دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۱
کد خبر: 19741

مسئول واحد آسم و آلرژی مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت از مراحل نهایی تدوین برنامه ملی پیشگیری و كنترل آسم و ادغام این برنامه در طرح پزشك خانواده و شبكه‌های بهداشتی درمانی كشور خبر داد و گفت: این طرح در آینده نزدیك در سه دانشگاه علوم پزشكی به صورت آزمایشی اجرا و بعد از حصول نتایج به كل كشور تعمیم می‌یابد.

دكتر مهدی نجفی در آستانه روز جهانی آسم و آلرژی در گفت‌و‌گو با ایسنا با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت برای كنترل و درمان این بیماری در كشور گفت: تدوین برنامه ملی پیشگیری و كنترل آسم از حدود یك سال گذشته در كشور آغاز شده و اكنون مراحل نهایی خود را می‌گذراند.

وی از تدابیر در نظر گرفته شده برای اجرای این برنامه از سال جاری خبر داد و گفت: از آنجا كه آسم یك بیماری مولتی فاكتوریال است و عوامل مختلفی در بروز آن نقش دارند، در طراحی برنامه كشوری پیشگیری و كنترل آسم نقش تمام سازمان‌ها و ارگان‌های مسئول در كاهش عوامل خطر موثر در بیماری آسم در نظر گرفته شده است.

آموزش ركن اصلی كنترل و پیشگیری از آسم

نجمی نقش آموزش در برنامه‌های پیشگیری و كنترل آسم را بسیار پراهمیت دانست و گفت: آموزش در میان مردم و سیاست‌گذاران به منظور پیشگیری و كنترل عوامل ایجاد كننده بیماری‌ها و از جمله بیماری آسم بسیار مهم است. بر این اساس برنامه ملی پیشگیری و كنترل آسم كشور نیز تاكید ویژه‌ای بر آموزش دارد.

تدوین راهنمای بالینی ارزیابی و تشخیص آسم در سال گذشته

وی از تدوین راهنمای بالینی ارزیابی و تشخیص آسم در سال گذشته خبر داد و گفت: تشخیص و درمان‌هایی كه گاهی به صورت اشتباه برای آسم انجام می‌شود از مشكلات مربوط به این بیماری است. گاهی ممكن است تشخیص‌های افتراقی در مورد آسم داده ‌شود. تشخیص‌های افتراقی در سنین مختلف برای این بیماری متفاوت است. آسم در سنین كودكی ممكن است با یك سری عفونت‌های تنفسی اشتباه گرفته شود. در سنین بزرگسالی نیز ممكن است با بیماری‌های انسدادی ریه اشتباه گرفته شود. در این زمینه راهنمای بالینی ارزیابی و تشخیص آسم در سال گذشته برای پزشكان منتشر شد. این دستورالعمل علاوه بر پزشكان عمومی برای متخصصان نیز كاربرد دارد و با استفاده از آن معمولا اشتباهی در تشخیص بیماری آسم صورت نمی‌گیرد.

ادعای اعتیادآوری و گشادی دریچه‌های قلب با مصرف داروی استنشاقی آسم مبنای علمی ندارد

پوشش بیمه‌ای داروهای آسم از اهداف برنامه ملی پیشگیری و كنترل این بیماری

نجمی نسبت به توصیه‌های افراد غیركارشناس به بیماران مبتلا به آسم در مورد چگونگی مصرف داروها هشدار داد و گفت: بیمار و خانواده بیمار باید آگاهی كافی داشته باشند كه از درمان‌های آسم به صورت سلیقه‌ای و دوره‌ای استفاده نكنند. گاها مشاهده می‌شود افرادی غیركارشناس كه از صلاحیت لازم برخوردار نیستند توصیه‌هایی به بیماران می‌كنند. برخی تصور می‌كنند كه داروهای آسم به ویژه داروهای استنشاقی در گشادی دریچه‌های قلب موثر بوده و همچنین ادعا دارند كه این داروها اعتیادآورند. این در حالی است كه این ادعاها از هیچ پایه علمی برخوردار نیستند و به غلط در میان جامعه ترویج یافته است. در مجموع بیماران مبتلا به آسم باید بدانند كه میزان و مدت زمان مصرف داروهایشان تنها باید زیر نظر پزشك باشد.

وی قیمت گران برخی داروهای بیماران مبتلا به آسم را از دلایل عدم دسترسی بیماران به داروها عنوان كرد و گفت:‌ یكی از اهداف برنامه ملی كنترل و پیشگیری از آسم آن است كه داروهای موثر در درمان آسم تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

ابتلای 300 میلیونی و مرگ سالانه حدود 250 هزار نفر در دنیا به دلیل آسم

نجمی در ادامه افزایش زندگی شهرنشینی و سبك زندگی غربی را از عوامل شیوع رو به افزایش آسم عنوان كرد و گفت: حدود یك و نیم میلیارد نفر در دنیا به بیماری‌های مزمن ریوی مبتلا هستند كه از این میان حدود 300 میلیون نفر به بیماری آسم دچارند. همچنین پیش بینی شده تا سال 2025 حدود یكصد میلیون نفر به مبتلایان فعلی آسم اضافه شوند. سالانه حدود250 هزار مرگ در دنیا به آسم ارتباط داده شده است.

شیوع 14/13 درصدی علایم آسم در كودكان ایران

افزایش آلودگی هوا و مصرف دخانیات از اصلی‌ترین عوامل شیوع آسم در كشور

وی آسم را از شایع‌ترین بیماری‌های التهابی در دوران كودكی دانست و با اشاره به شیوع 14/13 درصدی علائم آسم در كودكان كشور، گفت: این در حالی است كه پیش از این شیوع آسم در كودكان كشور 8 تا 12 درصد و به طور متوسط 10 درصد تخمین زده شده بود كه بررسی‌های اخیر از افزایش شیوع علائم آسم در كودكان كشور حكایت دارد. در حال حاضر شیوع آسم در كشورهای پیشرفته دنیا متوقف شده اما بررسی‌ها در ایران افزایش شیوع علائم آسم را نشان می‌دهد كه این امر به عوامل ایجاد كننده این بیماری مربوط می‌شود.

مسوول واحد آسم و آلرژی وزارت بهداشت، آلودگی هوا و مصرف دخانیات را از جمله عوامل ایجاد كننده آسم دانست و گفت: به این ترتیب می‌توان از افزایش آلودگی هوا و مصرف دخانیات در چند سال گذشته به عنوان اصلی‌ترین عوامل شیوع آسم نام برد. در مجموع اطلاع رسانی صحیح به عموم جامعه می‌تواند در كنترل و پیشگیری از بیماری آسم نقش بسزایی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha