معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه عنوان سونامی سرطان در ایران اشتباه است زیرا سرطان در کشورمان حتی از ترکیه نیز کمتر است، از استعمال تریاک در برخی استان‌ها که حتی از سیگار بیشتر است، ابراز تأسف کرد و گفت: دو نوع سرطان معده در بین فقرا و اغنیا داریم.

مردم برخی استان‌ها بیشتر از سیگار «تریاک» می‌کشند

سلامت نیوز:معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه عنوان سونامی سرطان در ایران اشتباه است زیرا سرطان در کشورمان حتی از ترکیه نیز کمتر است، از استعمال تریاک در برخی استان‌ها که حتی از سیگار بیشتر است، ابراز تأسف کرد و گفت: دو نوع سرطان معده در بین فقرا و اغنیا داریم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم،رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات وزارت بهداشت در نشست خبری شانزدهمین کنگره بین‌المللی گوارش و کبد ایران که از ١٨ تا ٢١ آبان در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود، اظهار کرد: ٦٠ درصد سرطان‌های ایران مربوط به گوارش است و متأسفانه سرطان‌های مشکل و غیرقابل درمانی نیز هستند و یکی از برنامه‌های ما در پژوهشکده گوارش و کبد در ٢٠ سال اخیر بررسی و کنترل این‌گونه سرطان‌ها بوده است که در این کنگره نیز دانشمندانی را از سراسر جهان گرد خواهیم آورد تا به مباحث سرطان بپردازیم.


رئیس شانزدهمین کنگره بین‌المللی گوارش و کبد ایران ادامه داد: همچنین چند عامل برای سرطان در ایران پیدا کردیم که یکی از این عوامل مواد مخدر و تریاک است زیرا بالاتر از ١٠ تا ١٧ درصد افراد بالای ٤٠ سال برای آرامش و تفریح تریاک مصرف می‌کنند و حتی در برخی استان‌ها تریاک را بیشتر از سیگار مصرف می‌کنند، در مطالعات ٢٠ساله ما مشخص شد تریاک سرطان‌زا و بدتر از سیگار است، حتی اگر در روز نیم‌گرم مصرف شود، مصرف‌کنندگان آن مبتلا به سرطان معده، لوزالمعده، مثانه و ریه می‌شوند. یکی از عوامل دیگر سرطان رعایت‌نکردن بهداشت و درمان دهانی است و این افراد در معرض سرطان‌های گوارش هستند، مردم باید هر روز سه بار مسواک بزنند و متأسفانه برخی مردم حتی مسواک‌زدن صحیح را بلد نیستند. اگر افراد بهداشت دندانی را رعایت نکنند، میکروب‌های دهانی وارد معده و باعث سرطان می‌شود. یکی از مشکلات کشور ما مسئله هپاتیت ویروسی است ولی با پیشرفت‌های پزشکی می‌توان گفت یک برنامه کنترل هپاتیت B و C را در یک دوره پنج‌ساله در کشور کنترل و حذف کنیم.


ملک‌زاده با اشاره به اینکه سیستم دارویی ایران بسیار پیشرفته است، ادامه داد: ١٨٠‌ هزار ایرانی هپاتیت C دارند که مهم‌ترین عامل آن اعتیاد است. داروی هپاتیت C که در دنیا نیز بسیار گران و هر قرصی هزار دلار است ولی در ایران این داروها را به قیمت یک دلار می‌توان تهیه کرد و درصددیم تا بتوانیم هرکسی را که هپاتیت C دارد درمان کنیم. درباره هپاتیت B نیز از سال‌ها قبل کودکان واکسیناسیون شدند و قرار است افراد زیر ٤٠ سال را نیز واکسیناسیون می‌کنیم.
ملک‌زاده عنوان کرد: یکی از مسائل مهم در نظام سلامت کشور سرطان‌هاست ولی اینکه گفته می‌شود سونامی سرطان در ایران به وجود آمده، درست نیست زیرا از صد هزار ایرانی فقط ١٣٥ نفر سرطان می‌گیرند ولی متوسط جهانی ١٨٥ نفر است و در ترکیه این آمار ١٧٥ نفر است. سرطان در ایران از متوسط جهانی کمتر است ولی ایران رو به پیری پیش رفته است و امید به زندگی نیز در ایرانی‌ها در مدت ٤٠ سال بالغ بر ٣٠ سال افزایش یافته است، به‌طوری‌که امید به زندگی مردان ایرانی در بدو تولد به ٧٧ سال و در زنان در بدو تولد به ٨١ سال افزایش یافته است.


ملک‌زاده در توضیح بیشتر شیوع سرطان‌ها عنوان کرد: ٥٠ درصد سرطان‌ها قابل درمان و ٤٠ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است و در ١٥ سال گذشته میزان مرگ‌ومیر مردم ایران به دلیل سرطان نسبت به کشورهای دیگر کاهش یافته است. یکی از سرطان‌ها سرطان روده بزرگ است که شیوع آن در حال افزایش است درحالی‌‌که سرطان مری در حال کاهش است. به سرطان روده بزرگ، کولون نیز می‌گویند که قابل پیشگیری است و مانند یک پولیپ خود را نشان می‌دهد. این سرطان جنبه ارثی دارد، یک برنامه برای این سرطان در وزارت بهداشت داریم که در اسلامشهر کار تحقیقاتی را انجام دادیم و در آینده برای پنج استان و تمام کشور توسعه خواهیم داد. بنابراین اگر فامیل‌های درجه‌یک افراد، سرطان روده بزرگ داشته باشند، باید ١٠ سال زودتر چکاپ کنند، ولی برای همه آدم‌های معمولی باید از ٥٠سالگی خون مدفون آزمایش شود و امیدواریم کیت‌های این غربالگری نیز در کشور تولید شود، و این در حالی است که در برخی کشورها در حدود ٦٠ درصد توانستند شیوع این سرطان را کاهش دهند.


معاون وزیر بهداشت بیان کرد: شایع‌ترین سرطان مردان ایران نیز سرطان معده است ولی هنوز یک غربالگری واحد در جهان تدوین نشده است، اما ما در حال مطالعه بزرگی در اردبیل و گلستان هستیم؛ عوامل اصلی سرطان معده پرخوری و چاقی، سیگار و الکل و تریاک، مصرف نمک زیاد و مصرف کم میوه‌جات است. ملک‌زاده به‌عنوان یکی از دانشمندان در فهرست یک درصد دانشمندان برتر جهان ادامه داد: سرطان معده دو نوع است که برای آدم‌های فقیر (نارسایی تغذیه) در پایین معده و برای آدم‌های ثروتمند (پرخوری و چاقی) در بالای معده رخ می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha