دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۱
کد خبر: 19731

دبیر علمی شانزدهمین سمینار سالیانه چشم فارابی بر لزوم تعیین میزان شیوع آب سیاه در كشور تاكید كرد و افزود: بررسی‌های مقطعی نشان داده است كه 80 درصد از مبتلایان به آب سیاه در كشور از بیماری خود بی‌اطلاعند. این در حالی است كه این رقم در كشورهای پیشرفته 50 درصد است.

دكتر حیدر امینی در آستانه برپایی شانزدهمین سمینار سالیانه چشم فارابی در نشست خبری با بیان اینكه در مطالعه خوشه‌ای در مناطق مختلف تهران، میزان بروز آب سیاه 44/1 درصد گزارش شد، اظهار كرد: این میزان بروز در كشور در سنین بیش از 80 سال، 5 درصد و در سنین 40 تا 49 سالگی 5/0 درصد نشان داده شده است.

وی غربالگری آب سیاه (گلوكوم) را مقرون به صرفه ندانست و افزود: با ابداع روش‌های ساده‌تر غربالگری می‌توان برنامه بیماریابی را در كشور اجرا كرد.

دبیرعلمی شانزدهمین سمینار سالیانه چشم فارابی با بیان اینكه 50 درصد از بیماران مبتلا به گلوكوم در كشورهای غربی از ابتلای خود بی‌خبرند در ادامه به تشخیص پیچیده این بیماری اشاره كرد و افزود: 25 درصد از این افراد سابقه مراجعه به اپتومتریست و چشم پزشك را داشته‌اند.

دكتر امینی اندازه‌گیری فشار مایع داخل چشم و بررسی سرعصب بینایی را از روش‌های تشخیصی آب سیاه برشمرد و افزود: معاینه سالیانه در افراد پرخطر نظیر مبتلایان به دیابت، مبتلایان به عیوب انكساری چشم با نمرات چشم زیاد، میگرن، آپنه (وقفه تنفسی در خواب) و سابقه ابتلا به آب سیاه در بستگان درجه اول توصیه می‌شود.

وی با بیان اینكه آب سیاه دومین علت شایع نابینایی در دنیا و نخستین علت نابینایی قابل پیشگیری در دنیا است، گفت: تشخیص زودهنگام آب سیاه به مداوای آن منجر می‌شود.

دبیرعلمی شانزدهمین سمینار سالیانه چشم فارابی با بیان اینكه آمار دقیق و روشنی از میزان مبتلایان به آب سیاه در كشور نیست، افزود: براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی به دید كمتر از 05/0 در چشم بیمار، نابینا گفته می‌شود كه 75 درصد از این نابینایی‌ها در دنیا قابل پیشگیری است.

دكتر امینی براساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی از كم بینایی و نابینایی منتشر شده در سال 2002 میلادی، گفت: 124 میلیون نفر در دنیا مبتلا به كم بینایی و 37 میلیون نفر (معادل جمعیت سه كلان شهر بزرگ) نابینا هستند. البته این آمار افراد نابینا به علت نداشتن عینك را شامل نمی‌شود.

وی با بیان اینكه 90 درصد از مبتلایان به آب سیاه دركشورهای در حال توسعه است، افزود: برخی از بیماری‌ها به علت فقر مداوا نمی‌شوند كه آب سیاه از آن جمله است.

دبیرعلمی شانزدهمین سمینار سالیانه چشم فارابی اگرچه آب مروارید شایع‌ترین علت نابینایی در دنیاست، اما" آتروفی ماكولا" در كشورهای پیشرفته شایع‌ترین علت نابینایی است.

دكتر امینی با بیان اینكه 5/4 میلیون نفر در دنیا به علت آب سیاه قدرت بینایی خود را از دست می‌دهند، گفت: در حالی كه نابینایی ناشی از آب مروارید قابل درمان است، نابینایی ناشی از آب سیاه قابل برگشت نیست.

وی شیوع آب سیاه در دنیا را 5/1 تا 2 درصد برشمرد و افزود: گاهی شیوع آب سیاه در سنین بیش از 80 سال به 10 درصد هم می‌رسد.

دبیرعلمی شانزدهمین سمینار سالیانه چشم فارابی درباره پاتوژنز بیماری آب سیاه، گفت: در چشم طبیعی مایع زلالیه از زواید جسم مژگانی ترشح و از منافذی واقع در بخش قدامی چشم خارج می‌شود و در صورت برقراری تعادل فشار طبیعی 12 تا 20 میلی متر جیوه را ایجاد می‌كند.

دكتر امینی گفت: اگر به هرعلتی خروج مایع زلالیه دچار اختلال شود، بیماری آب سیاه را سبب می‌شود كه در نوع غالب آن (گلوكوم با زاویه باز) علت اصلی ناشناخته اما وراثت نقش مهمی دارد.

وی با بیان اینكه افزایش فشار مایع داخل چشم به تخریب سرعصب بینایی منجر می‌شود، افزود: در مواردی هم بدون افزایش فشار داخل چشم، سرعصب بینایی تخریب می‌شود. از این رو تشخیص آن به آسانی امكانپذیر نیست.

دبیر علمی شانزدهمین سمینار سالیانه چشم فارابی گلوكوم زاویه باز علامت مشخصی ندارد، گفت: با بروز حمله در گلوكوم بسته علایم و نشانه‌های درد چشم، تهوع و استفراغ، قرمزی چشم تظاهر می‌كند كه از اورژانس‌های چشم پزشكی به شمار می‌آید و در صورت عدم درمان، طی 1 تا 2 هفته به كوری فرد منجر می‌شود.

گفتنی است، شانزدهمین سمینار سالیانه چشم فارابی با موضوع گلوكوم (آب سیاه) 15 تا 17 اردیبهشت ماه 89 در هتل المپیك تهران برگزار می‌شود و تازه‌ترین یافته‌ها و دستاوردهای نوین چشم پزشكی تشخیص، درمان بیماری گلوكوم ارایه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha