گروه سلول درمانی پژوهشکده سرطان سینه جهاد دانشگاهی در طرحی مشترک با دپارتمان ایمونولوژی مرکز پزشکی دانشگاه آمستردام هلند در نظر دارد با استفاده از سلول های دندریتیک Dendritic روش نوینی را برای مقابله و درمان با سلول های سرطانی به کار گیرد.

سلول درمانی سرطان با استفاده از سلول های دندریتیک

سلامت نیوز:گروه سلول درمانی پژوهشکده سرطان سینه جهاد دانشگاهی در طرحی مشترک با دپارتمان ایمونولوژی مرکز پزشکی دانشگاه آمستردام هلند در نظر دارد با استفاده از سلول های دندریتیک Dendritic روش نوینی را برای مقابله و درمان با سلول های سرطانی به کار گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،سلول های دندریتیک (Dendritic cells) که از مغز استخوان مشتق می شود، از انواع سلول های عرضه کننده آنتی ژن و همچنین به عنوان سلول های فرعی در دستگاه ایمنی هستند.


به گزارش پژوهشکده سرطان سینه جهاد دانشگاهی، دکتر رامین صرّامی فروشانی مدیر گروه پژوهشی سلول درمانی پژوهشکده در خصوص اهمیت سلول درمانی و نقش آن در سرطان ها گفت: سیستم ایمنی نقش مهم در مبارزه با تومورها و سلول های سرطانی داراست لیکن به دلایل مختلفی پاسخ ایمنی از قدرت کافی برخوردار نبوده، یا توسط سلول های توموری سرکوب می شود یا اینکه قدرت و توانایی شناسایی سلول های توموری را نداشته و به اصطلاح سلول های سرطانی از آن فرار می کنند.


سلول های دندریتیک بازوی اصلی دو سیستم ایمنی ذاتی و اکتسابی است که با شناسایی عوامل بیماری زا به مثابه یک فرمانده، نقش بی دلیلی در پاسخ ایمنی مناسب و موثر ایفا می نماید.


از این رو سلول درمانی سرطان با استفاده از سلول های دندریتیک، افقی تازه و روشی نویدبخش در درمان سرطان ها به شمار می رود.
متخصص پزشکی مولکولی و ویروس شناسی پزشکی و مدیر اجرای این طرح افزود: گروه پژوهشی سلول درمانی پژوهشکده سرطان سینه با امضای یک تفاهم نامه همکاری مشترک علمی با دپارتمان ایمونولوژی مرکزی پزشکی دانشگاه آمستردام در نظر دارد تا چندین پروژه کاربردی با تمرکز بر سلول درمانی سرطان با استفاده از سلول های دندریتیک را به انجام رساند.


وی با اشاره به مراحل کلیدی مواجهه، تحریک و فعال سازی سلول های دندریتیک در قالب یک پروتکل سلول درمانی، اضافه کرد: با توجه به تخصص ویژه طرف هلندی در سیگنالینگ سلول های دندریتیک و رسپتورهای آن، مقرر است تا از این دانش در جهت آموزش، تحریک و فعال سازی سلول های دندریتیک جهت مقابله با سلول های سرطانی استفاده شود.


صرّامی، هدف اصلی این طرح را درمان بیماری های سرطانی با استفاده از این روش نوین درمانی اعلام کرد و افزود: پروژه پروفسور تئو خیتنبیک (Teunis Geijtenbeek) رییس دپارتمان ایمونولوژی دانشگاه آمستردام، چهره شهیر جهانی و کاشف DC-SIGN و از پیشگامان سیگنالینیک در سلول های دندریتیک است که بهره گیری از تجربه و دانش ایشان ضامن ارائه یک روش نوین سلول درمانی سرطان خواهد بود.


وی اظهار کرد که تحقیقات در این زمینه در سایر مراکز علمی دنیا درحال انجام است و برخی از آنها در مراحل کارآزمایی بالینی قرار دارند.
صرّامی، در خصوص تفاوت روش کار این پروژه با سایر پروژه های در دست انجام در دنیا گفت که پروژه های طراحی شده در این مرکز دارای نوآوری های متنوع خصوصا تحریک رسپتورهای C-type Lectin و سیگنالینگ منتج از آن خواهد بود که یقینا در نوع خود منحصر به فرد است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha