چهارشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 197369

اضافه وزن و چاقی بعد از ازدواج کابوس خیلی از تازه عروس و دامادهاست که البته ترس درستی هم هست براساس پژوهش‌های مختلف، افراد متاهل در دو سال ابتدای ازدواج دو برابر بیشتر از افراد مجرد در معرض خطر چاقی قرار دارند.

علل چاق شدن بعد از ازدواج


به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین و اونلی مای هلث ، وقتی مجرد هستید، به نظر می رسد همه چیز زندگی فقط به شما مربوط می شود: برنامه، زمان، اهدافتان. اما وقتی ازدواج می کنید، همه چیز تغییر می کند.

متأسفانه، شواهدی وجود دارد که این تصور را که داشتن یک رابطه شاد همیشه برای سلامتی فرد مفید است، حواس شما را از تناسب اندام پرت می‌کند. زوج‌های جدید بیشتر از زوج‌های قدیمی تر بیرون می‌روند، که اغلب به معنای کاهش وعده‌های غذایی سالم وافزایش وعده های غذایی چاق کننده و ناسالم است و این تغییر می تواند به معنای افزایش وزن نیز باشد که خطر ابتلا به سایر مشکلات سلامتی را افزایش می دهد. فراموش نکنید که به فکر حفظ سلامت یکدیگر باشید.

اضافه وزن و چاقی بعد از ازدواج کابوس خیلی از تازه عروس و دامادهاست که البته ترس درستی هم هست براساس پژوهش های مختلف، افراد متاهل در دو سال ابتدای ازدواج دو برابر بیشتر از افراد مجرد در معرض خطر چاقی قرار دارند. اما واقعا بین متاهل شدن و اضافه وزن چه رابطه ای وجود دارد؟

خیلی ها فکر می کنند ترشح هورمون ها در این چاقی موثر است اما واقعیت این است که هورمون ها هیچ تاثیری روی تغییرات وزنی زوج های جوان ندارند اصلا چرا چاق شدن بعد از ازدواج مشکل بسیاری از افراد است؟

از ماه ها یا شاید سال ها قبل برای مراسم عروسی برنامه ریزی می کنید و دوست دارید در آن مهمانی خاص بهترین باشید. مثلا در باشگاه ورزشی ثبت نام می کنید و رژیم های عجیب و غریب می گیرید تا لاغر شوید و به اندام متناسبی که آرزویش را دارید، برسید. همیشه هم مراقب خورد و خوراکتان هستید تا دوباره چاق نشوید اما با تمام شدن مراسم معمولا همه این کارها فراموش می شوند و اضافه وزن پیدا می کنید.

متاسفانه بسیاری از خانم ها و حتی آقایان تصور می کنند چاق شدن و داشتن وزن اضافه جزء جدایی ناپذیر متاهل شدن به شمار می رود و امکان ندارد کسی ازدواج کند و دچار اضافه و وزن نشود!

تازه ازدواج کرده ها افزایش وزن خواهند داشت

هر کسی که ازدواج کرده است به خوبی کارهای پیش از روز عروسی مثل ورزش کردن و رژیم گرفتن را به یاد دارد. اما بعد از گرفتن عکس های عالی عروسی چه اتفاقی می افتد؟

در یک مطالعه با بررسی وزن بیش از 8000 نفر دریافتند که زنان متاهل به طور متوسط در پنج سال اول ازدواج 10 کیلوگرم اضافه وزن دارند.

این اضافه وزن در مردان نیز مشهود است.

محققان به این نتیجه رسیدند که زندگی مشترک خطر چاقی در مردان و زنان را افزایش می دهد. تحقیقات دیگر نشان داده است که رضایت از ازدواج در سال های اول زندگی احتمال افزایش وزن را افزایش می دهد.. در مقابل، زوج هایی که از رابطه خود راضی نبودند، وزن کمتری اضافه می کنند.

افزایش وزن مسری است

محققان خاطرنشان کردند که انتقال از دوره مجردی به متاهلی ، با چاقی ارتباط دارد. بعد از ازدواج زنانی در یک سال و مردان در عرض دو سال افزایش وزن خواهند داشت. مطالعات نشان می دهد چاق شدن یک زوج تا ۳۷ درصد احتمال چاقی زوج دیگر را افزایش می دهد.

دلایل متعددی پشت این موضوع وجود دارد که به آنها اشاره می کنیم:

اغلب بیرون غذا خوردن

زوج های جدید می خواهند از هر روز زندگی جدید خود لذت ببرند. بنابراین، غذا خوردن بیرون از منزل و شرکت در مهمانی ها به یک امر روزمره تبدیل می شود. در طول دوران نامزدی، معمولا اکثر زوج ها به آنچه می خورند اهمیت نمی دهند که یکی از دلایل زیادی است که باعث می شود وزن آنها در سال های اولیه افزایش یابد.

شادی می تواند باعث افزایش وزن شود

بعد از ازدواج، بیشتر زوج ها سعی در جلب رضایت یکدیگر دارند. بنابراین بیشتر افراد در روزهای اولیه ازدواج بیشتر به غذا و نوشیدنی توجه می کنند. زنان خانه دار اغلب دستور العمل های جدیدی برای تهیه و تحت تاثیر قرار دادن همسر خود و سایر اعضای خانواده پیدا می کنند. در بیشتر موارد، این جلب رضایت ضریب های سلامتی را پشت سر می گذارند. برای جلوگیری از افزایش وزن، بهتر است به دنبال دستور العمل های سالمی بگردید که نه تنها خوشمزه، بلکه سالم نیز هستند

افزایش آرامش و راحتی باعث افزایش وزن نیز می شود

زوج ها اغلب پس از ازدواج به آرامش خود می افزایند. امکانات رفاهی را افزایش می دهد .در ابتدای زندگی لحظات آرامی دارند. این آرامش و استراحت بیش از حد و لذت بردن از روزهای آغازین زندگی زناشویی یکی از علل شایع افزایش وزن پس از ازدواج است.

گذراندن زمان بیشتر در خانه

معمولاً افراد قبل از ازدواج اوقات فراغت خود را بیرون از خانه می گذرانند، اما پس از ازدواج، زوج ها ترجیح می دهند وقت خود را در خانه و با یکدیگر بگذرانند. این دوره ماه عسل مقصر واقعی است که به عنوان یک مانع در کاهش وزن عمل می کند. در حین استراحت و استفاده حداکثری از این زمان تنهایی، زوج ها نباید سلامتی خود را نادیده بگیرند زیرا وزن گیری آسان و کاهش وزن دشوار است. حتی در ماه عسل نیز می توانید فعالیت بدنی داشته باشید. برای قدم زدن در اطراف ساحل یا قدم زدن عصرگاهی زیر گرگ و میش بروید یا برای دویدن سریع دو نفره بروید. گزینه ها بی پایان هستند. فقط باید هوشیار و فعال باشید. سهل انگاری می تواند شما را چاق کند.


آثار قرص های ضدبارداری


استفاده از قرص های هورمونی پیشگیری از بارداری هم بی تاثیر نیست اما نباید آن ها را دلیل اصلی چاقی قلمداد کنید چرا که این هورمون های خوراکی فقط مسوول 2 تا 3 کیلو از اضافه وزن شما هستند.

به اندازه معده خودتان بخورید


بدون شک زوج ما در ماه های اول زندگی مشترک، حرف های زیادی برای گفتن دارند و شور و شوق با هم بودن و گفت و گوهای دو طرفه باعث می شود که هنگام غذا خوردن حواسشان به بشقابشان نباشد. حتی بسیار از تازه عروس و دامادها می خواهند همزمان با هم غذایشان را تمام کنند و پا به پای طرف مقابل به خوردن ادامه می دهند اما حواسشان نیست که نیاز بدن افراد به دریافت کالری با هم متفاوت است.

پس عروس خانم و آقای داماد لطفا هول نشوید و برحسب نیازتان و فعالیت های جسمی تان غذا بخورید تا ازدواج چاقتان نکند.

مخالفت کردن بد نیست

بعضی از عروس خانم ها اوایل ازدواج خجالتی هستند و سر میز غذا در مقابل تعارف های آقای داماد یا فامیل همسرشان تسلیم می شوند چرا که نمی خواهند دست آقای داماد یا فامیل را رد کنند. اگر به فکر تناسب اندام و از همه مهم تر سلامتتان هستید، تعارف را کنار بگذارید و بقیه را هم به سالم غذا خوردن عادت دهید.

مساوی تقسیم نکنید!

اگر به هر دلیلی فعالیت بدنیتان کم است و ورزش نمی کنید، به کالری کمتری نیاز دارید اما اگر شوهر شما اهل ورزش است و یا کارش سنگین است، نیاز دارد بیشتر غذا بخورد. نه او را محروم کنید و نه خودتان را در معرض دریافت کالری های بیشتر قرار بدهید.

چند راه وجود دارد که زوج ها می توانند از سلامت یکدیگر مراقبت کنند:

با هم ورزش کنید

ورزش شما می تواند با پیاده روی بعد از شام شروع شود و تا دویدن ماراتن با هم ادامه پیدا کند. اگر عواملی وجود دارد که مانع از خروج شما از خانه می‌شوند، یک ویدیوی تمرینی را امتحان کنید. هر چه که باشد، ورزش می تواند به مبارزه با افزایش وزن بعد از ازدواج موثر باشد.

کمتر بیرون غذا بخورید

وقتی بیرون غذا می خورید، کنترلی بر محتویات آن ندارید. غذاهای رستوران ها منابع غنی برای چربی و نمک اضافی هستند که می تواند به افزایش وزن کمک کند.

میان وعده های سالم تری را انتخاب کنید

هنگام استراحت و خوردن میان وعده بهتر است به چیپس و پفک از میوه ها و آجیل استاده کنید.

از مراجعه به پزشک غافل نشوید

زوج‌ها می‌توانند با گرفتن مشاوره از پزشکان متخصص در این زمینه و همچنین اهمیت دادن به سلامت خود از یکدیگر مراقبت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha