پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 19753

رییس كل سازمان نظام پزشكی بخش عمده‌ای از شكایات از پزشكان را به مسایل مربوط به نحوه برخورد طبیب با بیمار و همراهان وی عنوان كرد و گفت: رعایت اخلاق پزشكی، 50 درصد شكایت بیماران از پزشكان را كاهش می‌دهد.

دكتر سید شهاب الدین صدر در چهارمین سمینار سراسری اخلاق پزشكی با تاكید بر لزوم جلوه‌گر شدن اخلاق پزشكی در رفتار آحاد جامعه پزشكی، گفت: بدخلقی حتی یك نفر از آحاد جامعه پزشكی را مردم نمی پسندند؛ با خشكی و بداخلاقی موضوعی حل نمی‌شود. جلوه‌گر شدن اخلاق پزشكی در رفتار طبیب علاوه بر آن كه در موفقیت بیشتر آن پزشك موثر است، شكایت بیماران از اطبا را نیز كاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: ممكن است در برخی مواقع نتیجه مورد نظر بیمار در درمان حاصل نشود كه بی‌توجهی پزشك به بیمار و همراهان وی و كوتاهی در همدردی با آنها قطعا مشكلات را بیشتر می‌كند و در نهایت به شكایت از پزشك مربوطه منجر می‌شود.

به گفته رییس كل سازمان نظام پزشكی، برخورد مطلوب پزشك با بیمار و آگاه كردن بیمار از چگونگی درمان، 50 درصد از شكایات بیماران از پزشكان را كاهش می‌دهد. همچنین اخلاق پزشكی در توفیقات حرفه‌ای پزشكان نیز موثر است.

وی در تعریف تفاوت میان حقوق پزشكی و اخلاق پزشكی، گفت: حقوق پزشكی بایدها و نبایدهایی است كه در قانون آمده و عدم رعایت آنها پزشك را با مشكلات قانونی مواجه می‌كند. اما اخلاق پزشكی فراتر از قانون است و بایدها و نبایدهایی را شامل می‌شود كه ضامن آنها وجدان پزشك است.

رییس كل سازمان نظام پزشكی اكثریت آحاد جامعه پزشكی را افرادی با اخلاق دانست و گفت: فرهنگ خدمت در اغلب آحاد جامعه پزشكی حاكم است.

وی با اشاره به تعرفه‌های درمان اعلام شده در بخش دولتی و خصوصی، گفت: هر پزشكی كه تعرفه‌ها را رعایت كند، قانون را رعایت كرده و عبور از سقف تعرفه‌های اعلام شده به عنوان خلاف قانون مطرح و به صورت جدی با آن برخورد می‌شود. اگر هر ریالی خارج از چارچوب از بیمار دریافت شود، بی‌تعهدی پزشك به اخلاق پزشكی است.

دكتر صدر در ادامه گفت: افراد معدودی در جامعه پزشكی هستند كه ادعاهای زیادی دارند اما این ادعاهایشان نه در تعاملات مالی و نه در تعامل با بیماران و همراهان وی جلوه‌گر نیست و تعهدی ندارند.

وی با بیان این كه در مباحث كلی اخلاق پزشكی ارتباط پزشك با خدا،‌ مردم، بیمار و همچنین ارتباط وی با دیگر همكارا ن خود باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: هر كدام از این موارد مخدوش شود پزشك مربوطه توفیق لازم را در كار خود نخواهد داشت. از سوی دیگر، بسیاری از پرونده‌های شكایات پزشكی كه رسیدگی به آنها طولانی و مزمن می‌شود قطعا یك پزشك دیگر قرار دارد. بنابراین ارتباط طبیب با همكاران خود بسیار مهم است.

صدر كسب مهارت و دانش پزشكی، ‌دقت در تشخیص بیماری و انتخاب بهترین روش درمانی، امانت و درستكاری و همچنین توكل بر خدا در كنار تمام تلاش‌ها را از ویژگی‌های طبیبان عنوان كرد و گفت: طبیب بصیر باید باسواد و علم آن به روز باشد. همچنین تواضع و فروتنی لازمه كار پزشكان است؛ چرا كه تكبر به امر طبابت آسیب می‌رساند.

رییس كل سازمان نظام پزشكی در جمع خبرنگاران نیز به حدود 15 هزار شكایت صورت گرفته از پزشكان طی سال گذشته اشاره كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha