد شود، زایمان زودرس اتفاق می‌افتد و به‌طورمعمول نوزادان کم‌وزن هستند و آرگون‌های مختلف بدنشان ممکن است تکامل کامل نداشته باشد. نارس‌بودن ریه‌های جنین یکی دیگر از عوارض زایمان زودرس است. در این عارضه جنین دچار مشکلات تنفسی می‌شود؛ بنابراین به مراقبت و نگهداری بیشتر در بیمارستان نیاز دارد.‌‌‌‌


مصرف داروی تیروئیدی را به‌هیچ عنوان قطع نکنید
از دیگر عوامل زایمان زودرس کم‌کاری و پرکاری تیروئید است؛ بنابراین به خانم‌ها توصیه می‌شود قبل از بارداری حتما برای مشاوره به پزشک مراجعه کنند تا معاینه‌ها و آزمایش‌های کامل انجام شود؛ همچنین اگر کم‌کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید فرد درمان شود و در شرایطی که عملکرد غده تیروئید بهتر شده باشد به‌سمت حاملگی سوق داده شود، حاملگی سالمی را طی می‌کند. داروهایی بی‌ضرر برای غده تیروئید وجود دارد که به‌طورمعمول طی حاملگی باید ادامه پیدا کند و زنان به‌هیچ‌عنوان سرخود به این دلیل که مصرف دارو شاید در حاملگی ضرر داشته باشد، نباید این داروها را قطع کنند. زنان باردار و زنانی که قصد بارداری دارند سه ماه قبل از دوران حاملگی از قرص اسید فولیک که سرشار ازویتامین B است، مصرف کنند و طی حاملگی نیز حداقل تا سه‌ماهه اول  ادامه دهند؛  البته با تشخیص بعضی پزشکان استفاده از اسیدفولیک را تا نه ماهگی هم می‌توان ادامه داد.


یدفولیک جایگزینی برای اسیدفولیک
در بعضی از بیماری‌ها میزان مصرف اسیدفولیک باید بیشتر از معمول باشد. اگر به خانم‌هایی با وضعیت طبیعی یک میلی‌گرم یا 4 دهم میلی‌گرم اسید فولیک داده می‌شود، در بعضی موارد باید تا حدود 4 میلی‌گرم در روز اسید فولیک مصرف شود . اخیرا قرص‌های یدفولیک به بازار آمده که همراه اسید فولیک ید هم به‌میزان مورد نیاز وجود دارد و توصیه می‌شود خانم‌ها به جای اسیدفولیک از یدفولیک استفاده کنند. مصرف یدفولیک که مجموعه ید و اسیدفولیک است برای تمامی خانم‌ها در دوران بارداری توصیه می‌شود. به‌دلیل کمبود میزان ید در غذاها و کمبود اسیدفولیک که باعث ایجاد نقایص در مغز و جمجمه و نخاع جنین می‌شود، با مصرف یدفولیک تا حدی ید مورد نیاز بدن و خواص اسیدفولیک تامین می‌شود. باتوجه به نکات ارائه‌شده تشخیص و درمان به‌موقع کم‌کاری یا پرکاری تیروئید هم به سلامت جنین و هم مادر کمک بسزایی می‌کند و با تشخیص به‌موقع تا حدی می‌توان از زایمان زودرس جلوگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha