یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۸
کد خبر: 197478

فضای صورت شما در اطراف بینی دارای حفره‌های استخوانی است که در آنها هوا مبادله می‌شود. این سینوس‌ها در حالت عادی كاملا باز هستند و به بهبود تنفس كمك می‌كنند اما گاهی اوقات ممكن است فضای این سینوس‌ها را ترشحاتی فرا بگیرند و موجب التهاب سینوس شوند. در این مواقع است كه گفته می‌شود فرد دچار سینوزیت شده.

درمان های خانگی برای درمان سینوزیت

سلامت نیوز: فضای صورت شما در اطراف بینی دارای حفره‌های استخوانی است که در آنها هوا مبادله می‌شود. این سینوس‌ها در حالت عادی كاملا باز هستند و به بهبود تنفس كمك می‌كنند اما گاهی اوقات ممكن است فضای این سینوس‌ها را ترشحاتی فرا بگیرند و موجب التهاب سینوس شوند. در این مواقع است كه گفته می‌شود فرد دچار سینوزیت شده.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، تجربه سینوزیت در مواقع سرماخوردگی بیشتر است و اگر التهاب سینوس بیش از 8هفته ادامه پیدا كند، به آن سینوزیت مزمن می‌گویند. هنگام التهاب سینوس، مایع مخاطی جمع شده در سینوس‌ها تنفس را دشوار می‌كند و ممكن است باعث سردرد و آبریزش چشم شود. حتی ممكن است در اثر التهاب سینوس‌ها، صورت‌تان ورم كرده و به‌نظر برسد یا درد ضربان‌داری را درصورت‌تان احساس كنید. اگر این وضعیت شدت پیدا كند، مخاط موجود در سینوس‌ها به گلو می‌ریزد و آن وقت است كه عفونت و درد گلو هم به حال بدتان اضافه می‌شود.

در 90درصد موارد، ویروس‌ها عامل سینوزیت هستند و البته این نوع سینوزیت هیچ درمانی هم ندارد؛ یعنی فقط باید منتظر باشید تا علائم‌تان كاهش پیدا كند. اما با برخی روش‌های ساده خانگی می‌توانید جلوی انتشار بیشتر عفونت را گرفته و مدت بیماری‌تان را كوتاه‌تر كنید.

بخور به‌صورت بدهید

طبق یك قاعده كلی، رطوبت باعث نازك‌شدن مخاط شده و به تخلیه سینوس‌ها كمك می‌كند. بنابراین در زمان سرماخوردگی و وقتی سینوس‌هایتان عفونی شده، بخور آب گرم بدهید و درصورت تمایل، كمی بابونه، آویشن یا اوكالیپتوس به آب بخور اضافه كنید. علاوه براین، توصیه می‌كنیم یك دستگاه بخور در خانه‌تان روشن كنید تا زودتر درمان شوید.


قرقره و سرم بینی

باز هم طبق اصل رطوبت بینی، اگر می‌خواهید سینوزیت‌تان زودتر درمان شود، باید با یك سرم فیزیولوژی حفره‌های بینی‌تان را تمیز كرده و با قرقره كمی از آن، حلقتان را شست‌وشو دهید. با این كار هم بینی‌تان را مرطوب می‌كنید و هم بخشی از مخاط را از حلق و بینی خارج كرده و به رفع عفونت كمك می‌كنید. برای تهیه سرم شست‌وشوی بینی 1000سی‌سی آب تصفیه شده را بجوشانید و بگذارید سرد شود، سپس 9گرم نمك تصفیه شده به آن اضافه كنید و با یك وسیله تمیز هم بزنید تا نمك كاملا در آب حل شود.


سوپ مرغ بخورید

نه فقط تجربه مادران و مادربزرگ‌ها بلكه تحقیقات پزشكی هم تأیید می‌كند كه سوپ مرغ به رفع احتقان و گرفتگی سینوس‌ها كمك می‌كند. دلیلش هم این است كه مرغ تركیبات ضد‌التهابی دارد و وقتی در یك غذای آبكی از مرغ استفاده شده باشد، سریع‌تر می‌توانید به تسكین سینوس‌هایتان كمك كنید.


كمپرس‌های گرم

با قرار دادن كمپرس گرم روی سینوس‌ها می‌توانید درد آنها را تسكین دهید. برای این كار از كیسه‌های كمپرس سرد و گرم استفاده كرده و دراز بكشید و كمپرس گرم را 5-3 دقیقه روی بینی، گونه و پیشانی خود قرار دهید. با 3بار كمپرس در طول روز می‌توانید به بهبود سینوزیت‌تان كمك كنید.
دوش آب گرمبا این كار هم مخاطتان را مرطوب كرده‌اید و هم سر و صورت‌تان چنددقیقه‌ای گرم شده و جریان خون در سینوس‌هایتان افزایش می‌یابد. همچنین با رطوبت بسیار زیادی كه در حمام وجود دارد، ترشحات بینی‌تان نرم شده و سریع‌تر تخلیه می‌شوند.


استراحت كنید

هیچ‌چیز به اندازه استراحت به بازسازی سیستم ایمنی بدن شما كمك نمی‌كند. با استراحت كردن بدن‌تان فرصت پیدا می‌كند با عفونت بجنگد و دوباره شما را به وضعیت عادی برگرداند.


عوض كردن بالش

هنگام التهاب سینوس، مخاط بینی راه نفستان را می‌بندد و به‌همین دلیل خوابیدن دشوار می‌شود. گذاشتن یك بالش مرتفع زیر سرتان باعث می‌شود سر نسبت به تنه بالاتر قرار گرفته و محتویات سینوس راحت‌تر تخلیه شود. خوابیدن به حالت كاملا افقی گرفتاری سینوس را بیشتر می‌كند. درضمن سیگار و هر نوع آلودگی تنفسی، سینوس‌ها را تحریك می‌كند بنابراین در دوره سرماخوردگی و سینوزیت از هوای آلوده یا دخانیات دور بمانید.


دمنوش‌های سنتی بخورید

كاسنی به كاهش التهابات تنفسی كمك می‌كند. بنابراین یك قاشق چایخوری پودر ریشه كاسنی را با یك بند‌انگشت زنجبیل‌تازه در یك فنجان آب جوش قرار دهید و بعد از 5دقیقه بنوشید. همچنین می‌توانید با تركیب ۵ گرم ختمی‌سفید و ۱۰ گرم اسطوخودوس و دم‌كردن آنها، یك دمنوش بسیار مؤثر برای كاهش گرفتگی بینی فراهم كنید. این دمنوش‌ها را با عسل تركیب كرده و روزی دو نوبت بنوشید.


مراجعه به پزشك

اگر علائم سینوزیت شما بیشتر از10روز طول كشید، اگر تب داشتید و یا تغییری در بینایی‌تان مشاهده كردید، اگر ترشحات بینی‌تان به جای كاهش افزایش یافت و یا درصورت داشتن سرگیجه و ضعف شدید، باید به پزشك مراجعه كنید.


سینوزیت خطرناك است

سینوزیت به 2 شكل حاد و مزمن وجود دارد و هر دوی این حالت‌ها هم خطرناك هستند. در سینوزیت حاد احتمال بروز حمله آسم وجود دارد و در سینوزیت مزمن كه علائم بیش از 8هفته طول می‌كشد، ممكن است عفونت مغز (مننژیت)، عفونت ریه، نابینایی در اثر عفونت پشت كره چشم، سكته مغزی (در اثر آسیب عروق سینوسی) و عفونت گوش رخ دهد. از سوی دیگر باید بدانید كه درصورت داشتن برخی مشكلات در بینی، به این زودی‌ها سینوزیت شما درمان نمی‌شود و تقریبا هیچ دارویی به بهبود شما كمك نمی‌كند.


سینوزیت در كودكان

بچه‌ها در بدو تولد سینوس‌های كوچكی دارند كه هیچ شباهتی به بزرگسالان ندارد و به همین دلیل در دوران نوزادی یا خردسالی كمتر دچار مشكلات ناشی از التهاب سینوس می‌شوند. اما از 5سالگی به بعد، این حفره‌ها تكامل یافته و بزرگ‌تر می‌شوند و در نتیجه سینوزیت را هم تجربه می‌كنند. درباره بزرگسالان تشخیص سینوزیت كار ساده‌تری است چون آنها می‌توانند محل دقیق درد و احساسی را كه از بیماری دارند، توضیح دهند. اما كودكان قادر به توضیح این مشكل نیستند. بنابراین، باید از نشانه‌های زیر متوجه وجود سینوزیت در آنها شوید:

ترشحات غلیظ زرد یا سبز رنگ از بینی یا پشت حلق

مشكل در تنفس و نفس كشیدن از راه دهان

سردرد و چشم درد

كاهش حس بویایی و چشایی

سرفه‌ای كه هنگام خواب بدتر می‌شود

تب، گوش‌درد و گلودرد

بوی بد دهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نرگس ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۷
    0 0
    اگه با این کارا خوب نشد چی ؟