پژوهشگران انگلیسی برای اولین بار موفق شدند از پسماندهای رگ، سلولهای بنیادی مناسب برای عمل پیوند "بای پس" قلب را استخراج کنند.

محققان دانشگاه بریستول با استفاده یک تکنیک جدید توانستند رگهای خونی جدید را در محل رگهایی که جریان خون و اکسیژن را به قلب می رسانند و در اثر یک حمله قلبی از کار افتاد اند توسعه دهند.

در این تحقیقات که با موفقیت بر روی موشها انجام شد این دانشمندان از پسماندهای رگهای استفاده شده در اتاق عمل جراحی بای- پس کرنر، سلولهای بنیادی را استخراج کرده و سپس این سلولها را در لابراتوار کشت دادند.

در مدت عمل جراحی "بای- پس"، پزشکان بخشهایی از رگ سیاهرگ را از پاها جدا می کنند. این قسمتهای برداشته شده معمولا بلندتر از میزان مورد نظر برای پیوند به قلب است و به همین علت رگهای باقیمانده اضافی دور ریخته می شود.

دانشمندان انگلیسی اظهار داشتند: "ما کشف کردیم رگهای پسماند حاصل از عمل جراحی بای- پس کرنر در بیماران متاثر از سکته، محتوی سلولهای بنیادی است که می توانند در لابراتوار کشت داده شوند و میلیونها سلول را تولید کنند. این میزان سلول به دست آمده برای سلول درمانی همان بیمار کافی است."

در این آزمایشات از سلولهای استخراج شده حدود 50 تا 60 میلیون سلول جدید به دست آمد و در مرحله بعد این سلولهای بنیادی به موشها تزریق شد.

به گفته این محققان، سلولهای تزریق شده به موشها توانستند رگهای خونی جدید را بسازند و به انقباض و انبساط ماهیچه های قلب شتاب دهند.

براساس گزارش گاردین، این محققان امیدوارند ظرف دو سال آینده از این روش در ترمیم رگهای بیماران آسیب دیده از سکته قلبی بهره گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha