پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۶
کد خبر: 19756

با گذشت نزدیك به هشت ماه از مطرح شدن بحث آلودگی تعدادی از برنج‌های وارداتی به كشور، مجلس شورای اسلامی سرانجام این موضوع را تایید كرد.

اواخر تابستان سال گذشته بود كه اداره كل استاندارد استان تهران برای نخستین بار بحث مربوط به آلودگی برخی از برنج‌های وارداتی به كشور را مطرح كرد.

این اداره در آن زمان اعلام كرد كه میزان فلزات سنگین مانند آرسنیك و سرب موجود در تعدادی از برنج‌های وارداتی بسیار بیشتر از حد مجاز بوده و در نتیجه این برنج‌ها غیراستاندارد اعلام شدند.

رسانه‌ای شدن این موضوع واكنش بسیاری از نهاد و سازمان‌های دولتی و غیردولتی را برانگیخت. در این بین حتی وزارت بهداشت و سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران هر یك به نوعی غیراستاندارد بودن برنج‌های وارداتی را رد كردند. با این وجود اداره كل استاندارد تهران و در راس آن مهدی پورهاشم همچنان بر مواضع خود پافشاری كرد.

موضوع آلودگی برخی از برنج‌های وارداتی به كشور در ادامه به مجلس و حتی دیگر سازمان‌های كشور مانند سازمان بازرسی كل كشور نیز كشیده شد. در نهایت توافق شد تا مجددا از برنج‌های وارداتی به كشور نمونه‌برداری شود كه این نمونه‌برداری در اواخر سال گذشته انجام شده و اخیرا نتایج آزمون این نمونه‌برداری در اختیار مجلس و كمیسیون بهداشت و درمان قرار گرفت.

اما نكته جالب اینجاست كه نظام‌الدین برزگری - رییس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران - چند روز پیش در نشستی خبری عنوان كرد كه نتایج آزمون فوق به صورت سربسته در اختیار مجلس قرار گرفته، اما به نظر می‌رسد نتایج این آزمون حاكی از سالم بودن برنج‌های وارداتی است.

این اظهارنظر در حالی انجام شد كه انوشیروان محسنی بندپی - نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس - دیروز از غیراستاندارد بودن 13 نوع برنج وارداتی به كشور به دلیل غیرمجاز بودن سطح سرب و آرسنیك آن‌ها با حدود مجاز خبر داد.

نتایج این آزمون مربوط به 62 مورد برنج وارداتی بوده كه برای سنجش میزان فلزات سنگین موجود در آن‌ها از استاندارد كشور چین استفاده شده است.

به گفته نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس از میان 62 نمونه برنج وارداتی، برنج‌هایی با نام‌های سوفی کلاسیک، شیرخوان، فرهادجان، آریا (خرده‌فروشی در تهران)، آریا ( نمونه‌گیری از مبادی ورودی) و کمال ملکی دارای آرسنیک بالاتر از حد مجاز شناخته شدند. همچنین میزان سرب آزمایش شده در این 62 نمونه نشان داد كه نمونه‌های عطر گل یاس، دل مبارکه کامونکی، سارال، کیمیا، جادوگر، هاشمی 1121، عررمان و حاجی مردای سرب بالاتر از استاندارد را دارا هستند.

به هرحال با این اظهارنظر نائب رییس كمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی مشخص شد كه پافشاری اداره كل استاندارد استان تهران بر مواضع خود مبنی بر آلودگی برخی برنج‌های وارداتی چندان هم بی‌ربط نبوده است.

در چنین شرایطی باید دید كه مسوولان مربوطه با مشخص شدن نتایج مربوط به آزمون نمونه‌های جدید برنج‌های وارداتی و تایید آلودگی این برنج‌ها چه تصمیمی خواهند گرفت؟ آیا واردات برنج به كشور سختگیرانه‌تر خواهد شد یا اقدام دیگری انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha