پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 19760

كارشناس مسوول اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: بهترین منابع تامین ید مورد نیاز بدن، غذاهای دریایی به خصوص ماهی‌هایی كه در آب شور زندگی می‌كنند، هستند.

دكتر فروزان صالحی كارشناس مسئول اداره بهبود تغذیه جامعه با بیان این مطلب گفت: به علت مصرف كم غذاهای دریایی در كشور معمولاً ید مورد نیاز بدن از این طریق تامین نمی‌شود. در صورتی كه ید یك ماده مغذی ضروری برای زندگی است كه باید به طور روزانه مصرف شود و این ماده مهمترین نقش را در ساختمان هورمون‌های تیروئید دارد.

وی با بیان اهمیت نقش هورمون تیروئید در زندگی انسان‌ها افزود: هورمون‌های تیروئید در رشد و تكامل جسمی و عصبی، عملكرد طبیعی مغز، سیستم عصبی، حفظ دمای بدن و تولید انرژی و سوخت و ساز تاثیر بسزایی دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، دكتر صالحی درخصوص میزان ید مورد نیاز بدن انسان خاطرنشان كرد: هر فرد سالم روزانه به 150 میكروگرم ید (به اندازه سر سوزن) نیاز دارد كه اگر هر روز ید مورد نیاز بدن تامین شود نیاز بدن انسان به ید در طول زندگی، به اندازه یك قاشق چایخوری خواهد بود.

كارشناس مسئول اداره بهبود تغذیه جامعه درخصوص اهمیت مصرف ید گفت: كمبود ید در دوران بارداری سبب سقط جنین، زایمان زودرس، تولد نوزاد مرده، اختلال رشد مغزی جنین، تولد نوزاد با عقب‌ماندگی ذهنی، جسمی، كری و لالی می‌شود و در دوران كودكی نیز سبب كاهش بهره‌های هوشی، عقب‌ماندگی ذهنی، تأخیر و یا توقف رشد، ناتوانی جسمی، كم‌كاری تیروئید، اختلالات عضلانی و تكلمی و شنوایی و تاخیر رشد در اندام حركتی می‌شود.

وی به اثرات سوء كمبود ید بر نوجوانان و دانش‌آموزان اشاره كرد و گفت: كمبود مصرف ید در نوجوانان و دانش‌آموزان، منجر به كم‌كاری تیروئید، گواتر، كاهش رشد جسمی، اختلال در قدرت یادگیری و افت تحصیلی می‌شود.

وی افزود: كمبود ید در كودكان تا 5/13 امتیاز بهره هوشی آنان را كاهش می‌دهد و خستگی زودرس و كاهش كارایی از دیگر پیامدهای كمبود ید است.

دكتر صالحی در خاتمه به خانواده‌ها توصیه كرد: حتماً از نمك تصفیه شده یددار استفاده كنند و از مصرف نمك‌هایی كه به صورت فله‌ای در بسته‌بندی‌های غیراستاندارد در مغازه‌ها به فروش می‌رسد، خودداری كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha