پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰

کودکانی که قربانی کودک‌آزاری می‌شوند در حال حاضر با دستور قضایی به مراکز بهزیستی معرفی شده و از والدین آنها سلب صلاحیت می‌شود. هم‌اکنون هزاران کودک که قربانی کودک‌آزاری شده‌اند به مراکز بهزیستی معرفی شده و تحت نظارت کارشناسان قرار گرفته‌اند.

ریشه‌های کودک‌آزاری در ایران

سلامت نیوز: کودکانی که قربانی کودک‌آزاری می‌شوند در حال حاضر با دستور قضایی به مراکز بهزیستی معرفی شده و از والدین آنها سلب صلاحیت می‌شود. هم‌اکنون هزاران کودک که قربانی کودک‌آزاری شده‌اند به مراکز بهزیستی معرفی شده و تحت نظارت کارشناسان قرار گرفته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کل کشور در گفت‌وگو با روزنامه جام‌جم از برخورد قضایی با والدین کودک‌آزار خبر داد و رایج‌ترین روش‌های کودک‌آزاری را در کشور تشریح کرد.

بیشترین آزار از جانب چه کسانی بر کودکان وارد می‌شود؟

کودک‌آزاری یکی از پدیده‌هایی است که متاسفانه در جامعه با آن مواجه هستیم. کودک‌آزاری بیشتر از سوی والدینی که می‌خواهند کودک را به عنوان یک ابزار مورد استفاده قرار دهند، اتفاق می‌افتد. این والدین ممکن است کودکان را در اختیار بنگاه‌هایی قرار دهند که به رغم منع قانون، کودکان را به کار می‌گیرند یا کودکان را به کارهایی وادارند که آن کارها به لحاظ فیزیکی، جسمی و روحی و روانی با ساختار کودک سازگار نیست. کودک‌آزاری بیشتر در افرادی است که می‌خواهند از کودکان برای رسیدن به مقاصد خود سوءاستفاده کنند. حالا این سوءاستفاده ممکن است مالی باشد یا جابه‌جایی مواد مخدر یا سوءاستفاده جنسی.

در حال حاضر چه تعداد کودک‌آزاری به سازمان بهزیستی گزارش شده است؟

سازمان بهزیستی کشور با ساختاری که به لحاظ قانونی از آن برخوردار است، پذیرش، ساماندهی و حمایت‌های روحی و روانی از این افراد را در دستور کار خود قرار داده است و تا امروز تقریبا 7000 کودک ـ 4400 کودک در استان‌ها و 2600 نفر از آنها در تهران ـ مورد پذیرش قرار گرفته‌اند. سعی ما این است از نهادهای مردمی فعال در این زمینه استفاده کنیم و مراکز هم روزانه باشد تا بتوانیم زمینه برگشت این کودکان به خانواده‌ها را فراهم آوریم. ما در حال گفت‌وگو با قوه قضاییه نیز هستیم که اگر این کودکان دوباره مورد سوءاستفاده یا آزار و اذیت قرار گرفتند و آنها را به محیط‌های کاری غیر استاندارد فرستادند، خانواده مورد مواخذه و تعقیب قضایی قرار بگیرد و بتوانیم با این پدیده به صورت علمی و ریشه‌ای برخورد کنیم.

تکلیف کودکانی که مورد آزار و اذیت جسمی و تنبیه بدنی قرار می‌گیرند چیست؟ باز هم به خانواده برگردانده می‌شوند؟

با توجه به این که نگهداری و مراقبت از کودکانی که به عهده بهزیستی است با حکم قضایی انجام می‌شود، ما مواردی از این دست را که کودک با آن مواجه است به مراجع قضایی گزارش می‌دهیم.

سیستم قضایی تشخیص می‌دهد والدین صلاحیت نگهداری دارند یا نه. در آنها که تکرار این کار دیده شود یا کتک‌زدن ناشی از اختلالات روحی ، روانی والدین باشد و امکان تشدید این رفتار وجود داشته باشد، نگهداری کودک را از پدر و مادر سلب می‌کنند و به طور کامل در اختیار سازمان بهزیستی قرار می‌دهند که تولیت و نگهداری کودک را عهده‌دار شود. پس از آن بهزیستی بچه را به امین‌هایی که مورد اعتماد هستند و صلاحیت آنها طی مراحل قانونی و ضوابط خاصی بررسی شده، واگذار می‌کند. آنها که برگشت داده می‌شوند بیشتر در ارتباط با مسائل کاری هستند یا حذف این بچه‌ها از تحصیل و وادار کردن آنها به کارهای اقتصادی یا رها کردنشان در خیابان برای تکدیگری است که در این موارد امکان دارد از والدین تعهد گرفته و به خانواده‌ها برگشت داده شود. اما اگر باز هم تکرار شود آن وقت شامل همان مقررات و ضوابطی می‌شود که افراد صلاحیت نگهداری از کودک را ندارند.

خطر چه نوع آزاری بیشتر کودکان را تهدید می‌کند؟

همه نوع آزاری دیده می شود. در حال حاضر میان 7000 کودکی که به بهزیستی ارجاع داده شده موارد را به تفکیک بررسی می‌کنیم که بررسی‌ها هنوز تکمیل نشده است. بعضی کودکان مورد ضرب و شتم والدین قرار می‌گیرند، بعضی‌ها آزار و اذیت جنسی می‌شوند، بعضی‌ها هم حالا به دلیل فقر یا مسائل دیگر به کار گرفته می‌شوند و از آنها سوءاستفاده اقتصادی می‌کنند. بعضی از کودکان برای جابه جایی مواد مخدر هستند؛ ولی درصد هر کدام از این موارد و این که چه حجمی از 7000 نفر را به خود اختصاص می‌دهند باید به طور دقیق بررسی شود که در حال انجام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha