دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۷
کد خبر: 19727

یک محقق و استاد دانشگاه گفت: بر اساس پژوهشی میدانی مشخص شد که 65 درصد دختران زیر 25 سال از ظاهر خود راضی نیستند و در بسیاری مواقع اقدام به عمل جراحی می کنند.

دکتر مجید ابهری در گفتگو با مهر افزود: این پژوهش میدانی در استانهای تهران، گیلان، اصفهان و خوزستان توسط گروه آسیب شناسی مرکز مطالعات آریا به صورت پرسش از دختران 16 تا 25 سال انجام و مشخص شد دختران در این سن به لحاظ حس رقابت یا انتقاد دوستان و یا الگوبرداری از هنجارفرستانی که عکس و چهره آنها در روی جلد مجلات و بعضی روزنامه ها چاپ می شود و همچنین ویژگیهای سنی دوران بلوغ که علاقه دارند خود را زیبا جلوه  دهند از ظاهر خود راضی نیستند.

این آسیب شناس اجتماعی تاکید کرد: این بدشکل انگاری باعث شده که جراحی رینو پلاستیک ( زیبایی بینی) به یک پدیده فراگیر تبدیل شود. همچنین تبلیغات ماهواره ای و چشم و هم چشمی نیز مزید بر علت شده تا آنجا که جراحی زیبایی بینی در کشور ما جایگاه ویژه ای در میان کشورهای دیگر پیدا کرده است.

به گفته ابهری، تصور اینکه بعد از عمل فرد به یک سوپر استار تبدیل می شود موجب شده که بعضی از زنان حتی با پول قرض کردن اقدام به این کار کنند.

وی اظهار داشت: از نظر آسیب شناسی رفتاری اعتماد به نفس موقت و کاذب بعد از عمل جراحی باعث شده که افراد مورد جراحی قرار گرفته دیگران را نیز تشویق به این کار کنند اما در یک نظریه پژوهشی به این نتیجه رسیدیم که این اعتماد به نفس موقت بوده و فرد بعد از مدت کوتاهی دوباره از قیافه خود ناراضی می شود.

این متخصص علوم رفتاری افزود: کم رنگ بودن اخلاق دینی و ضعف باورهای سنتی و اجتماعی مبنی بر اینکه اجزای صورت هر کس مطابق با ویژگیهای خاص او خلق شده باعث فراگیری این پدیده شده است.

ابهری با اشاره به اینکه متاسفانه جراحیهای زیبایی در بین پسران جوان نیز به اندازه دختران دیده می شود، گفت: آنها که توان مالی ندارد با چسباندن چسبهای بهداشتی تظاهر به جراحی بینی می کنند که این خود موجب بروز ناهنجاری رفتاری در بین جوانان شده و می شود.

این محقق و استاد دانشگاه افزود: درمورد سایر جراحیهای زیبایی نیز عدم رعایت تعادل غذایی، رکود و کم تحرکی باعث چاقی موضعی شده و بد نیست در پاره ای اوقات زنان به شناسنامه خود مراجعه کنند چراکه چین و چروک صورت در بسیاری از اوقات بر اثر عدم رعایت بهداشت و تعادل غذایی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha