دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 19730

رییس انجمن آسم و آلرژی ایران به مناسبت روز جهانی آسم، از این بیماری به عنوان اولین دلیل مراجعه و بستری شدن کودکان در مراکز فوریت های پزشکی یاد کرد و گفت: روند شیوع این بیماری در ایران و کلان شهرهایی مانند تهران که با بحران آلودگی شدید هوا روبروست، به سطح هشداردهنده‌ای رسیده است که سلامت مردم به ویِژه کودکان و سالمندان را در معرض خطر جدی قرار داده است.

«آسم»، اولین دلیل مراجعه کودکان به مراکز پزشکی
دکتر مصطفی معین در گفت‌وگو با ایسنا افزود: روند فرآیند شیوع، بیماری‌زایی و مرگ و میر آسم در چهار دهه گذشته که اپیدمی جهانی آسم نام گرفته است، در کشورهای توسعه یافته متوقف شده است.

وی اولین دلیل مراجعه و بستری شدن کودکان در مراکز فوریت‌های پزشکی و بیمارستان‌ها و غیبت از مراکز آموزشی را ابتلا به این بیماری التهابی و مزمن تنفسی عنوان و با اشاره به شعار روز جهانی آسم "شما می توانید آسم خود را کنترل کنید" بر نقش مهم بیماران در تشخیص و درمان به هنگام و پیشگیری از عوارض این بیماری تاکید کرد.

به گفته معین، ایفای این نقش سرنوشت ساز فقط از طریق آموزش و کسب آگاهی در زمینه مواد حساسیت زا و عوامل خطرزای محیطی به ویژه دود سیگار و پرهیز از آنها، چگونگی مصرف داروها و روش‌های پیشگیری و پایش بیماری با اشتراک میان پزشک، بیمار و خانواده وی انجام پذیر است.

رئیس انجمن آسم و آلرژی در خصوص اهداف پنج ساله آتی مبارزه با این بیماری گفت: هدف اعلام شده برای 5 سال آینده، اهتمام دولت‌ها، دستگاه‌های مسئول بهداشت، درمان و جامعه پزشکی نسبت به کنترل بهتر آسم و کاهش تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها به میزان 50 درصد است.

معین با تاکید بر اولویت این مساله خطیر بهداشتی و اجتماعی در نظام بهداشت و سلامت کشورها گفت: سلامتی شاخص مهم عدالت اجتماعی، توسعه و پیشرفت و مدیریت علمی و کارآمد در هر جامعه‌ایست که تحقق آن در گروی برنامه ریزی و یک عزم ملی جدی می باشد.

رییس انجمن آسم و آلرژی در خاتمه از تدوین نهایی اولین برنامه ملی کنترل آسم توسط کمیته کشوری آسم و آلرژی در سال جاری خبر داد و ابراز امیدواری کرد: با پشتیبانی دستگاه‌ها و مسئولان اجرایی، تعهد کادرهای تخصصی پزشکی و آموزش پزشکان عمومی و آگاهی بیماران و خانواده‌ها بتوان به هدف نهایی که رسیدن به جامعه ای سالم و توانمند است، نائل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha