دبیر سیزدهمین کنگره MS با اشاره به اینکه 80 هزار ایرانی مبتلا به بیماری MS هستند،‌گفت: امروزه خوشبختانه این بیماری کاملاً قابل کنترل است.

80 هزار ایرانی مبتلا به MS هستند/ زنان 4 برابر مردان درگیر بیماری

سلامت نیوز:دبیر سیزدهمین کنگره MS با اشاره به اینکه 80 هزار ایرانی مبتلا به بیماری MS هستند،‌گفت: امروزه خوشبختانه این بیماری کاملاً قابل کنترل است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس،‌ عبدالرضا ناصرمقدسی در نشست خبری که در ارتباط با سیزدهمین کنگره MS ایران برگزار شد اظهار داشت:‌این کنگره 19 تا 21 آبان ماه جاری در هتل المپیک تهران به مدت سه روز اجرا می‌شود و هدف اصلی آن جنبه آموزشی و ارتقاء اطلاعات پزشکان نسبت به درمان‌های جدید MS است.

وی با اشاره به اینکه سخنرانانی از کشورهای ترکیه، لبنان، آلمان، انگلیس و آمریکا در این کنگره حضور دارند، افزود: موضوعاتی همچون روان‌درمانی، فیزیوتراپی، تغذیه و ... در این کنگره مدنظر قرار گرفته و میان حاضران در این زمینه‌ها سخنرانی می‌شود.

دبیر سیزدهمین کنگره MS با بیان اینکه در حال حاضر 70 تا 80 هزار نفر در کشور مبتلا به MS بوده و در سال‌های اخیر به این میزان افزوده شده است، گفت: دلیل این افزایش آمار مشخص نیست ولی عواملی همچون کمبود ویتامین D، افزایش مصرف دخانیات و ژنتیک در بروز آن بسیار دخالت دارند.

ناصرمقدسی بیان کرد: البته آمار MS تنها در ایران بیشتر نشده بلکه در جهانی همین طور است و امروزه یک بیماری مدرن به شمار می‌رود، چرا که دیگر شاهد بروز بیماری‌هایی همچون طاعون و وبا به میزان زیاد نیستیم و دسته‌های جدیدی از بیماری‌های  خودایمنی در جهان شایع شده است.

وی با اشاره به اینکه شیوع MS در زنان حدود 4 برابر مردان است،‌گفت: این بیماری سن ابتلای آن بیشتر 26 سال بوده و در ایران نیز پیش‌بینی می‌شود بیشترین آمارها مربوط به تهران و اصفهان باشد.

دبیر سیزدهمین کنگره MS اضافه کرد: امروزه در کشور دچار MS فوبیا شده‌ایم و در جامعه مردم هر علامتی را به MS ربط می‌دهند و این مسئله باعث ویزیت از بیماران به دلیل MS شده است.

ناصرمقدسی گزگز انگشتان دست یا پا را از جمله نشانه‌های احتمالی ابتلا به MS برشمرد و گفت: البته هر علامتی باید حداقل 24 ساعت طول بکشد تا پس از آن موضوع را بررسی کنیم، بنابر این مردم باید هوشیار باشند که MS بیماری ترسناکی نیست و ما بیشتر از MS در جامعه از فقر فرهنگی آن رنج می‌‌بریم.

وی گفت: ضعف مطالعه انگل مرگباری است که جامعه امروز ما را در برگرفته و این در حالی است که باید توجه داشت MS کاملاً‌ قابل درمان است و دیگر نباید فرد مبتلا دچار ناتوانی شود و اگر بیماری وارد فاز پیشرونده نشده باشد احتمال بازگشت بینایی و مسائل مختلف در بیمار وجود دارد.

دبیر سیزدهمین کنگره MS در مورد داروهای این بیماران گفت:‌خوشبختانه اکنون کیفیت داروهای خارجی و داخلی برابر است و این مسئله هزینه بیماران را کاهش داده البته اکنون در جامعه برای این بیماران مشکل بیمه‌ای داریم و برخی از داروهای خارجی با قیمت 600 تا 700 هزار تومان هزینه تحت پوشش بیمه نیست و داروهای داخلی قیمت 100 تا 140 هزار تومانی داشته و امیدواریم دولت لایحه‌ای را در این زمینه اختصاص دهد تا مشکلات بیماران کاهش یابد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha