سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه 70درصد مردم کشور چاق و 2 درصد لاغر هستند، گفت: مقابله با عوامل خطر از جمله چاقی نیاز به دانش افراد و تغییر رفتار آن ها دارد.

70 درصد مردم کشور اضافه وزن دارند

سلامت نیوز:سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه 70درصد مردم کشور چاق و 2 درصد لاغر هستند، گفت: مقابله با عوامل خطر از جمله چاقی نیاز به دانش افراد و تغییر رفتار آن ها دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، ایرج حریرچی در نشست خبری در نمایشگاه مطبوعات گفت: با توجه به تغییر رفتار مردم و پیشرفت‌های علمی موجود در حوزه بهداشت نوع بیماری‌ها نیز تغییر کرده است بر همین اساس هم اکنون در دوره گذار اپیدمولوژیک هستیم.

وی گذار اپیدمیولوژیک و نمای بیماری‌ها را از عفونی و تغذیه‌ای به بیماری‌های غیرواگیر تعبیر کرد و افزود: تا حدود 80 سال گذشته قسمت عمده مرگ و میرها ناشی از بیماری‌های عفونی از جمله وبا و کزاز بود و امید به زندگی نیز 50 سال بوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت یادآور شد: امروزه وضعیت اقتصادی جهان بهبود یافته و مقابله با بیماری‌ها نیز صورت گرفته و برهمین اساس طول عمر افراد نیز افزایش یافته و بیماری‌ها کنترل شده‌اند به طوری که امروز با تزریق یک واکسن 5 دلاری می‌توان از 6 بیماری مهیب جلوگیری کرد.

وی در ادامه افزود: البته با بالا رفتن عمر افراد همزمان عوامل خطر بیماری های غیرواگیر از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها و دیابت نیز زیاد شده است که راه مقابله با این بیماری‌ها متفاوت است.

حریرچی با بیان این که 70 درصد مردم دچار اضافه وزن و چاقی هستند، گفت: اکثر این افراد نسبت به چاقی و اضافه وزن خود آگاهی دارند و حتی عده‌ای از آنان نسبت به درمان چاقی خود اقداماتی انجام می‌دهند ولی افرادی نیز هستند نسبت به کنترل و رفع چاقی خود اقدامی نمی‌کنند.

قائم مقام وزیر بهداشت ادامه داد: با توجه به این که مقابله با عوامل خطر و تغییر رفتارها خیلی سخت است و بیماری‌های غیرواگیر پرهزینه هستند لذا سیستم های بهداشتی درمانی باید منطبق با این گذار اپیدمیولوژیک تغییر کنند و زیرساخت‌هایشان را اصلاح کنند.

حریرچی با بیان اینکه 32 تا 35 درصد رشد اقتصادی یازده کشور صنعتی جهان از حوزه سلامت حاصل شده است، افزود: هیچ جای دنیا نتوانستند مجموع کل هزینه‌های سلامت خود را کاهش بدهند زیرا اصلاح زیر ساخت‌ها هزینه بر است . اگرچه هزینه‌های سلامت افزایش پیدا کرده است ولی انسان‌هایی با طول عمر و سالم در جامعه بیشتر شده است.


  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha