رییس كمیته كشوری آسم و آلرژی با بیان اینكه آلرژی‌ها جنبه ارثی و خانوادگی دارد و ژن‌های متعددی در بروز آن دخالت دارند، گفت: آسم در90 درصد كودكان و50 درصد بزرگسالان از نوع آلرژی به عوامل محیطی است كه موجب التهاب مزمن راههایی هوایی در ریه می‌شود.

دكتر مصطفی معین، رییس انجمن آسم آلرژی ایران در گفت وگو باایسنا، با اشاره به اینكه عواملی مانند سن و جنس در بروز آسم و آلرژی تاثیرگذار هستند، اظهار داشت: شیوع آسم در پسرها دو برابر دخترها است که در سن بلوغ برابر می‌شود و پس از آن در زنان شایع‌تر از مردان است. در برخی نژادها مانند سیاه پوستان شیوع بیشتر و در نژاد زرد شیوع کمتری دارد.

رییس انجمن آسم آلرژی ایران با تاكید براین مطلب كه بیماری آسم به علت تاخیر در درمان و یا درمان ناقص پیشرفت و از كنترل خارج می‌شود، گفت: حمله شدید یا سرفه، تنگی نفس شدید و نارسایی تنفسی و مراجعه فوری به اورژانس و بستری شدن در بیمارستان را در پی دارد.

دكتر معین با اشاره به این مطلب كه قطع درمان بدون تجویز پزشك متخصص می‌تواند به پیشرفت خزنده بیماری و مزمن شدن آن كمك كند، تصریح كرد: به تدریج عملكرد ریه‌ها كاهش و منجر به اختلال در رشد و نمو كودك و یا كاهش كیفیت زندگی او می‌شود. در چنین وضعیتی خواب و استراحت، ورزش، تحصیل و اشتغال بیمار دچار مشكل شده و هزینه‌های زیادی را از نظر دارو به وجود می‌آورد.

رییس كمیته كشوری آسم و آلرژی با بیان این مطلب كه بیماری آسم، هزینه‌های زیادی را به بیمار و خانواده او و جامعه تحمیل می‌كند، افزود: هزینه‌های درمان و دارو و مراقبت از این بیماری، بین 300 هزار تا یک میلیون و 500 هزار تومان در سال هزینه دربردارد.

وی ادامه داد: در كشوری مثل آمریكا در حدود 18 میلیارد دلار برای درمان آسم سالانه هزینه می‌شود، اگر چه آمار دقیقی در این زمینه در كشور نداریم ولی در سال‌های دهه 80 در حدود 15 میلیارد تومان فقط برای چند قلم داروهای آسم هزینه شده است.

رییس انجمن آسم آلرژی ایران، گرفتن تاریخچه جامعی از سابقه بیماری، علائم بالینی آن و معاینه دقیق توسط پزشك معالج را از مهمترین فاكتورها در تشخیص زودرس این بیماری دانست و گفت: تجویز آزمون‌های تنفسی (اسپرومتری، پیك فلومتری)، پوستی (آزمون پریك) و یا آزمون‌های خون معمولا می‌تواند به تشخیص و درمان سریع و درست آسم منجر شود.

دكتر معین با اشاره به این مطلب كه آسم و آلرژی ها قابل پیشگیری هستند و با شناسایی و پرهیز عوامل خطرزای محیطی می‌توان از آنها پیشگیری كرد، افزود: این پیشگیری از همان دوران بارداری باید آغاز شود و در سالهای بعد از تولد نیز تحت نظر پزشك متخصص باید ادامه داشته باشد.

وی در ادامه افزود: رعایت توصیه‌های بهداشتی در محیط زندگی مادران باردار و نوزادان و شیرخواران و تغذیه انحصاری با شیر مادر(نه شیر كمكی ) در 6 ماهه اول زندگی و شروع غذای كمكی طبق توصیه پزشك در سن 6 ماهگی به بعد از مهمترین نكات پیشگیری است.

دکتر معین در ادامه افزود: ضرورت ارتباط منظم بیمار با پزشك معالج خود و آموزش نحوه مصرف داروها و نحوه شناسایی عوامل حساسیت زا و پرهیز از آنها می‌تواند در درمان بیمار مبتلا به آسم موثر باشد.

رییس كمیته كشوری آسم و آلرژی با بیان این مطلب كه داروهای مورد مصرف در آسم به شكل استنشاقی (اسپری) هستند و نسبت به شكل خوراكی و یا تزریقی از عوارض كمتری برخوردارند و سریع تاثیر می‌گذارند، اظهار داشت: اعتیاد آور بودن داروهای استنشاقی و یا عوارض قلبی و یا كوتاه شدن قد كودكان كه از سوی افراد ناآگاه و غیرمسئوول مطرح می‌شود از پایه علمی برخوردار نیستند و نباید به آنها اعتنا كرد. داروهای استنشاقی در همه كشورها، داروی خط اول درمان آسم هستند كه با كنترل سریع بیماری از عوارض مرگ و میر جلوگیری می‌كند.

دكتر معین داروهای استنشاقی را به دو گروه ضد التهابی و داروهای باز كننده تقسیم كرد و گفت: داروهای باز كننده نایژه‌ها كه با رفع انسداد راه‌های تنفسی و رفع علائمی چون سرفه مكرر و نفس تنگی به كار برده می‌شود و از حمله شدید جلوگیری می‌كند. سالبوتامل و سالمترول نمونه‌هایی از این گروه در بازار دارویی ایران هستند.

وی در ادامه افزود: داروهای ضد التهابی كه از تركیبات كورتیكواستروئیدی هستند باید به طور منظم و به مقدار معین و در بلند مدت طبق تجویز پزشك معالج مصرف شوند. بكلومتازون، فلوتیكازون و بودسوناید از جمله این داروها است.

دكتر معین با بیان اینكه درمان قطعی آسم با توجه به جنبه ارثی و ژنتیكی آن فعلا امكان پذیر نیست، اظهار كرد: ولی با پروتكل‌های درمانی و دارویی موجود و تحت نظر پزشك متخصص می‌توان كیفیت زندگی مناسب را برای بیماران تامین كرد.

رییس انجمن آسم آلرژی ایران در خصوص نحوه كاركرد دستگاه آسان نفس گفت: از چند سال قبل از محفظه‌هایی به نام«spacer» استفاده می‌شود كه در ایران به نام‌های مختلف آسان نفس و یا دم یار خوانده می‌شود. به كارگیری محفظه‌ها موجب می‌شود كه داروی استنشاقی به مقدار كافی به بافت ریه و راههای هوایی ملتهب و تحریك پذیر ریه وارد شده و آثار درمانی خود را اعمال می‌كند.

وی در ادامه افزود: به كارگیری مستقیم اسپری بدون spacer باعث ته‌نشین شدن بیشتر دارو در دهان و حلق شده و كمتر به مجاری تنفسی وارد می‌شود. بنابراین تاثیری در رفع التهاب بافت ریه و بهبود بیماری ندارد و موجب عوارضی مثل رشد قارچ‌ها در دهان و گلو و پیدایش برفك می‌شود.

رییس انجمن آسم و آلرژی با بیان اینكه ماسك در مقابل آلاینده‌های شیمیایی تهران چندان موثر نیست، گفت: آلاینده‌های هوا بسیار ریزند و از ماسك عبور می‌كنند. استفاده از ماسك بیشتر برای جلوگیری از ورود گرد وغبار به داخل ریه در هوای طوفانی و نیز برای جلوگیری از انتقال ویروس‌ها از شخصی كه دچار سرماخوردگی شده به دیگران توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha