مسمومیت های غذایی ، به طور بالقوه ای زندگی افراد را تهدید میکند .اما دانستن اینکه کدام غذاها ذاتا میتوانند خطرناک باشند به سلامتی افراد کمک بیشتری میکند. سازمان علوم منافع عمومی فهرستی از 10 غذایی که از سال 1990 به شیوع بیماریها کمک کرده که شامل غذاهای دریایی تخم مرغ فراورده های لبنی و ....منتشر کرده است. البته این به معنای مصرف نکردن این نوع غذاها نیستند بلکه باید احتیاط بیشتری برای این مواد داشته باشید .

9 نوع ماده غذایی که افراد را بیمار میکند

برگ سبزیجات
شما هم شاید علاقه وافری به سبزی ، سالاد ، کاهو ، کاسنی فرنگی ، اسفناج ، کلم ، کلم پیچ ،دارید اما باید بدانید که این مواد منشا 13،568 مورد بیماری در سال 1990 بوده است
سبزیهای ممکن است توسط کود آلوده تغذیه شده باشند یا با آب کثیف شسته شده و یا توسط دستهای آلوده برداشت شده باشند .
برای جلوگیری از بیمار شدن ، شستشو و جلوگیری از آلودگی بقیه مناطق بخصوص جاهایی که گوشت در آن قرار میگرد چرا که این باکتریها به انواع دیگر غذاها از جمله گوشت هم سرایت میکنند. شستن دست ها و استفاده از تخته برش جداگانه توصیه میشود.
تخم مرغ
این صبحانه های مورد علاقه شما ، از سال 1990 به علت وجود  باکتری سالمونلا منبع شیوع 352 بیماری مرتبط بوده است .
این باکتری در داخل تخم مرغ خام فعال میشود . پختن این ماده غذایی و اجتناب از خوردن محصولات حاوی تخم مرغ خام مثل خمیر شیرینی راهکار مناسبی برای مقابله با انواع بیماریهای ناشی ازاین ماده است.

تن ماهی
این غذا گاهی می تواند توسط scombrotoxin آلوده ، باعث گرگرفتگی ، سردرد شود.بنابراین دراستفاده ازاین غذا سعی کنید به استانداردهای شرکت تولید کننده دقت داشته باشید.

صدف
اگر صدف در آب آلوده بوده باشد حاوی باکتریهایی میشود که باعث تهوع استفراغ و اسهال میشود.
سیب زمینی
سیب زمینی که به درستی پخته شده است بعید است  موجب بیماری شود ، اما مراقب سالاد سیب زمینی باشید.

پنیر
پنیر آلوده می تواند منجر به سقط جنین شود به همین دلیل پزشکان به زنان باردار هشدار  میدهد که هنگام استفاده برای سالم بودن ان دقت کافی داشته باشند.
بستنی
بزرگترین شیوع بیماری ناشی از بستنی در سال 1994 رخ داد ، هنگامی که قبل از مصرف ، مخلوط بستنی را در کامیون آلوده منتقل کردند و سپس مورد استفاده برای ساخت بستنی مجدد قرار دادند.
گوجه فرنگی
کاهو  و گوجه فرنگی اگرچه  ممکن است آلوده شده باشند  ، اما همین که وارد خانه شما میشوند ،  می توانید اطمینان حاصل کنید که اجازه نمی دهید باکتریها رشدکنند و تکثیر شوند.برای اینکار باید دستهای خود را به مدت 20 ثانیه بشوئید با آب گرم و صابون سپس میوه ها و سبزیجات را جدای دیگر مواد غذایی خام شستشو دهید.
جوانه
در حالی که جوانه ها عملا جز مواد غذایی سالم هستنداما  می توانند در معرض خطر آلودگی باکتریایی هم قرار گیرند .
توت
یکی دیگر از منابع شایع مسمومیت غذایی  توت ، توت فرنگی ، تمشک ، میباشد.
در سال 1997 هزاران کودک به دلیل استفاده از توت فرنگی منجمد دچار هپاتیت شدند.
این ماده اگر الوده باشد میتواند منجر به اسهال شدید یشود

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha