محیط‌بانان درباره ادامه فعالیت اینترنتی‌شان سردرگم شده‌اند. ماجرا به نامه‌ای با امضای فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست برمی‌گردد؛ نامه‌ای اداری که استفاده از عنوان محیط‌بان و آرم یگان را در شبکه‌های اجتماعی مجازی ممنوع می‌کند.

محیط‌بانان سردرگم

سلامت نیوز:محیط‌بانان درباره ادامه فعالیت اینترنتی‌شان سردرگم شده‌اند. ماجرا به نامه‌ای با امضای فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست برمی‌گردد؛ نامه‌ای اداری که استفاده از عنوان محیط‌بان و آرم یگان را در شبکه‌های اجتماعی مجازی ممنوع می‌کند.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، «عدم عضویت پرسنل یگان درشبکه‌های اجتماعی مجازی با عنوان محیط‌بان و دارای آرم یگان» موضوع این نامه است که یک‌ماه پیش به مدیران کل حفاظت محیط‌زیست استان‌ها ابلاغ شده است. در این مدت بسیاری نامه را به «منع فعالیت مجازی محیط‌بانان» تعبیر کردند و بسیاری دیگر آن را غیرشفاف دانستند. ازطرفی همین نامه باعث شده بعضی محیط‌بانان درشهرستان‌ها، نام و عکس خود را درشبکه‌های اجتماعی تغییر دهند یا فعالیت اینترنتی را کنار بگذارند. با این حال «حمیدرضا خیلدار»، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید: «ما نگفتیم که محیط‌بانان در فضای مجازی فعالیت نکنند، فقط گفتیم با آرم محیط‌بان در گروه‌های مختلفی که به فعالیت صنفی کشیده می‌شود، نروند. هرکس به‌عنوان شهروندی عادی می‌تواند در هر رسانه و هر گروه مجازی که خواست، فعالیت کند اما بحث تشکل‌های صنفی سواست.» دربخشی از این نامه، بعد از اشاره به عضویت برخی افراد با استفاده از نام محیط‌بان و آرم یگان حفاظت درشبکه‌های اجتماعی مجازی آمده: «خواهشمند است دستور فرمایید، ضمن اعلام ممنوعیت عضویت پرسنل یگان در این‌گونه کانال‌ها و گروه‌ها، به نیروهای تحت امر نسبت به برخورد قانونی تحت مقررات، اقدام لازم معمول نمایند.» اما فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط‌زیست درباره جنجال پیش‌آمده با ابلاغ این نامه اداری می‌گوید: «گروهی تشکیل شد که آرم یگان محیط‌زیست سازمان را داشت، اما تنها ٢٠‌درصد از اعضایش محیط‌بان بودند و بحث کمبود حقوق و اینها در آن مطرح می‌شد و دنبال فعالیت صنفی بودند.

سایت‌های مختلفی هست که درحمایت از مسائل محیط‌زیستی مطلب می‌نویسند. بعضی از محیط‌بانان خودشان سایت دارند و روزمرگی‌هایشان را آنجا می‌نویسند؛ اینها مشکلی ندارد، اما آنها داشتند فعالیت سندیکایی می‌کردند.» خیلدار با بیان این‌که محیط‌بانان نباید تحت عنوان این نام و آرم یگان حفاظت در فضای مجازی فعالیت کنند، ادامه می‌دهد: «دراین مورد دوتخلف اتفاق افتاده است؛ یکی فعالیت چنین گروه‌های تلگرامی و دیگری انتشار همین نامه اداری. درمورد انتشار غیرقانونی این نامه اداری هم اعلام بنا به دستور معاون دادستان کل کشور جرم شده است. ما پیگیر هستیم و هرکسی که باز هم آن را بازنشر کرده، برخورد می‌کنیم.» او درگفته‌هایش چندین‌بار تأکید می‌کند که «فعالیت به‌عنوان شخصیت حقیقی مانعی ندارد.» اما با فعالیت‌هایی چون «بیان مشکلات صنفی، تشکیل اپوزیسیون و تداوم بحث سیاسی» از طرف شخصیت‌های حقوقی به‌عنوان تخلف برخورد می‌شود. خیلدار می‌گوید: «گروه‌های مجازی پدیده جدیدی است و هنوز درست جا نیفتاده. الان تحت عنوان اطلاع‌رسانی سریع بدون دانستن مفهوم آنچه که منتشر شده و بدون دانستن درستی مطالب، فقط مطالب درمحدوده‌ای گسترده بازنشر می‌شود. من در جایگاه فرمانده یگان، دستورالعمل را اجرا می‌کنم، این‌جور نیست که جلوی فعالیت شخصی کسی گرفته شود، تلاش ما برای جلوگیری از تکثیر تخلف است.»

امید عزت‌پور، محیط‌بان و فعال محیط‌زیست از کسانی است که نامه را شفاف نمی‌داند. او به «شهروند» می‌گوید: «فکر می‌کنم مشکل از گروه‌هایی باشد که به اسم محیط‌بان و آرم یگان فعالیت می‌کردند. شاید به خاطر کانال تلگرامی است که برای اصلاح قوانین فعالیت می‌کرد. می‌گفتند می‌خواهند جمع شوند و کمپینی برای اصلاح قوانین برای محیط‌بانان راه بیندازند. برای همین محیط‌بانان را هم به گروه جذب کردند و از آنها درباره وضعیت‌شان اطلاعاتی می‌گرفتند.»

عزت‌پور که همچنان در اینستاگرام و تلگرام فعال است، ادامه می‌دهد: «من مطئنم که ما از فعالیت درفضای مجازی منع نشده‌ایم. شاید همین برداشت اشتباه باعث شده این نامه منتشر شود و سروصدا به پا کند. چون مفهوم نامه روشن نبود.» گویا شفاف‌نبودن نامه، مشکل بسیاری از محیط‌بانانی است که نامه را خوانده‌اند. ازجمله «احمد بحری»، محیط‌بان که ١٠‌سال سابقه محیط‌بانی دارد و یک‌سالی است که صفحه اینستاگرام خود را راه انداخته و از محیط‌بانان فعال فضای مجازی است.

او می‌گوید: «نامه واضح نیست. ما همچنان پیگیریم تا دقیقا مفهوم آن را متوجه شویم که آیا باید کلا به‌عنوان محیط‌بان فعالیت مجازی را کنار بگذاریم یا نه؟» او ادامه می‌دهد: «لحظه اول که نامه را خواندم، با این‌که با سبک مکاتبات اداری آشنا هستم، باز هم شک داشتم. در بعضی استان‌ها این‌طور برداشت شد که فعالیت مجازی ممنوع است، به آنها گفته بود اسمتان را عوض کنید و لباس و آرمتان درعکس پروفایلتان نباشد. بعضی محیط‌بانان هم این کار را کردند. از ما هم می‌خواستند امضا بگیرند که از فلان تاریخ فعالیت نداشته باشید اما من مدام توضیح دادم که منظورشان این نیست. می‌گفتیم خوب باید ماده‌ای قانونی دراین‌باره ابلاغ شود تا ما براساس آن دیگر فعالیت نکنیم. ما که قانون‌گریز نیستیم.»

بحری ادامه می‌دهد: «این میان مشکل این است که اگرچه براساس دستورالعمل نیرو‌های مسلح استفاده از عنوان نظامی در شبکه‌های مجازی ممنوع است، اما محیط‌بانان هنوز درباره فعالیتشان درفضای مجازی سردرگم هستند. بحری دراین‌باره می‌گوید: «ضوابط استخدامی محیط‌بانان براساس قانون مدیریت خدمات کشوری است. یعنی ما کارمند دولتیم و فعالیت مجازی برای ما منعی ندارد. ازطرف دیگر سلاح و لباس داریم و از قانون بکارگیری سلاح تحت قوانین نیروهای مسلح فعالیت می‌کنیم و براین اساس فعالیت‌مان درفضای مجازی منع قانونی دارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha