مدیر دفتر تلفیق و برنامه ریزی ستاد احیاء دریاچه ارومیه گفت: سازمان حفاظت محیط زیست و شرکت آب و فاضلاب به عنوان نهادهای متولی، بر ورود پساب ها به داخل دریاچه ارومیه نظارت کنند.

نهادهای متولی، بر ورود پساب به دریاچه ارومیه نظارت کنند

سلامت نیوز:مدیر دفتر تلفیق و برنامه ریزی ستاد احیاء دریاچه ارومیه گفت: سازمان حفاظت محیط زیست و شرکت آب و فاضلاب به عنوان نهادهای متولی، بر ورود پساب ها به داخل دریاچه ارومیه نظارت کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،مسعود تجریشی روز سه شنبه افزود: زمانی که فاضلاب تصفیه شده شهر تبریز به سمت دریاچه ارومیه حرکت می کند، پساب برخی شهرک های صنعتی که در مسیر قرار دارند نیز با آن ادغام و به رودخانه آجی چای سرایز می شود.


وی اظهار کرد: پساب های شهرک های صنعتی می توانند تصفیه شده یا تصفیه نشده باشند بنابراین با همین روند وارد دریاچه می شوند، در واقع مشکل عام ما در کشور این است که شهرک های صنعتی پساب های خود را که عمدتا تصفیه نشده اند، در مجاری رودخانه ها می ریزند که این مساله می طلبد سازمان حفاظت محیط زیست خروجی آنها را به طور مداوم کنترل کند.


تجریشی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست بعد از کنترل اگر تخلفی مشاهده کرد، باید تذکر دهد تا آن واحد صنعتی درصدد اصلاح برآید و اگر در زمان تعیین شده مشکل را برطرف نکرد، شهرک را تعطیل کند که فرض ما بر این است که سازمان محیط زیست این کار را انجام می دهد.


وی افزود: در مورد فاضلاب های شهری و نحوه تصفیه آنها، نظارت برعهده شرکت آب و فاضلاب است، این شرکت در زمان طراحی تصفیه خانه ها اعلام می کند که مثلا خروجی این واحد باید با معیارهای تعیین شده مطابقت داشته باشد و شرکت آب و فاضلاب هم باید خروجی را کنترل کند.


مدیر دفتر تلفیق و برنامه ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد: بنابراین نهادهای متولی این امر مانند سازمان حفاظت محیط زیست و شرکت آب و فاضلاب باید مطمئن باشند کیفیت پسابی که وارد دریاچه ارومیه می شود، مشکلی ندارد زیرا ستاد احیاء دریاچه ارومیه دستگاه اجرایی نیست و فقط هماهنگ کننده بین دستگاه ها برای اجرای مصوبات است.


وی گفت: یکی از مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه ورود بخشی از پساب شهرهای اطراف دریاچه ارومیه به بستر دریاچه است و اکنون منتظر تامین اعتبارات آن هستیم اما تا آن زمان برای اینکه مطمئن باشیم پسابی که وارد دریاچه می شود مطابق با معیارهای تعیین شده است، شرکت آب و فاضلاب متولی این امر تعیین شده است.


تجریشی تاکید کرد: بنابراین تا اجرای مصوبه ورود پساب های تصفیه شده به بستر دریاچه ارومیه، سازمان حفاظت محیط زیست و شرکت آب و فاضلاب متولی نظارت بر کیفیت پساب ورودی به دریاچه هستند، بنابراین آنها باید در مورد اینکه پسابی که وارد دریاچه می شود، مناسب است یا نه، پاسخگو باشند و تا زمانی که با معیارهای تعیین شده همخوانی داشته باشد ورود آن به دریاچه مشکلی ندارد.


وی گفت: اما اگر پساب ها به ویژه پساب های صنعتی که حاوی عناصر و فلزات سنگین شیمیایی هستند بدون تصفیه وارد دریاچه شوند، می تواند هر جانداری را اعم از جلبک یا هر نوع باکتری نابود کند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha