«‌در حال حاضر ۱۵ تا ۲۰ درصد بازار تجهیزات پزشكی كشور را كالاهای تقلبی تشكیل می‌دهد.‌» ‌همین خبر یك خطی آن هم از زبان مدیركل تجهیزات و ملزومات سازمان غذا و دارو كافی است تا متوجه شویم بازار تجهیزات پزشكی در كشور چقدر آشفته است. این آشفتگی موجب می‌شود تا از هر پنج كالای حوزه تجهیزات پزشكی یكی تقلبی باشد و این یعنی عوارضی جبران‌ناپذیر برای بیماری كه این وسیله برای درمانش استفاده شده است.

تجهیزات پزشكی تقلبی در بیمارستان‌های دولتی!

سلامت نیوز:  «‌در حال حاضر ۱۵ تا ۲۰ درصد بازار تجهیزات پزشكی كشور را كالاهای تقلبی تشكیل می‌دهد.‌» ‌همین خبر یك خطی آن هم از زبان مدیركل تجهیزات و ملزومات سازمان غذا و دارو كافی است تا متوجه شویم بازار تجهیزات پزشكی در كشور چقدر آشفته است. این آشفتگی موجب می‌شود تا از هر پنج كالای حوزه تجهیزات پزشكی یكی تقلبی باشد و این یعنی عوارضی جبران‌ناپذیر برای بیماری كه این وسیله برای درمانش استفاده شده است. 

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان در ادامه می نویسد: قاچاق در حوزه دارو و تجهیزات پزشكی با وجود اجرای طرح تحول سلامت و نظارت بیشتر روی ورودی و خروجی بیمارستان‌ها همچنان ادامه دارد و این موضوع تا حدی جدی است كه حسینعلی شهریاری، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است قاچاق تجهیزات پزشكی از مبادی رسمی كشور انجام می‌شود. این در حالی است كه مدیر‌كل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشكی سازمان غذا و دارو از برنامه ویژه این سازمان برای مقابله با قاچاق تجهیزات پزشكی گفته و وعده داده بود این سازمان مسیر قاچاق تجهیزات پزشكی را نا‌امن می‌كند. حالا دكتر محمود بیگلر با آماری كه از تجهیزات پزشكی تقلبی موجود در بازار می‌دهد در عمل به ناموفق بودن برنامه ویژه این معاونت برای كاهش تجهیزات پزشكی تقلبی و قاچاق اعتراف می‌كند. به گفته وی در حال حاضر ۱۵ تا ۲۰ درصد بازار تجهیزات پزشكی كشور را كالاهای تقلبی تشكیل می‌دهد.   

واردات كانتینری تقلبی‌ها پیش چشم مأموران گمركآنطور كه دكتر حسین سلمان‌زاده، ‌رئیس انجمن تولیدكنندگان تجهیزات پزشكی، دندانپزشكی و آزمایشگاهی گفته است، برخی بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، مشتری تجهیزات پزشكی قاچاق هستند، زیرا می‌توانند محصولات قاچاق را با قیمت كمتری بخرند و فروشنده كالاهای قاچاق هم تسهیلات متعددی مثل فروش اقساطی برای خریداران بیمارستانی قائل می‌شود. استفاده از تجهیزات پزشكی قاچاق حتی در بیمارستان‌های دولتی هم موضوعی است كه پیش از این از سوی رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو تأیید شده بود. وی قول داده بود به اوضاع نابسامان تجهیزات پزشكی سر و سامانی بدهد.  

 آمار دولت در خصوص كاهش قاچاق را نمی‌توان باور كردمرداد ماه بود كه خبر ورود كانتینری تجهیزات پزشكی قاچاق و احتمالاً تقلبی رسانه‌ای شد. حسینعلی شهریاری، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تأكید بر اینكه قاچاق تجهیزات پزشكی از مبادی رسمی كشور انجام می‌شود، می‌گوید: قاچاق تجهیزات پزشكی و كالاهای دیگر از گمرك چابهار، هرمزگان و بوشهر انجام می‌شود. 


به باور وی قاچاق اقلام پزشكی به دلیل ابعاد بزرگ تجهیزات به طور حتم توسط یك مسافر صورت نمی‌گیرد و با بررسی‌های به عمل آمده مشخص شده كه قاچاق تجهیزات پزشكی از مبادی رسمی گمرك كشور صورت گرفته و معمولاً شكل‌گیری این قسم قاچاق با چشمپوشی برخی مأموران گمرك همراه است. شهریاری معتقد است اگرچه طبق گفته دولت میزان قاچاق از 25 میلیارد دلار به 15 میلیارد دلار كاهش پیدا كرده، اما در این خصوص هیچ مستنداتی وجود نداشته و نمی‌توان این میزان كاهش قاچاق را باور كرد. از نگاه وی نباید از این نكته هم غافل بود كه بی‌توجهی به ورود كالای قاچاق به كشور به اقتصاد داخلی ضربه وارد می‌كند.   انكار نمی‌كنیممدیركل تجهیزات و ملزومات پزشكی وزارت بهداشت در رابطه با قاچاق تجهیزات پزشكی می‌گوید: در این زمینه قطعاً ما منكر وجود كالاهای قاچاق و تقلبی نمی‌شویم و در حال حاضر ۱۵ تا ۲۰ درصد بازار تجهیزات پزشكی را كالاهای تقلبی به خود اختصاص داده‌اند كه امیدواریم با طرح‌هایی كه برای تشدید نظارت‌ها داریم، این میزان به حداقل ممكن برسد. 


بیگلر در خصوص نفوذ كالاهای چینی بی‌كیفیت به حوزه تجهیزات پزشكی كشور هم تأكید می‌كند: ما برای استفاده از تجهیزات پزشكی وارداتی یك كمیته فنی داریم كه تجهیزات پزشكی را پیش از ورود به بازار مصرف مورد بررسی قرار می‌دهد و زمانی كه با استانداردهای جهانی مطابقت داشته باشند به آنها اجازه ورود می‌دهد. در گام بعدی كمیته اصلی كالا را مورد بررسی قرار می‌دهد و می‌تواند نظر كمیته فنی در مورد كیفیت آن كالا را تأیید یا رد كند. وی در این باره توضیح می‌دهد: در این میان كالای چینی كه در خود كشور چین مصرف نشود، حق ورود به كشور را ندارد و تجهیزات پزشكی چینی ‌وارد كشور می‌شود كه علاوه بر چین در كشورهای اروپایی نیز مصرف‌كننده داشته باشد. 


بیگلر با اشاره به واردات سالانه 1/3 میلیارد دلاری تجهیزات پزشكی به كشور، در خصوص راهكارهای كاهش واردات این تجهیزات می‌گوید: قطعاً اولویت ما در این زمینه و در جهت افزایش تولید داخل با تجهیزاتی است كه ارزبری بالایی دارند. در همین راستا ۱۰۰ كالای پزشكی شناسایی شده‌اند و تولید این اقلام در دستور كار وزارت بهداشت قرار دارد. سیاست دیگر وزارت بهداشت در این زمینه ورود تكنولوژی ساخت تجهیزات پزشكی بعد از چند سال واردات محصول ساخته شده است. مدیركل تجهیزات و ملزومات پزشكی وزارت بهداشت درباره مقاومت پزشكان برای استفاده از تجهیزات پزشكی تولید داخل می‌افزاید: تا زمانی كه واحد سازنده، تولیدات خود را با استانداردهای جهانی منطبق نكند، به او اجازه تولید نمی‌دهیم. منبع : روزنامه جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha