پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۷
کد خبر: 19757

دبیر هفدهمین کنگره بین‌المللی مغز و اعصاب (نورولوژی) ایران گفت: مبتلایان به سکته‌های قلبی در صورت کنترل نکردن فشار، قند و چربی خون و نیز مصرف سیگار در معرض سکته‌های مغزی قرار می‌گیرند.

دکتر محمدرضا قینی افزود: سکته‌های مغزی به دلیل انسداد عروق مغز ایجاد می‌شود به همین علت افرادی که در معرض بیماری تصلب شرایین (گرفتگی عروق) قرار دارند،‌ هم به سکته‌های قلبی و هم به سکته‌های مغزی دچار می‌شوند.
وی از نامنظمی ضربان قلب (آریتمی) به عنوان یکی از عوامل مستعد کننده تشکیل لخته خون در قلب نام برد و ادامه داد: جریان خون، این لخته ها را به مغز هدایت کرده که این لخته‌ها در مغز سبب سکته‌های مغزی می‌شود.
 
قینی یادآور شد: از نظر آماری، سکته‌های قلبی،‌ سرطان‌ها و سکته‌های مغزی به ترتیب جزء علت‌های اول تا سوم مرگ و میر در جهان از جمله در کشور ما شناخته شده‌اند.
 
دبیر هفدهمین کنگره بین‌المللی مغز و اعصاب ایران گفت: نکته قابل تأمل آن است که اولین و سومین علت مرگ و میر، هر دو زمینه عروقی داشته و مربوط به تنگی عروق است که با کنترل عوامل زمینه ساز مورد اشاره قابل پیشگیری است.
 
قینی گفت: در کنگره امسال انجمن مغز و اعصاب ایران، یافته‌های جدید در زمینه دیگر عوامل زمینه ساز ابتلا به سکته‌های مغزی مانند عفونت ها،‌ التهاب ها و ... داروهای جدید درمانی،‌ اقدامات مقدماتی درمانی برای طولانی کردن زمان مورد نیاز تا رساندن بیمار به پزشک در کنار فعالیت های توانبخشی به بیماران از طریق تربیت نیروی متخصص پرستاری مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 
وی ادامه داد: همچنین اقدامات بازدارنده به منظور ممانعت از ابتلای فرد به بیماری گرفتگی عروق از طریق غربالگری و افزایش آگاهی‌های عمومی از جمله دیگر موارد مورد بحث در کنگره امسال خواهد بود.
 
جدیدترین دستاوردهای پزشکی در زمینه پیشگیری و درمان سکته‌های مغزی، ام اس و آلزایمر در هفدهمین کنگره بین المللی بیماریهای مغز و اعصاب (نورولوژی) ایران که از 4 تا 7 خرداد امسال در هتل المپیک تهران بر پا می‌شود به متخصصان داخلی و خارجی معرفی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha