شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 197338

«باید تکلیف تعداد بسیار زیاد موتورسیکلت‌های تهران مشخص شود.» پایتخت ۳.۵میلیون دستگاه موتورسیکلت پلاک شده بنزینی دارد که از این تعداد تقریبا ۷۸۰هزار دستگاه به‌صورت دائم در حال تردد هستند.

موتور سیکلت ‌تهران را خفه کرد

سلامت نیوز:«باید تکلیف تعداد بسیار زیاد موتورسیکلت‌های تهران مشخص شود.» پایتخت ۳.۵میلیون دستگاه موتورسیکلت پلاک شده بنزینی دارد که از این تعداد تقریبا ۷۸۰هزار دستگاه به‌صورت دائم در حال تردد هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین ، در هر مشكل ترافیكی و محیط‌زیستی پایتخت ردی از چرخ این وسایل دوچرخ دیده می‌شود. حالا در جدیدترین اظهارنظر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران نیز خواستار تعیین تكلیف و حذف این وسایل از معابر تهران شده است. به گفته سردار سیدتیمور حسینی، نمی‌توان با تصور اینكه پلیس موتورسیكلت‌ها را جمع می‌كند به این موضوع نگاه كرد. وی با بیان اینكه اقدام پلیسی چاره مدیریت آلودگی‌های زیست‌محیطی و مشكلات ترافیكی ناشی از تردد موتور‌سیكلت‌های كاربراتوری نیست، دراین‌باره تصریح می‌كند: تنها راه پیش رو آن است كه به جای موتورسیكلت‌های آلوده‌كننده، جایگزینی در اختیار مردم قرار داده شود.

    موتور و معاینه فنی؟

هیچ برنامه‌ای برای معاینه فنی هزاران موتورسیكلت تهران وجود ندارد. براساس اطلاعات ستاد معاینه فنی تهران، در سال‌جاری تنها 124دستگاه موتورسیكلت برای معاینه فنی اقدام كرده‌اند. این یعنی یك موتور از هر 7800موتور. در معاینه فنی 2اصل مهم كنترل آلودگی هوا و بررسی ایمنی وسیله نقلیه مورد آزمون قرار می‌گیرد كه بعید به‌نظر می‌رسد یك موتورسیكلت با ساختار فعلی بتواند آن را پاس كند. سردار حسینی در این‌باره می‌گوید: برای معاینه فنی موتورسیكلت‌های شهر تهران هنوز برنامه‌ای وجود ندارد. وی در این‌باره توضیح می‌دهد: اساسا موتورسیكلت‌های موجود كه هم‌اكنون در پایتخت تردد می‌كنند از استاندارد لازم برای معاینه فنی برخوردار نیستند و در عمل اجرای طرح معاینه فنی آنها، مشكلی از آلودگی هوا را حل نمی‌كند. وی افزود: باید موتورسیكلت‌ها را از چرخه ترافیك حذف كرد.

    آنها با هوا چه می‌كنند؟

هر موتورسیكلت در هر كیلومتر تردد 15گرم آلودگی وارد هوا می‌كند. بدین‌ترتیب 780هزار موتور هر روز 286تن مونواكسید كربن، 100كیلوگرم دی‌اكسید گوگرد، 7.9تن دی‌اكسید نیتروژن، 83تن تركیبات آلی فرار و 2.6تن ذرات معلق تولید می‌كنند. حجم بالای تولید مونواكسید كربن مهم‌ترین خطری است كه اگزوز یك موتورسیكلت برای سلامتی شهروندان دارد. در معرض مستقیم این گاز قرار گرفتن می‌تواند موجب مرگ مستقیم یا صدمات تنفسی حاد به هر شخص شود.

    فشار شورای شهر بر وزارت صنعت

تأكید شورای اسلامی شهر تهران در بحث كاهش آلودگی هوا روی موتورسیكلت‌هاست. این خبر را مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران داده و افزوده است: هر موتورسیكلت گاه تا 5برابر یك خودرو آلودگی تولید می‌كند. به گفته وی، بر این نكته پافشاری می‌شود كه وزارت صنعت موتورسیكلت‌های برقی را بیاورد كه هم آلودگی صوتی را كاهش دهد و هم آلودگی هوا را، به‌ویژه در 6ماه دوم سال كه هوا سرد می‌شود.

    امیدواری‌ها به یك مصوبه‌

از ابتدای مهر95 طی مصوبه هیأت وزیران موتورسیكلت‌های كاربراتوری پلاك نمی‌شوند. این گام اگرچه چیزی از 780هزار موتورسیكلت موجود در تهران كم نمی‌كند اما گامی برای بهبود وضع موجود است و به مرور زمان می‌تواند موجب حذف این وسایل آلاینده از سطح شهر شود. براساس اخبار رسیده به همشهری، پیش از آغاز طرح ممنوعیت شماره‌گذاری، برخی تولیدكنندگان با كمترین كیفیت موتورهای كاربراتوری دو‌زمانه را تولید می‌كردند و كمترین توجهی به شاخص‌های محیط‌زیستی این وسایل نداشتند. سردار حسینی درخصوص نظارت پلیس بر تولیدكنندگان موتورسیكلت می‌گوید: یكی از اقدامات پلیس راهنمایی و رانندگی كشور در بخش فنی و مهندسی، تعامل و ارتباط مستمر با تولیدكنندگان است به‌طوری كه جلسات زیادی درخصوص رسیدگی به مسائل موتورسیكلت‌ها برگزار شده كه امیدواریم منجر به حصول نتیجه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha