ویژه‌ترین صحنه جلسات تودیع و معارفه معمولا لحظاتی است كه با خداحافظی از یك مسوول، حكم مسوولیت به گزینه تازه سپرده می‌شود. اما در مراسم تودیع و معارفه وزیر آموزش و پرورش ویژه‌ترین لحظات را می‌شد در تغییر لحن علی‌اصغر فانی دید كه در جملاتش و حتی بالا و پایین رفتن تن صدایش دیگر از آن ملاحظه‌كاری‌های سه سال وزارتش خبری نبود.

سلامت نیوز:ویژه‌ترین صحنه جلسات تودیع و معارفه معمولا لحظاتی است كه با خداحافظی از یك مسوول، حكم مسوولیت به گزینه تازه سپرده می‌شود. اما در مراسم تودیع و معارفه وزیر آموزش و پرورش ویژه‌ترین لحظات را می‌شد در تغییر لحن علی‌اصغر فانی دید كه در جملاتش و حتی بالا و پایین رفتن تن صدایش دیگر از آن ملاحظه‌كاری‌های سه سال وزارتش خبری نبود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد،وزیر سابق آموزش و پرورش كه حتی در زمان پیش كشیده شدن بحث استیضاحش در مجلس نهم مدام تكرار می‌كرد كه «استیضاح حق نمایندگان است» و سخنی فراتر از این نمی‌گفت، روز گذشته از وزارتخانه زمستان‌زده‌ای كه به دستش سپردند گفت و از «فرهنگ امنیتی» در دولت قبل و چماقدارانی كه چماق‌های‌شان را از زیرزمین ساختمان وزارت آموزش و پرورش برداشته و به صف معلمان معترض هجوم برده بودند. «اگر قرار است سیاست‌ها و اقدامات در آموزش و پرورش تحلیل شود باید وضعیت این سازمان را در سال ٩٢ ترسیم كرد وگرنه زمانی كه زمستان گذشته و بهار از راه رسیده نمی‌توانیم بپرسیم شما چرا بخاری روشن كرده بودید؟» علی‌اصغر فانی صحبت‌هایش را با استعاره شروع كرد تا به توضیح یك سری از واقعیت‌هایی كه به عنوان وزیر با آن روبه‌رو شده بپردازد: «وقتی كه به وزارتخانه آمدم در همان روزهای اول مدیركل وقت مدارس ابتدایی گفت كه برای اول مهر ٢٤ هزار نیروی انسانی كم‌داریم، این كمبود باید در عرض یك ماه و سه روزی كه به شروع سال تحصیلی مانده بود، برطرف می‌شد.» این یكی از اشكالاتی بود كه به گفته فانی از اجرای ناگهانی و بدون برنامه‌ریزی تغییر پایه‌های تحصیلی یا همان برقراری نظام ٣-٣-٦ نشات می‌گرفت: «سال ٩١ نظام ٣-٣-٦ اتفاق افتاد كه به موجب سند تحول باید شكل می‌گرفت اما خیلی بد آغاز شد و به جای اینكه از سال اول ابتدایی تغییرات شروع شود، از پایه ششم آغاز شد. این اجرای ناقص عوارض فراوانی داشت و هنوز هم دارد.

وقتی نظام ابتدایی شش ساله می‌شود، نخستین مشكل كمبود فضا و معلم است، برای ایجاد كلاس مجبور شده بودند نمازخانه‌ها، كتابخانه‌ها و انبارها را تبدیل كنند به كلاس درس و معلم‌های راهنمایی را بدون اینكه آموزش ببینند به دوره ابتدایی بیاورند. » او كه تاكید داشت از ابتدای كار دولت یازدهم تلاش بر این بوده است كه آرامش در مدارس كشور و آموزش و پرورش حفظ شود، آشكارترین انتقادش نسبت به آموزش و پرورش در دولت احمدی‌نژاد را بیان كرد: «ما به دنبال برقراری امنیت فرهنگی به جای فرهنگ امنیتی بودیم. در دولت قبل وقتی معلمان جلوی وزارتخانه تجمع كردند، با چماق‌هایی كه در زیرزمین آموزش و پرورش بود آنها را زدند و ظهر در وزارتخانه به مهاجمان ناهار دادند. »

فانی به مهم‌ترین برنامه‌‌های دوران وزارتش یعنی توسعه مشاركت و خرید خدمات آموزشی اشاره كرد كه در راستای ارایه راهكار برای جبران این كمبود بودجه ارایه شده بودند: « سیاست توسعه مشاركت باعث شد درهای آموزش و پرورش به روی مردم باز شود و تلاش كردیم تا آموزش و پرورش را به دغدغه همگانی تبدیل كنیم. حالا ٢٠٠ هزار دانش‌آموز از طریق خرید خدمات آموزشی ادامه تحصیل می‌دهند و شمار مدارس غیردولتی به ٧/١٠ درصد رسیده است. البته توسعه مشاركت با مقاومت‌های زیادی همراه بود و مجلس قبل تصویب كرد كه روش خرید خدمت تا پایان برنامه پنجم اجرا نشود. بدنه آموزش و پرورش هم مقاومت می‌كردند چون دری بود كه سال‌ها به یك پاشنه چرخیده بود و به نظرشان نباید تغییری رخ می‌داد.» فانی با گفتن این جمله كه «من تنها وزیری هستم كه حدود ١٠٠ هزار نفر نیروی انسانی را كاهش دادم و میزان حق‌التدریس را به ٩٧٠ هزار ساعت رساندم در حالی كه ٥٠٠ هزار دانش‌آموز افزایش داشتیم » حرف را تمام كرد و وزارتش را به فخرالدین دانش‌آشتیانی سپرد.


فساد سیستمی بدی در نظام ما شكل گرفته است
معاون اول رییس‌جمهور به نمایندگی از كابینه دولت یازدهم در مراسم حاضر بود تا ضمن به عمل آوردن تعارفات معمول درباره خدمات وزیر پیشین و تعاریف معمول درباره شایستگی‌های وزیر جدید از محدودیت‌های مالی و كهنگی نظام اداری آموزش و پرورش به عنوان معضلات جدی در سر راه دو وزیر بگوید. او با اشاره به مشكلات ناشی از نوسانات قیمت نفت در محدودیت منابع مالی كشور گفت: «در ابتدای دولت به خاطر تحریم‌ها فروش نفت كم بود و حالا كه فروش اضافه شده، قیمت نفت پایین آمده، با این وجود بودجه آموزش و پرورش از سال ۹۲ از مبلغ ۱۴۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۵ به مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. » اسحاق جهانگیری از فرصت پیش‌آمده استفاده كرد تا به توضیحاتی در خصوص وضعیت پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان بپردازد.

او با اشاره به اینكه این صندوق كه بیش از ٩٠٠ هزار عضو فرهنگی دارد در گذر زمان تبدیل به یك بنگاه بزرگ اقتصادی شده كه شركت‌های زیادی در زیرمجموعه آن قرار دارند، یادآور شد كه باید در نخستین فرصت نظام مدیریتی حاكم بر این بنگاه آسیب‌شناسی شود و نظامی بر آن حاكم شود كه هم نظارت كند، هم حسابرسی و هم مسوولیت پاسخگویی را بر عهده داشته باشد. او با این مقدمه به صراحت در مورد رخنه كردن فساد در بدنه نظام سخن گفت: «از ابتدای دولت اعلام كردیم كه فساد سیستمی بدی در نظام ما شكل گرفته است و این فساد مثل موریانه در سطوح مختلف نفوذ پیدا كرده است. فساد در دوره قبل یا این دوره اتفاق افتاده باشد فرقی نمی‌كند، فساد، فساد است. كسی كه آلوده شد فرقی نمی‌كند كه دوست و برادر من باشد یا یك نفر از خط مقابل. نباید با دوست و برادر ملاحظه كرد. آسیب‌ها را همین ملاحظات به نظام ما زده‌اند، باید مطالبه جدی مردم مبارزه با فساد باشد، هركسی، با هر فكر سیاسی اگر آلوده شود باید با او مقابله شود.»

جهانگیری با تاكید بر اینكه این طرز فكر خط اصلی تفكر دولت است، گفت: «برخی‌ها سعی می‌كنند كه بگویند این دولت نمی‌خواهد با فساد مبارزه كند در حالی كه این آدرس غلط دادن است و اینكه می‌گویند دولت عزم جدی ندارد خیانت در راه مبارزه با فساد است.»جهانگیری با تایید اینكه در زیرمجموعه‌های صندوق ذخیره فرهنگیان تخلفاتی صورت گرفته و بانك سرمایه به عنوان یكی از این زیرمجموعه‌ها و به عنوان بنگاه مستقل باید پاسخگو باشد اعلام كرد كه میزان معوقات بانكی به ١٠٠ هزار میلیارد تومان رسیده است اما این معوقات متعلق به دو دسته هستند كه نباید هر دو گروه را مفسد تلقی كرد: «یك گروه از این بدهكاران، اكثریت و فعالان اقتصادی هستند و زمانی كه تورم ۴۰ درصد شد، نتوانستند پول‌شان را برگردانند و ما اینها را مفسد نمی‌دانیم و باید به اینها كمك كرد. یك تعدادی دیگری هم هستند كه وقتی پول گرفتند، وثیقه خوب نگذاشتند و با زد و بند وام را گرفتند و می‌دانستند كه نمی‌خواهند این پول را پس بدهند.» او با اشاره به اینكه معوقات بانك سرمایه هم شامل هر دو دسته بدهكاران است اضافه كرد: «معوقه بانك سرمایه هشت هزار میلیارد تومان از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان كل معوقات بانكی كشور است، افرادی كه با قلدری این پول‌ها را گرفتند و پس نمی‌دهند، حتما از آنان پس می‌گیریم و حساب‌كشی خواهیم كرد. نه دولت ضعیف است و نه قوه قضاییه، به فرهنگیان قول می‌دهم كه حقی از شما زایل نخواهد شد.» جهانگیری می‌گوید كه یك لیست ٥٧٥ نفری از افرادی كه از پرداخت معوقات خود سر باز زده‌اند در اختیار رییس قوه قضاییه گذاشته‌ و برخورد با آنها آغاز شده است.


انتقاد به همه‌چیز و همه‌كس
«آموزش و پرورش گسترده و پیچیده و دچار دردهای مزمن است. از داخل و بیرون به آموزش و پرورش انتقاد دارند و نگاه انتقادی علیه همه‌چیز و همه در آموزش و پرورش حاكم است و ضروری است كه تغییر نگاه ایجاد كنیم. نخستین قدم هم این است كه مدرسه را به عنوان محور توسعه قبول كنیم و فكر و ذكرمان مدرسه باشد. » پس از اینكه وزیر جدید آموزش و پرورش حكم وزارتش را از دست معاون اول رییس‌جمهور دریافت كرد، از این سخن گفت كه باید تكیه روی پرورش دانش‌آموزان باشد و به این منظور باید سراغ آموزش مهارت زندگی در همه درس‌ها و همه پایه‌ها رفت: «باید بستری را فراهم كنیم كه این مهارت‌ها شكل بگیرند. باید از دوره ابتدایی این كار را شروع كنیم. متاسفانه در جامعه شاهد سیطره بخش آموزش هستیم، كنكور بلای بزرگی است كه آموزش و پرورش گرفتار آن شده، من رنج می‌برم كه حتی در مقطع دبستان هم كتاب كنكور توزیع می‌شود و استرس ایجاد می‌كند.» او به نقش پرورش در جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی اشاره كرد و گفت: «آسیب اجتماعی به این دلیل است كه جوانان با ناملایماتی روبه‌رو می‌شوند كه توان مقابله با آن را ندارند و به ناهنجاری و اعتیاد رو می‌آورند. بستری را فراهم نكرده‌ایم كه دانش‌آموز در مدرسه این توانمندی را كسب كند كه با ناملایمتی مقابله كند.» دانش‌آشتیانی ابراز امیدواری كرد كه با چیره شدن نگاه جدید به آموزش و پرورش و با مشاركت خانواده، نهادهای مردمی و مدنی «انتقادهای همه، علیه همه» از میان برود و مشكلات آموزش و پرورش در درازمدت از میان برداشته شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha