دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 19736

یک فوق تخصص آنژیوپلاستی گفت: استعمال دخانیات نقش برجسته‌ای در مسدود شدن عروق و بروز حملات حاد قلبی دارد.

دكتر سید امیر کسائی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه دخانیات موجب چسبندگی و غلظت خون می‌شود، اظهار کرد: دخانیات باعث شکل‌گیری، فعال شدن و شکافته شدن تنگی‌های عروق که مملو از چربی هستند، می‌شود.

وی ادامه داد: بدین ترتیب آزاد شدن چربی‌ها در جریان خون موجب اضافه شدن لخته خون به مولکول‌های چربی و تشکیل لخته در محل‌های نابجا و به تبع آن انسداد رگ‌ها و در پی این امر، بروز حملات حاد قلبی می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، مصرف غذاهای حاوی کلسترول و اسید چرب بالا را در بروز بیماری‌های قلبی عروقی مؤثر ارزیابی کرد و یادآور شد: به طور کلی کلسترول و اسیدهای چرب اشباع شده به دلیل رسوب در جداره رگها، ریسک ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهند.

کسائی با یادآوری اینکه کلیه غذاهای طبخ شده با روغن‌های حیوانی و اشباع شده برای سلامت قلب و عروق مضر هستند، خاطرنشان كرد: علاوه بر فست فودها، حتی غذاهای طبیعی و خانگی نیز در صورت طبخ با چربی فراوان و سنگین، می‌توانند سلامت قلب و عروق را تهدید كنند.

وی با بیان اینکه سن ابتلاء بیماری‌های قلبی و عروقی کاهش یافته است، عنوان كرد: با تغییر سبک زندگی در جوامع، به طور متوسط بیماری های قلبی و عروقی در جوامع صنعتی و در سنین پائین‌تر و با شدت بیشتری بروز می‌کند.

این پزشک متخصص قلب و عروق افزود: با تغییر اخلاق در جوامع و روند صنعتی شدن زندگی افراد، به تبع استفاده از ماشین آلات و تکنولوژی و کاهش تحرک و فعالیت‌های فیزیکی، افزایش هیجانات روحی و فعالیت‌های پر استرس به مرور سن  بروز  اکثر  بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی در حال کاهش است.

کسائی با تأکید بر اینکه هیچ منبع علمی مصرف مشروبات الکلی را توصیه نمی‌کند، خاطرنشان کرد: اگرچه مصرف متوسط الکل از فعال شدن تنگی‌های عروق جلوگیری می‌کند، اما به طور کلی مضرات آن طبق تأکیدات علمی و شرعی بسیار بالاتر است و عوارض متعددی را برای مصرف کنندگان به بار می آورد.

وی تنظیم سبک زندگی با معیارهای طبیعی را در جلوگیری از بروز بیماری‌ها مؤثر دانست و تصریح کرد: استفاده از غذاهای سالم، طبیعی و کم چرب، مصرف مستمر و مداوم میوه و سبزی تازه، خودداری از استعمال دخانیات، افزایش تحرک و فعالیت‌های فیزیکی و همچنین کاهش سطح استرس و تنش‌های روانی در زندگی روزمره از بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha