عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: پژوهش‌ها نشان می‌دهد استرس، شرایط محیط و شیوه زندگی در ناباروری مردان تاثیر مستقیم دارد.

استرس مهمترین فاکتور ناباروری در مردان

سلامت نیوز:عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: پژوهش‌ها نشان می‌دهد استرس، شرایط محیط و شیوه زندگی در ناباروری مردان تاثیر مستقیم دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، دکتر مصطفی حمدیه در خصوص تأثیر استرس در ناباروری مردان، اظهارداشت: تولید اسپرم، تولید تخمک، سیکل قاعدگی در خانم‌ها، بسیار تحت تأثیر استرس قرار می‌گیرد و خانم‌هایی که دارای استرس هستند بیشتر مواقع دچارعادت ماهانه‌های نا منظم می‌شوند.

این روانپزشک افزود: ثابت شده در مردان هم به این صورت است و همانطور که عوامل استرس زا در زنان موجب اختلال می‌شود در مردان هم در ناباروری تأثیر گذاربوده و تولید اسپرم و تعداد اسپرم وقتی تحت تأثیر استرس قرار می‌گیرد باعث ناباروری شده و در این کنگره سعی شده بیشتر به ناباروری مردان از نگاه استرس پرداخت.

وی گفت: در اولین کنگره ناباروری مردان، پانلی در خصوص بیماری‌های سیستمیک از قبیل دیابت، قلب و عروق، بیماری‌های روانی و افسردگی و اضطراب ارائه خواهد شدکه در ناباروری تاثیرگذار هستند.

حمدیه ادامه داد: همچنین ثابت شده استرس و اضطراب و عوامل محیطی در مردان بر روابط زناشویی تأثیر گذار است و باعث کاهش اسپرم می‌گردد و برخی از مردانی که در معرض استرس روانی قرار می‌گیرند نابارور هستند.

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: سبک زندگی، تغذیه مناسب، آب و هوا، انواع استرس‌های روانی که روزانه با آنها مواجه هستیم و در معرض انواع و اقسام آنها قرار داریم، باید در مواجهه با آنها مدیریت خوبی داشته باشیم تا درصد ناباروری در مردان را کاهش دهیم.

حمدیه افزود: بعضی از بیماران روانی که بیماری آنها حاد است این افراد به خاطر عوامل ژنتیک خیلی راحت بیماری خود را از طریق ژن به نسل بعدی منتقل می‌کنند و نزدیک به ۵۰ درصد نیز ممکن است بیماری خود را به فرزندانشان منتقل کنند و از لحاظ بهداشت روانی اگر مزدوج شدند حدالامکان نباید بچه دار شوند و باید حتما قبل از ازدواج مشاوره داشته باشند تا در صورت بچه دار شدن کودکی با کمترین عارضه متولد شود.

وی گفت: متاسفانه جامعه اصلا توصیه‌های بهداشتی و روانی را جدی نمی‌گیرد و فرهنگ سازی نشده و خانواده‌ها به خیال اینکه اگر ازدواج صورت گیرد با بچه دار شدن مشکل حل خواهد شد اقدام به این کار می‌کنند در صورتی که ژن معیوب را منتقل کرده و کودکی با اختلالات روانی متولد می‌شود که این به ضرر خانواده و جامعه است.

نهمین کنگره تازه های باروری و ناباروری و اولین کنگره ناباروری مردان از ٢٦ تا ٢٨ آبان ۹۵ در تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha