دبیر انجمن دوستداران میراث‌ طبیعی ورزنه گفت:خشکسالی کنونی بیشتر از گذشته‌های دور نیست و تنها مافیای آبی و تفکر تک‌حوضه‌ای به جای مدیریت یکپارچه این حوضه مانع تقسیم درست حق‌آبه‌ها است.

مافیای آبی اجازه نمی‌دهد آب زاینده رود به شکل قانونی تقسیم شود

سلامت نیوز:دبیر انجمن دوستداران میراث‌ طبیعی ورزنه گفت:خشکسالی کنونی بیشتر از گذشته‌های دور نیست و تنها مافیای آبی و تفکر تک‌حوضه‌ای به جای مدیریت یکپارچه این حوضه مانع تقسیم درست حق‌آبه‌ها است.

دبیر انجمن دوستداران میراث‌ طبیعی ورزنه گفت:خشکسالی کنونی بیشتر از گذشته‌های دور نیست و تنها مافیای آبی و تفکر تک‌حوضه‌ای به جای مدیریت یکپارچه این حوضه مانع تقسیم درست حق‌آبه‌ها است.


به گزارش مهر، رضا خلیلی ورزنه  با بیان اینکه شهر ورزنه اکنون در بحران کم‌آبی به سر می برد و کشاورزان در آستانه اعتراض‌های جدی به وضعیت نادیده گرفتن حقوق قانونی خود هستند، تاکید کرد: برخلاف اقداماتی که برای کشاورزان در راستای احیای دریاچه ارومیه انجام می‌شود در اصفهان هیچ کاری برای هزینه و حقوق زندگی کشاورزانی که شغل خود را از دست داده‌اند، انجام نشده است.


وی افزود: آستانه تحمل کشاورزان به حد بحرانی رسیده است و کدام عقل سلیمی میپذیرد که حقوق ۱۰۰ درصد قانونی این کشاورزان پایمال شود و آنها سکوت کنند.


دبیر انجمن دوستداران میراث‌ طبیعی ورزنه ابراز داشت: مردم دیگر نمی‌توانند موضوعاتی مانند اینکه آب موجود نیست را قبول کنند چراکه با چشم خود اقداماتی را در بالادست می‌بینند که خلاف این امر را ثابت می‌کند.

۸۰ درصد خشکسالی ناشی از چشم بستن بر برداشت‌های غیرقانونی بالادستی است
وی تصریح کرد: دیگر همه می‌دانند که ۱۵ تا ۲۰ درصد عامل خشکسالی بارش است و ۸۰ درصد آن از مدیریت نادرست و برداشت های غیرقانونی و غیرکارشناسی آب ناشی می‌شود که نه تنها با چشم‌پوشی‌های غیرقانونی مهار نمی‌شود بلکه برخلاف قانون همچنان در حال افزایش است.


خلیلی ورزنه افزود: بارندگی در سال گذشته در حد نرمال بوده است اما همچنان آب نداریم چرا که مافیای آبی اجازه نمی‌دهد این آب به شکل قانونی تقسیم شود.


وی افزود: با توجه به این پیش بینی که ایران وارد دهه دوم خشکسالی خود شده اگر این بی مدیریتی‌ها ادامه پیدا کند اصفهان چه امیدی می‌تواند برای دستیابی به حقوق قانونی خود داشته باشد مگر اینکه خود مردم اصفهان با تمام وجود آب خود را طلب کنند.


دبیر انجمن دوستداران میراث‌ طبیعی ورزنه اگر نمایندگان اصفهان و یزد متحد شوند می‌توانند وزارت نیرو را تحت فشار بگذارند تا مدیریت یکپارچه حوضه زاینده‌رود همانند قبل ایجاد شود و نگاه کلان کشوری و نه حوضه ای بر تقسیم آب حاکم باشد.

زیرپانهادن طومار شیخ‌بهایی در تقسیم آب زاینده‌رود مشکلات حوضه را رقم زد
وی با بیان اینکه حوضه زاینده رود باید یکپارچه و از بالادست تا پایین دست و نه در قالب یک استان خاص دیده شود، اضافه کرد: تمام مشکلات از روزی آغاز شد که سال های سال یکپارچگی و اتحاد در مدیریت این حوضه را نادیده گرفتیم و خود را بالاتر و برتر از دانشمندانی مانند شیخ بهایی که جهان همانند وی را به چشم ندیده دانستیم و با لگدمال کردن فکر این اندیشمند بین‌المللی در تقسیم آب این حوضه در قالب طومار معروفش، با نادانی کامل خطاب به یک گروه خاص فریاد زدیم «آب مال شما» تا به جای اتحاد قرن‌های گذشته تنها و تنها شاهد اختلاف باشیم.


خلیلی ورزنه با اشاره به اینکه امروز وقوع جنگ آب قابل مشاهده است گرچه هنوز به شکل خاموش جلو می رود، تصریح کرد: اشکال اینجاست که هر دولت مرد به شکل جزیی و نه کلان به مسئله نگاه می کند و گاه هر کسی به فکر آب رساندن به منطقه تولد خویش است.


وی ادامه داد: حوضه زاینده‌رود حتی در زمان‌های کم آبی مشکلی نداشته است، مشکل امروز حادتر از خشکسالی‌های گذشته این حوضه نیست یعنی زمانی که آرزوی ما این بود که یک ماه آب را ببندند تا بتوانیم ماهی بگیریم اما الان آرزو داریم یک ماه آب را برای ما باز کنند.
 


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha