پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 19758

محققان در یك بیمارستان عمومی مونترال در كانادا، 20 ژن مرتبط با بیماری پوكی استخوان و تحلیل استخوانی را شناسایی كرده‌اند كه پیش از این ارتباط، 13 تای آنها با بیماری پوكی استخوان هرگز كشف نشده بود.

بیماری پوكی استخوان یك عارضه وراثتی است و این یافته حاصل بزرگترین تحقیق بین‌المللی است كه به شناسایی ژنهای مرتبط با این بیماری فوق‌العاده مخرب منتهی شده است.

مجله علمی نیچر در این رابطه افزود: دكتر جی برنت ریچارد به همراه یك گروه 30 نفره متشكل از متخصصان و محققان سراسر جهان موفق به شناسایی این ژن‌ها شده‌اند.

متخصصان می‌گویند؛ پوکی استخوان در مراحل اولیه یک بیماری خاموش است كه هیچ نشانه مشخصی ندارد. این بیماری خطر شکستگی‌های استخوانی به ویژه در ناحیه استخوان لگن، ستون مهره‌ها و مچ را افزایش می‌دهد و تاثیر بسیار ویرانگری بر روی زندگی مبتلایان می‌گذارد.

افراد بسیار کمی قبل از وقوع مشكلات جدی متوجه پوکی استخوان می‌شوند و بیشتر مبتلایان اغلب تا زمانی که مشکلی برایشان پیش نیامده و دچار شکستگی استخـوانی نشده‌اند از وجود بیماری بی‌اطلاع هستند. محافظت از استخوانها و تغییر عادات نامطلوب در زندگی می‌تواند در جلوگیری از پوکی استخوان نقش مهمی داشته باشد.

در این پژوهش گسترده، محققان اطلاعات جمع‌آوری شده از نزدیك به 20 هزار شركت كننده در پنج مطالعه ژنتیكی بین‌المللی اخیر را مورد بازبینی قرار دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha