روز گذشته، اولین مرکز خدمات دندان‌پزشکی زنان در حال بهبودی در خانه خورشید تأسیس شد. اتفاقی که با همت لیلا ارشد، مدیریت خانه خورشید و انجمن دندان‌پزشکان ایران از سال گذشته کلید خورده بود، روز دوشنبه به بار نشست. درهای خانه خورشید برخلاف روزهای گذشته کاملا باز بود، حیاط کوچک خانه خورشید، از آدم‌های مختلف، پر و خالی می‌شد؛ در مراسمی کوچک و ساده به میزبانی خانه خورشید و با حضور زنان بهبودیافته، خیرین و اعضای هیأت‌مدیره انجمن دندان‌پزشکی.

افتتاح دندان‌پزشکی برای زنان «اچ‌آی‌وی» مثبت

سلامت نیوز:  روز گذشته، اولین مرکز خدمات دندان‌پزشکی زنان در حال بهبودی در خانه خورشید تأسیس شد. اتفاقی که با همت لیلا ارشد، مدیریت خانه خورشید و انجمن دندان‌پزشکان ایران از سال گذشته کلید خورده بود، روز دوشنبه به بار نشست. درهای خانه خورشید برخلاف روزهای گذشته کاملا باز بود، حیاط کوچک خانه خورشید، از آدم‌های مختلف، پر و خالی می‌شد؛ در مراسمی کوچک و ساده به میزبانی خانه خورشید و با حضور زنان بهبودیافته، خیرین و اعضای هیأت‌مدیره انجمن دندان‌پزشکی.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق،در این مراسم از دکتر تاجرنیا، رئیس انجمن دندان‌پزشکان کشور، اعضای هیأت‌مدیره انجمن دندان‌پزشکان و مهندس نادری، مدیرعامل شرکت هودیان که یونیت دندان‌پزشکی را به خانه خورشید اهدا کرده بود تقدیر به عمل آمد. دکتر بیات، از اعضای هیأت‌مدیره انجمن دندان‌پزشکان درباره تأسیس سایت دندان‌پزشکی کوچک خانه خورشید، گفت: «دندان‌پزشکان فعال‌ترین گروه در حوزه فعالیت‌های مدنی محسوب می‌شوند؛ یعنی الان در مراکزی که من مدیر فنی آنها هستم، حداقل سه مرکز مختص فعالیت‌های خیرخواهانه شکل گرفته؛ یکی از مراکز ما متعلق به معلولان است و به صورت تعاملی با دیگر دوستان همکاری داشته‌ایم؛ مرکزی برای مصروعین به کمک انجمن صرع تأسیس کرده ایم؛ خودمان هم مرکزی را در مدرسه‌ای برای کودکان تأسیس کرده‌ایم، اما اینجا و این مرکز نقطه عطفی برای ما محسوب می‌شود؛ چرا که با شرکت‌هایی که با آنها خرید و فروش می‌کردیم، تعامل خیرخواهانه نداشته‌ا‌یم و حالا این اتفاق افتاده است. این جرقه در ذهن یکی از همکاران ما زده شد و با آنها وارد تعامل شدیم. دیدیم آنها مشتاق تعامل‌های بزرگ هستند و ما امیدواریم بتوانیم مراکز بزرگ‌تری را برای زنان بهبودیافته در نظر بگیریم».

وی افزود: «در نتیجه، این مهندسان مرکز را مجهز کردند و ما متوجه شدیم این مرکز به زنانی خدمات می‌دهد که بهبودیافته از اعتیاد یا اچ‌آی‌وی مثبت هستند ولی دیگر رفتار پرخطری ندارند و اکثرا آسیب‌دیده اجتماعی محسوب می‌شوند و ما تصمیم گرفتیم به این زنان خدمات ارائه کنیم». بیات با اشاره به اینکه این سایت دندان‌پزشکی فقط و فقط به زنان تحت پوشش خانه خورشید خدمات ارائه می‌دهد خاطرنشان کرد: «اینجا فعلا شرایطی برای گرفتن بیمار از بیرون ندارد و بعد از مدتی سعی می‌کنیم مرکز بزرگ‌تری برای بیماران دیگر نیز تأسیس کنیم». وی با قبول این مسئله که جامعه پزشکی از درمان بیماران اچ.آی.وی مثبت واهمه دارند، افزود: «متأسفانه این مسئله وجود دارد، اما این وظیفه ماست که هر بیماری را که به ما مراجعه می‌کند اچ.آی.وی مثبت بپنداریم و مسائل ایمنی و بهداشتی را رعایت کنیم. مسئله این است که در جامعه ما خیلی‌ها مبتلا به خیلی از بیماری‌ها هستند، اما به دلیل تمکن مالی که دارند آن را اعلام نمی‌کنند و به بهترین مطب‌ها می‌روند. اما بیماران این مرکز اصلا برای درمان هیچ بیماری‌ای تمکن مالی برای مراجعه به پزشک ندارند».

لیلا ارشد، مدیریت خانه خورشید، نیز درباره افتتاح اتاق کوچک دندان‌پزشکی این سازمان مردم‌نهاد تصریح کرد: «ما در تمام این سال‌ها دنبال این بودیم که امکانی را برای دندان‌پزشکی زنان بهبودیافته ایجاد کنیم. یک‌سال‌ونیم پیش با دکتر جراحی آشنا شدیم و از طریق ایشان با انجمن دندان‌پزشکی ایران آشنا شدیم و بالاخره این امکان فراهم شد که ما سایت دندان‌پزشکی خود را داشته باشیم. یونیت دندان‌پزشکی ما را خانم مهندس نادری اعطا کردند و بقیه وسایل و ابزارآلات مورد نیاز را انجمن دندان‌پزشکی به ما اهدا کرد. سه سازمان مردم‌نهاد در کنار هم قرار گرفتند و توانستند این مرکز را راه‌اندازی کنند».

اتاق کوچک دندان‌پزشکی خانه خورشید، در زیرزمین این مرکز قرار دارد. درست در کنار کارگاهی که حالا سال‌هاست محل کار و درآمد زنان بهبودیافته‌ای شده که پس از پایان اعتیاد و کارتن‌خوابی، در این کارگاه کوچک با خیاطی و بسته‌بندی روزگار می‌گذرانند و در زمان افتتاح سایت با روسری‌های بفنش درحالی‌که شیرینی‌های راه‌اندازی دندان‌پزشکی‌شان را می‌خوردند به دوربین لبخند می‌زدند. دلخوشی آنها به این است که حالا دیگر به خاطر ابتلا به اچ.آی.وی هیچ دندان‌پزشکی آنها را رد نخواهد کرد. آنها در خانه‌شان یک دندان‌پزشکی دارند و یونیت دندان‌پزشکی خانه خورشید، همیشه پناه آنها خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha