امروزه بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت ،فشار خون ، بیمار های اعصاب ، بیماری‌های قلبی و عروقی و ... از جمله بیماری‌های شایع و خطرناکی هستند که بیشترین آمار مبتلایان را در کشور دارند، اما علاوه بر این موارد بیماری‌های چشمی نیز از مهم‌ترین بیماری‌هایی هستند که بسیاری از افراد را گرفتار کرده است بسیاری از بیماری های چشمی اگر زود مداوا شوند عارضه جدی را به دنبال نخواهند داشت اما اگر نسبت به آن بی توجهی کنیم مشکلات جبران‌ ناپذیری را برای افراد به همراه خواهند داشت و در نهایت موجب نابینایی می شود .

شایع ترین بیماری چشمی ایرانیان چیست؟

سلامت نیوز:امروزه بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت ،فشار خون ، بیمار های اعصاب ، بیماری‌های قلبی و عروقی و ... از جمله بیماری‌های شایع و خطرناکی هستند که بیشترین آمار مبتلایان را در کشور دارند، اما علاوه بر این موارد بیماری‌های چشمی نیز از مهم‌ترین بیماری‌هایی هستند که بسیاری از افراد را گرفتار کرده است بسیاری از بیماری های چشمی اگر زود مداوا شوند عارضه جدی را به دنبال نخواهند داشت اما اگر نسبت به آن بی توجهی کنیم مشکلات جبران‌ ناپذیری را برای افراد به همراه خواهند داشت و در نهایت موجب نابینایی می شود .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم آنلاین،دکتر محمود جباروند رئیس بیمارستان فارابی و دبیر کل و رئیس هیئت مدیره انجمن چشم پزشکی ایران در رابطه با شایع ترین بیماری های چشمی کشور به جام جم آنلاین گفت : عیوب انکساری ، آب مروارید ، بیماری ‌ای که بر اثر بالا بودن تاثیرات قند خون (دیابت) بر چشم ظاهر می‌شود، بیماری های پلکی و مجرای اشکی ، آب سیاه و انحراف چشم به تربیت جز شایع ترین بیماری های کشور اعلام شده است . بطور کلی عمل آب مروارید که جز شایع ترین بیماری چشمی کشور است حدود 700هزار تا 850هزارعمل سالیانه انجام می گیرد .

وی ادامه افزود : بیمارستان فارابی که بزرگ‌ترین مرکز چشم‌پزشکی ایران است، در سال 94 حدود 86هزار هزار عمل جراحی چشم انجام شده که بیشترین اعمال جراحی مربوط به آب مروارید بوده خوشبختانه جامعه ما از نظر چشم‌پزشکی پیشرفت زیادی کرده و تقریبا چیزی از کشورهای پیشرفته کم نداریم، به عبارتی همان فناوری‌هایی که در کشورهای پیشرفته وجود دارد، در کشور ما نیز موجود است و بیماران با تکنیک‌های برتر دنیا تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند و در سریع‌ترین زمان به زندگی عادی‌شان بازمی‌گردند.

اکنون هیچ بیماری چشمی نیست که در ایران قابل درمان نباشد. به طوری که تمامی بیماری‌هایی که مربوط به چشم است، در کشور ما با کیفیت بالا و تکنیک های پیشرفته ای انجام می‌شود ‌و میزان موفقیت در این عمل های جراحی با توجه به مهارت های جراحان و تکنولوژی هایی که در اختیار چشم پزشکان قرار گرفته بسیار بالا است . سن و سال در بیماری های چشمی متفاوت است مثلا آب مروارید در سنین بالا افراد را درگیر می کند اما بهترین زمان جراحی برای بیماری چشمی مانند آب مروارید زمانی ست که خود بیمار آن را تشخیص دهد به عبارتی زمانی که احساس کند در کار های روزمره اش دچار اختلال شده است و دیدش کیفیت زندگی اش را تحت تاثیر قرار داده است در این زمان است که باید تحت عمل جراحی قرار گیرد .

جباروند در پاسخ به این سوال که آیا افرادی که تحت عمل های مختلف چشم قرار می گیرند ممکن است برگشت پذیری داشته باشند گفت : خیر به هیچ وجه ، برای مثال برای بیماری آب مروارید یکبارعمل انجام شده و فرد مشکلش برطرف می شود ولی با گذر زمانی طولانی ممکن است فردی که عمل کرده در دید خود هاله ای احساس کند که آن هم با یک عمل ساده لیرز برطرف می شود .

رئیس انجمن چشم پزشکی ایران در رابطه با افراد دیابتی یادآور شد : یک بیمار دیابتی بیشتر از هر فرد دیگری باید برای سلامت تمام ارگان های بدنش بخصوص چشم هایش قند خون خود را کنترل کند .کنترل قند خون در اولویت اول درمان این بیماران است در رده دوم این افراد باید هر 3ماه یکبار قند خون خود را با هموگلوبین A1C کنترل کنند و تحت نظر پزشک خود قرار بگیرند که با عوارض دیگر دیابت درگیر نشوند در مرحله بعد بیماران دیابتی باید تحت نظر پزشک خود معاینات لازم و بررسی از نظر تصاویر شبکیه را انجام دهند که اگر نیازی به درمان های لازم مانند لیزر و یا تزریق داروهایی که جلوی آسیب های عروقی را کنترل می کند استفاده کنند .

گاهی افراد دیابتی این مسائل را پشت گوش می اندازند آن زمان است که بیماری پیشرفت کرده و دچار خونریزی شبکیه چشم می شوند و باید تحت عمل جراحی قرار بگیرند لازم به ذکر است در هر صورت این بیماری در افراد دیابتی قابل درمان و کنترل است و جای نگرانی برای این بیماران وجود ندارد البته به شرطی که تحت معاینات منظم متخصص قرار بگیرند .

رئیس بیمارستان فارابی در آخر خاطرنشان کرد :به دلیل مهارت های بالای پزشکان و تکنولوژی های های نوین پزشکی در ایران بسیاری از خارجیان ترجیح می دهند در ایران تحت عمل های جراحی چشم قرار گیرند ، در درمان و جراحی های پزشکی نسبت به کشورهای دیگر درصد پایین تری داریم اما خوشبختانه از نظر کیفیت از درصد بالایی برخوردار هستیم .


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha