سازمان محیط‌زیست پس از گذشت دو سال از واگذاری جزیره آشوراده به سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سرانجام موافقت خود را با اجرای پروژه‌های گردشگری در این پناهگاه حیات وحش اعلام کرد. به این ترتیب تمام تلاش دوستداران محیط‌زیست برای حفاظت از محیط‌زیست این جزیره به هدر رفت.

آغاز پروژه گردشگری در آشوراده

سلامت نیوز: سازمان محیط‌زیست پس از گذشت دو سال از واگذاری جزیره آشوراده به سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سرانجام موافقت خود را با اجرای پروژه‌های گردشگری در این پناهگاه حیات وحش اعلام کرد. به این ترتیب تمام تلاش دوستداران محیط‌زیست برای حفاظت از محیط‌زیست این جزیره به هدر رفت.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه فرهیختگان نوشت: از همان دو سال پیش هنگامی که خبر واگذاری آشوراده منتشر شد، ستاد مردمی نجات آشوراده از 230 تشکل زیست‌محیطی و موسسه مطالعاتی و پایگاه خبری تشکیل شد که به پشتوانه قانون، مخالف اجرای طرح‌های گردشگری در آشوراده بودند.

رضا مروتی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان دراین‌باره به «مهر» گفت: «سازمان محیط‌زیست موافقت نهایی خود را با اجرای طرح طبیعت‌گردی آشوراده اعلام کرده و این موافقت طی نامه‌ای به استاندار گلستان ابلاغ شده است.»

او گفت: «طراحی، مطالعه و ارزیابی‌های اولیه زیست‌محیطی که از وظایف استانداری گلستان بوده، ماه‌ها قبل به پایان رسیده بود و اوایل مردادماه در دیدار مجمع نمایندگان و استاندار گلستان با خانم ابتکار گلایه خود نسبت به مشمول زمان شدن طرح گردشگری آشوراده را اعلام کرده و ایشان قول مساعد برای تسریع در روند آن داده بودند. به این ترتیب تهیه نقشه، الزامات و مطالعات طرح گردشگری و طبیعت‌گردی آشوراده در استان انجام‌شد و این طرح به سازمان حفاظت محیط‌زیست تحویل‌ شده بود و هم‌اکنون با اتمام مرحله تحقیق در محل و کنترل تئوریک پهنه‌بندی‌ها با موقعیت منطقه امیدواریم این طرح به‌زودی وارد فاز اجرایی شود.»

این در حالی است که به گفته مرتضی شریفی، عضو شورای عالی جنگل‌ها و مراتع کشور مطابق قانون، مالکیت اراضی مناطق حفاظت‌شده در اختیار منابع طبیعی است و تنها مدیریت منطقه به سازمان محیط‌زیست سپرده شده و طبق تبصره 3 ماده 31 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، هرگونه بهره‌برداری از این اراضی منوط به کسب مجوز از سوی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور است و تا آنجا که سوابق نشان می‌دهد سازمان جنگل‌ها با تغییر کاربری اراضی جزیره آشوراده مخالفت کرده است.
    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha