پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳
کد خبر: 197273

نیسان و پراید بیشترین خودروهایی هستند که در مراحل انجام معاینه فنی مردود می‌شوند.

مرگ و آلودگی‌هوا؛ ارمغان نیسان و پراید

سلامت نیوز:  نیسان و پراید بیشترین خودروهایی هستند که در مراحل انجام معاینه فنی مردود می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، این خودروها كه در فاصله كمی از سال ساخت‌شان دچار مشكلات متعدد آلایندگی و ایمنی می‌شوند، مورد اشاره جانشین فرمانده نیروی انتظامی نیز قرار گرفت. سردار اسكندر مؤمنی در این‌باره گفت: پراید و نیسان دو خودرویی هستند كه بیشتر از دیگر خودروها در مراكز معاینه فنی تأیید نمی‌شوند و فاكتورهای ایمنی لازم را ندارند.

وی با اشاره به فعالیت سامانه یكپارچه معاینه فنی(سیمفا) در كشور گفت: در پی راه‌اندازی این سامانه بیشترین خودروهایی كه در بخش معاینه فنی رد می‌شوند، خودروی نیسان و پراید است و از آنجایی كه حفظ جان و ایمنی مردم برای ما بسیار مهم است، نام این خودروها اعلام می‌شود. الان هم دیر شده اما باید بخش صنعت در حوزه ایمنی و آلایندگی خودروها جدیت و دقت بیشتری لحاظ كنند. نتایج معاینه فنی خودروهای تهران نشان داده پراید 30درصد و وانت نیسان 60 درصد به علل آلودگی هوا، نقص مكانیكی فرمان و ترمز مردود می‌شوند.

    افزایش مراكز معاینه

بعد از گذشت بیش از 70روز از اجرایی شدن طرح كاهش خبر می‌رسد كه تعداد خطوط معاینه فنی در مراكز موجود شهر تهران افزایش می‌یابد. به گفته سیدنواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد مركزی معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به اصلاح قانون معافیت معاینه فنی و تغییر آن از 5سال به 2سال كه به‌زودی محقق خواهدشد، گفت: پس از اصلاح قانون معاینه فنی بیش از یك میلیون دستگاه خودرو به مشمولان معاینه فنی اضافه می‌شود.

وی گفت: به همین منظور افزایش تعداد خطوط معاینه فنی در مراكز موجود و راه‌اندازی 5واحد سیار معاینه فنی با استفاده از مشاركت بخش خصوصی در دستور كار قرار گرفته است. وی اظهار داشت: هم‌اكنون، روزانه حدود 7هزار دستگاه خودرو به مراكز مراجعه می‌كنند كه با توجه به 2شیفت كاری مراكز از ساعت 7:30لغایت 24:00و ظرفیت ایجاد شده موجود، این مراكز كاملا پاسخگوی مراجعات شهروندان هستند. به گفته وی در بعضی از ساعات شب مراجعین می‌توانند دركمتر از 15دقیقه نسبت به اخذ معاینه فنی خود اقدام كنند.

حسینی‌منش با اشاره به تصویب جزئیات لایحه هوای پاك در مجلس شورای اسلامی و اصلاح قانون معافیت معاینه فنی و تغییر آن از 5سال به 2سال در یك تا 2ماه آینده تأكید كرد: افزایش ظرفیت مراكز به‌منظور رفاه حال شهروندان و خدمات‌رسانی بهتر صورت می‌گیرد. وی با اشاره به اینكه هم‌اكنون خودروهای دارای سیستم چهار‌چرخ متحرك (AWD) تنها در مركز چمران امكان انجام تست را دارند، تصریح كرد:

خطوط معاینه فنی كه مجهز به تجهیزات تست ترمز این دسته از خودروهاست، جهت خرید، سفارش‌گذاری شده و در آینده نزدیك كلیه مراكز برای تست این خودروها تجهیز خواهند شد. وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به اینكه براساس طرح كاهش از ابتدای آبان‌ماه خودروهای فاقد معاینه فنی در محدوده زوج و فرد به‌صورت مكانیزه و با استفاده از دوربین اعمال قانون می‌شوند، تمام شهروندان برای بررسی صحت گواهی معاینه فنی خودروی خود می‌توانند به سامانه استعلام سیمفا   ymfa.moi.ir
مراجعه كرده و از وضعیت معاینه فنی خود مطلع شوند.

ضمنا خودروهایی كه دارای معاینه فنی معتبر از شهر تهران هستند و در ماه‌های گذشته قبل از اتصال مراكز تهران به این سامانه گواهی دریافت كرده‌اند اطلاعات‌شان در سامانه سیمفا موجود و جای هیچ نگرانی برای شهروندان درخصوص اعمال جریمه با دوربین وجود ندارد.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی درخصوص خودروهای تعویض پلاك كرده كه به مراكز معاینه فنی مراجعه می‌كنند نیز گفت: باتوجه به اینكه تغییرات مربوط به پلاك و انطباق آن با شناسه خودرو در سامانه راهور در حدود 24ساعت به طول می‌انجامد، از شهروندانی كه تعویض پلاك انجام داده‌اند درخواست می‌شود بعد از گذشت 48ساعت به مراكز مراجعه كنند. حسینی‌منش در پایان به‌منظور به حداقل رسیدن مدت زمان انتظار در مراكز اظهار داشت:

هم‌اكنون 13مركز معاینه فنی دارای 39خط در تهران فعال است كه این مراكز از ساعت 7:30 تا 24 به استثنای مركز سراج (7:30تا 19) ابوذر(7:30تا 19) ایرتویا(مختص خودروهای گروه تویوتا7:30تا 16:30) در حال ارائه خدمات به مراجعان هستند. از شهروندان درخواست می‌شود قبل از مراجعه به این مراكز از سامانه پیامكی 200112 با ارسال شماره یك و یا سایت ستاد معاینه فنی از آخرین وضعیت مدت انتظار در مراكز مطلع شوند.

    سهم 60درصدی یك خودروساز

براساس آمار ستاد مركزی معاینه فنی خودروهای تهران، 60درصد خودروهای سایپا در آزمون‌های 18گانه معاینه فنی مردود می‌شوند. این در شرایطی است كه آلایندگی، اصلی‌ترین عامل مردودی خودروها در آزمون معاینه فنی است. براساس آمار، آلایندگی خودرو ٤١درصد و عیوب ظاهری و مكانیكی ٥٩درصد علت مردودی خودروها در آزمون معاینه فنی است.

در برابر این شرایط، سالانه بیش از ١٧‌هزار كشته و ٢٠٠‌هزار مجروح در تصادفات جاده‌ای داریم. همچنین طی ١٠سال گذشته ٢٣٦‌هزار كشته بر اثرتصادفات جاده‌ای داشته‌ایم كه به اذعان پلیس بیش از نیمی از تصادفات رانندگی جاده‌ای به‌دلیل نقص ایمنی، تست ترمز و انحراف خودرو بوده است. این در حالی است كه با انجام تست‌های معاینه فنی، صحت سلامت ترمز، انحرافات خودرو و تركیدگی لاستیك و... مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. البته یادآوری این نكته ضروری است كه 30درصد خودروهای شماره‌گذاری شده تهران پراید هستند و 20درصد آنها نیز پژو شامل 206، 405 و سمند است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha