یک جراح مغز و اعصاب گفت: هر گونه تکان شدید به نوزادان می‌تواند خطر پارگی بافتهای مغزی را به همراه داشته باشد.

دکتر پرندوش سپهری در گفت وگو با ایسنا، اظهار داشت: بافتهای گردن نوزادن تا سن 5 ماهگی بسیار ضعیف است و در این سن نباید آنها را به سمت بالا یا جلو و عقب تکان داد؛ زیرا صدمات جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

دکتر سپهری در ادامه تصریح کرد: پدیده تکان دادن نوزادان که در اصطلاح علمی به «shaken baby syndrome» موسوم است در مورد نوزادان بی قرار بیشتر اتفاق می‌افتد. والدین با تکان دادن نوزاد خود سعی در آرام کردن او دارند و این در حالی صورت می‌گیرد که بافتهای گردن، تکامل نیافته‌اند و تحمل این ناحیه کم است.

وی گفت: تکان دادن نوزاد منجر به حرکت سر و گردن شده و به بافتهای نخاعی عصبی و عروق تغذیه دهنده مغز آسیب می رساند که ممکن است خونریزی بافتهای مغزی را در پی داشته باشد.

دکتر سپهری افزود: البته این شرایط تنها تا سن 5 ماهگی را شامل نمی‌شود و باید تا مدتها از انجام چنین حرکاتی در مورد نوزادان ممانعت کرد.

وی در ادامه به برخی از رفتارهای نابهنجار والدین در خصوص کودکان خود به ویژه وارد آوردن ضربه سنگین به سر آنها اشاره کرد و گفت: ضربه زدن با دست به سر کودک به خودی خود مشکلی برای آنها به همراه نمی آورد، اما در صورت تکرار، هسته‌های صدمات کوچک مغزی در ناحیه سر شکل می‌گیرد.

دکتر سپهری در پایان گفت: ضربه زدن به سر کودکان بیشتر از آن جهت تهدیدآمیز است که احتمال می‌رود به تشدید برخی مشکلات کوچک در مغز منجر شود و آنها را تحریک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha